Hvem er det som skal lede klimakampen, og hvem er det som skal bidra for at vi skal klare å begrense klimaendringene i tråd med Parisavtalen? Og hvor kan talentfulle mennesker med et brennende engasjement for klima være med å gjøre en reell forskjell?
Mange tror at de eneste stedene du virkelig kan gjøre en forskjell for klimaet er gjennom politikken eller i arbeid for organisasjoner som WWF og Greenpeace. Det er kanskje ikke så rart, for du kan riktignok oppnå mye gjennom slikt arbeid. Likevel – politiske prosesser kan være trege, og jeg opplever ennå ikke at det politiske miljøet pusher nok i riktig retning.
Derfor ønsker jeg å slå et slag for næringslivet og fortelle litt om min reise fra en ideell organisasjon til finansbransjen.
Jeg har vært opptatt av rettferdighet og bærekraft så lenge jeg kan huske, men det var ikke før oppstyret rundt klimakonferansen i Paris i 2015 at jeg virkelig fikk øynene opp for klimasaken. Vi var en gjeng som syntes det var mye snakk og lite handling, og vi ønsket å gjøre noe konkret for klimaet. Engasjementet førte til oppstarten av Young Sustainable Impact (YSI), en ideell organisasjon hvor vi i de siste årene samlet noen av de smarteste ungdommene i verden for å bygge start-ups som pusher verden i riktig retning.
Det har vært en fantastisk opplevelse å se hvor stor pågang, engasjement og påvirkning unge kan ha. Selskaper som omgjør saltvann til drikkevann i Tanzania og som lager t-skjorter produsert av plast er bare to eksempler på oppstartsbedriftene som har vokst frem gjennom YSI.
BEHOV FOR UNGE HODER: Marcus Bruns, nordisk bærekraftsjef i Storebrand, skriver at det er et sterkt behov for medarbeidere som klarer å tenke nyskapende og utenfor etablerte rammer, og som samtidig har et engasjement for bærekraft. Foto: Jonas Lisether/NewsLab
Næringslivet kan ha stor innflytelse, enten det er gjennom å flytte et oljeselskap slik at de er tilpasset et lavutslippssamfunn, jobbe med sirkulærøkonomi i møbelindustrien eller påvirke på eiersiden som investor.
Til en viss grad tror jeg folk flest allerede begynner å tenke slik. Det viser også Storebrands bærekraftsbarometer, en undersøkelse foretatt av Norstat med et landsrepresentativt utvalg. På spørsmålet om hvem som har størst mulighet til å bremse klimaendringene, trekker flere frem næringslivet enn politikere.
I dag opplever jeg at utviklingen mot fremtidens løsninger og investeringer går på turbogir i svært mange bedrifter, inkludert i Storebrand. Prosessen går likevel ikke alltid så fort som man ønsker. Jeg, som kom fra et start-up-miljø hvor det meste kunne forankres på en dag og hvor vi sto på gassen hele tiden, har riktignok kjent på utålmodigheten. Ting tar litt mer tid i en stor organisasjon, men påvirkningen på hvordan milliardene disponeres er desto større.