Barn som leker med klinkekuler på stuegulvet

Kundeerklæring for barn

Som bank er vi pålagt å innhente og jevnlig oppdatere informasjon om våre kunder. Dette gjør vi for å sikre at vi har riktig og oppdatert informasjon om hvordan våre tjenester brukes, og for å bidra til å forebygge hvitvasking og terrorfinansiering.

Fyll ut kundeerklæringsskjema for barnet ditt her.

Ofte stilte spørsmål

  • Banken er lovpålagt å vite hvem kundene våre er og hvordan kontoene brukes - også for barn og unge. Kundeerklæringen hjelper oss å oppfylle lovpålagte krav, forebygge økonomisk kriminalitet og sikre at banken forblir et trygt sted for alle kunder.

  • Nei, det holder at én foresatt fyller ut erklæringen på vegne av barnet. Dersom begge foresatte har foreldreansvar, sendes forespørselen til begge, men vi trenger kun svar fra én av dere.

  • Dersom én eller begge foresatte skal disponere barnets konto, må banken også kjenne til og identifisere dere. Det handler om sikkerhet og å sikre at bare de som har rett til det, får tilgang til kontoen.

  • Opplysningene brukes til å bekrefte hvem som står bak kontoen og hvordan kontoen skal brukes. Dette hjelper oss å oppfylle lovpålagte krav og beskytte både barnet og banken mot misbruk.

  • Når vi har mottatt erklæringen, vurderer vi informasjonen og oppdaterer kundeforholdet. Du hører fra oss dersom det er behov for mer informasjon eller oppfølging.

  • Dersom vi ikke mottar svar, mangler banken nødvendig informasjon for å oppfylle lovpålagte krav. Det kan føre til at vi må begrense tilgangen til konto eller i siste omgang avslutte kundeforholdet. Vi anbefaler derfor at erklæringen fylles ut så snart som mulig for å unngå avbrudd i bruken av kontoen.

Bank for barn og unge

Hos oss får barn og unge en trygg start på økonomien med løsninger tilpasset alder og behov.

Å lære å bruke penger, spare og forstå verdi gir trygghet og gode vaner for fremtiden. Med egen konto får barn innsikt og kontroll – med foreldrene som veiledere.

Les mer om BankID, Vipps og sparing i Kron for barn og unge.

Trenger du veiledning?

Hvis noe er uklart, eller du trenger hjelp, kan du alltid kontakte en rådgiver via chat eller telefon.

Se åpningstidene for kundesenteret her.