Boligselgerforsikring – meld skade

Det er som regel den nye eieren (boligkjøper) som oppdager og melder fra om en skade.

Kjøperen kan melde skaden direkte til oss, eller til deg (boligselger) som da må videreformidle saken til oss.

Når du skal melde en skade

Boligselgerforsikringen dekker selgers rettslige ansvar for feil og mangler. Det er avhendingsloven som regulerer hva som er en mangel.

Ta kontakt med oss på e-post eller telefon når du skal melde en skade.

Ring 22 31 18 00

Når saken er registrert hos oss, blir den vurdert av en juridisk rådgiver. Vi kontakter deg innen kort tid for å avklare den videre prosessen.

Åpningstider

Kundesenteret er åpent man-fre 10–15.

Husk at du aldri bør oppgi sensitive opplysninger som for eksempel fødselsnummer, i åpen e-post.

Før du melder en skade

Hvis du kan svare ja på disse spørsmålene, kan feilen være dekket av bolig­selger­forsikringen.

  • Er det under 5 år siden overtakelse?
  • Er feilen oppstått før eller etter overtakelse?
  • Er det mindre enn 2-3 måneder siden feilen ble oppdaget?
  • Foreligger det opplysninger om feilen i salgsoppgaven?
  • Ut ifra boligens alder og tilstand, er feilen uventet?
  • Koster utbedring mer enn 10 000 kroner?

Ofte stilte spørsmål

  • Boligselgerforsikringen dekker feil ved boligen som utgjør en mangel i henhold til bestemmelsene i avhendingsloven. Det må foreligge et avvik mellom det som er avtalt mellom kjøper og selger, og det kjøper faktisk har avdekket.

    Forsikringen er derfor i stor grad knyttet til de bestemmelsene som fremgår av loven. Avtaler mellom kjøper og selger, samt feil ved tilbehør til boligen, dekkes ikke.

  • I henhold til avhendingsloven er det kjøper som har bevisbyrden for at et krav skal bli dekket av boligselgerforsikringen.

    Det er imidlertid tilstrekkelig å melde saken til oss i første omgang, med bilder og en grundig forklaring av feilen. Vi veileder deg om hva vi eventuelt trenger av dokumentasjon for å vurdere om det foreligger en mangel.

  • Som hovedregel må du ikke utbedre feilen før du har meldt skaden. Dersom skaden er akutt, har du likevel en tapsbegrensningsplikt som vil si at du må begrense skadeomfanget så langt det er mulig.

    Det er viktig at skaden blir vurdert under forsikringen først, slik at du sikrer et korrekt oppgjør hvis skaden omfattes av forsikringen.

  • Det foretas en konkret vurdering i hver enkelt sak om vi tilbyr utbedring av en av våre samarbeidspartnere. Dersom det ikke lar seg gjøre, får du tilbud om et prisavslag, slik at du selv kan velge hvem som skal utbedre skaden.

    Vi ønsker å finne en løsning som alle parter er fornøyde med, og så snart vi har vurdert saken din, får du tilbakemelding fra oss.

  • Boligselgerforsikringen medfører ingen egenandel for selger. I henhold til avhendingsloven må kjøper selv dekke mangler opptil 10 000 kroner.

    Det betyr at feil under dette beløpet ikke omfattes av forsikringen. Dersom skaden overstiger 10 000 kroner og omfattes av forsikringen, vil Storebrand dekke det overskytende.

  • Dersom vi kommer fram til at feilen ikke er omfattet av boligselgerforsikringen, er du selv ansvarlig for å utbedre skaden. Dette betyr at feilen ikke regnes som en mangel ut ifra den avtalen som er inngått mellom kjøper og selger.

    Husk at skaden likevel kan være dekket av din vanlige husforsikring.

Behandling av personopplysninger

Vi kan ikke garantere at meldinger som sendes via vanlig e-post ikke blir kjent for andre. Dette gjelder både emnefelt, tekstinnhold samt vedlegg. Vi anbefaler derfor at du ikke sender oss fødselsnummer og sensitive opplysninger via e-post.

Logg deg inn på dine personlige sider på storebrand.no for å sende oss en chat, eller send oss et brev i posten.

Postadresse

Du kan også sende skademeldingen som ordinær brevpost til:

Storebrand Forsikring AS, Postboks 500, 1327 Lysaker