Slik bruker du helseforsikringen

Her finner du informasjon om hvordan du bruker helseforsikringen din eller behandlingsforsikringen som hører til barneforsikring «Topp».

Sende inn henvisning og bestille behandling

For å bruke forsikringen trenger du henvisning til behandling fra lege. Den enkleste og raskeste måten å sende inn henvisningen på, er med mobilappen vår «Bli Frisk».

Du kan også benytte elektronisk skadeskjema.

Når vi har mottatt henvisningen, blir du kontaktet av Helpline med helsepersonell som hjelper deg med alt du trenger. Vi garanterer time innen 10 arbeidsdager.

Krav til henvisningen

Henvisningen må inneholde beskrivelse av symptomene og plagene dine, og må være signert og datert av den som har henvist deg. Unntak — disse behandlingstypene krever ikke henvisning:

  • fysikalsk behandling hos fysioterapeut, kiropraktor, manuellterapeut eller naprapat
  • krisepsykologi
  • psykolog (gjelder kunder med helseforsikring «Topp»)
  • psykososial rådgivningstjeneste (gjelder kunder med helseforsikring «Topp» eller barneforsikring «Topp»)

Spesielt for deg med barneforsikring «Topp» — slik registrerer du deg i «Bli Frisk»-appen:

Har du som foresatt egen helseforsikring i Storebrand, bruker du ditt eget navn og avtalenummer når du registrerer deg i «Bli Frisk». Har du ikke egen helseforsikring, bruker du likevel ditt eget navn, men avtalenummeret til barneforsikring «Topp»: 1063259.

Søke refusjon av utgifter

Har du allerede vært til behandling, kan du raskt og enkelt søke om refusjon av utgifter med mobilappen vår for helseforsikring. Last ned «Bli Frisk» i App Store eller Google Play.

Du kan også søke refusjon med elektronisk skadeskjema.

Det enkleste er å søke om refusjon av utgifter via «Bli Frisk»-appen eller de elektroniske skjemaene over. Du kan imidlertid også benytte det av følgende skjemaer:

Husk at du må legge ved kvitteringer og henvisning hvis du ikke har sendt inn dette tidligere.

Når blir reiseutgiftene dekket?

  • ved legespesialist og røntgen/bildediagnostikk når avstanden mellom hjem og behandlingssted er mer enn 150 kilometer
  • ved sykehusinnleggelse/operasjon uansett reiselengde

Om 24-timers psykososial rådgivningstjeneste

Hvis du har helseforsikringen «Behandlingsavtale Topp» eller barneforsikring «Topp», har du tilgang til vår døgnåpne rådgivningstjeneste. Det betyr at du kan ringe og snakke med profesjonelle samtalepartnere ved for eksempel stress, depresjon eller andre psykososiale problemstillinger.

Ring vår Helpline for å komme i kontakt med rådgivningstjenesten.

Les dette før du sender e-post med vedlegg

Storebrand kan ikke garantere at meldinger som sendes med alminnelig e-post via internett ikke blir kjent for andre. Dette gjelder både emnefelt, tekstinnhold og eventuelle vedlegg. Storebrand anbefaler derfor ikke at fødselsnummer og sensitive opplysninger sendes via alminnelig e-post.