Dame som sitter ved kjøkkenbordet og betaler regninger, illustrasjonsfoto.

Har du blitt utsatt for svindel?

Det første du må gjøre er å ringe banken din. Hvis du er kunde i Storebrand Bank er telefonnummeret +47 915 08880

Å oppleve svindel eller et svindelforsøk kan være en stor psykisk påkjenning, og i slike situasjoner er det avgjørende å handle raskt.

Dette må du gjøre:

1. Kontakt banken din

Mange svindelforsøk kan forhindres eller begrenses ved å reagere raskt. Kontakt banken din for å sperre alle kort og kontoer du mistenker kan være misbrukt. Dette øker sjansen for å stoppe eller spore eventuelle uautoriserte transaksjoner. Husk at du er ansvarlig for å varsle banken så raskt som mulig hvis du opplever noe mistenkelig.

Ring kundesenteret +47 915 08880

2. Kontakt politi

Hvis du er svindlet skal du ringe politiet på 02800 for å rapportere om hendelsen. Sørg for å beholde og dokumentere all relevant kommunikasjon og informasjon som kan tjene som bevis. Det inkluderer skjermbilder, e-poster og annen korrespondanse.

Hvordan unngå svindel

Du kan bli utsatt for bedrageri eller svindel på flere måter. Få gode råd om hvordan du kjenner igjen en falsk e-post eller sms.


Fant du det du lette etter?