Marcus Bruns, nordisk bærekraftsjef i Storebrand,
Foto: Jonas Lisether/NewsLab

På jobb for klimaet – i næringslivet

Unge som brenner for klimakampen, bør tenke bredere enn organisasjoner som WWF og Greenpeace om de ønsker å gjøre en forskjell. I næringslivet kan de også ha reell påvirkning.

Av Marcus Bruns, nordisk bærekraftsjef i Storebrand
KOMMENTAR ·

Hvem er det som skal lede klimakampen, og hvem er det som skal bidra for at vi skal klare å begrense klimaendringene i tråd med Parisavtalen? Og hvor kan talentfulle mennesker med et brennende engasjement for klima være med å gjøre en reell forskjell?

Mange tror at de eneste stedene du virkelig kan gjøre en forskjell for klimaet er gjennom politikken eller i arbeid for organisasjoner som WWF og Greenpeace. Det er kanskje ikke så rart, for du kan riktignok oppnå mye gjennom slikt arbeid. Likevel – politiske prosesser kan være trege, og jeg opplever ennå ikke at det politiske miljøet pusher nok i riktig retning.

Derfor ønsker jeg å slå et slag for næringslivet og fortelle litt om min reise fra en ideell organisasjon til finansbransjen.

«
Til alle talentfulle og klimaengasjerte unge: Husk at deres evner, tanker og ideer både er etterspurt og er en kritisk suksessfaktor i næringslivet.

Marcus Bruns
nordisk bærekraftsjef i Storebrand

Jeg har vært opptatt av rettferdighet og bærekraft så lenge jeg kan huske, men det var ikke før oppstyret rundt klimakonferansen i Paris i 2015 at jeg virkelig fikk øynene opp for klimasaken. Vi var en gjeng som syntes det var mye snakk og lite handling, og vi ønsket å gjøre noe konkret for klimaet. Engasjementet førte til oppstarten av Young Sustainable Impact (YSI), en ideell organisasjon hvor vi i de siste årene samlet noen av de smarteste ungdommene i verden for å bygge start-ups som pusher verden i riktig retning.

Det har vært en fantastisk opplevelse å se hvor stor pågang, engasjement og påvirkning unge kan ha. Selskaper som omgjør saltvann til drikkevann i Tanzania og som lager t-skjorter produsert av plast er bare to eksempler på oppstartsbedriftene som har vokst frem gjennom YSI.

BEHOV FOR UNGE HODER: Marcus Bruns, nordisk bærekraftsjef i Storebrand, skriver at det er et sterkt behov for medarbeidere som klarer å tenke nyskapende og utenfor etablerte rammer, og som samtidig har et engasjement for bærekraft. Foto: Jonas Lisether/NewsLab

Næringslivet kan ha stor innflytelse, enten det er gjennom å flytte et oljeselskap slik at de er tilpasset et lavutslippssamfunn, jobbe med sirkulærøkonomi i møbelindustrien eller påvirke på eiersiden som investor.

Til en viss grad tror jeg folk flest allerede begynner å tenke slik. Det viser også Storebrands bærekraftsbarometer, en undersøkelse foretatt av Norstat med et landsrepresentativt utvalg. På spørsmålet om hvem som har størst mulighet til å bremse klimaendringene, trekker flere frem næringslivet enn politikere.

I dag opplever jeg at utviklingen mot fremtidens løsninger og investeringer går på turbogir i svært mange bedrifter, inkludert i Storebrand. Prosessen går likevel ikke alltid så fort som man ønsker. Jeg, som kom fra et start-up-miljø hvor det meste kunne forankres på en dag og hvor vi sto på gassen hele tiden, har riktignok kjent på utålmodigheten. Ting tar litt mer tid i en stor organisasjon, men påvirkningen på hvordan milliardene disponeres er desto større.

Dette kjennetegner Storebrands arbeid med fond som tar hensyn til bærekraft

  • Alle fond Storebrand tilbyr, utelukker selskaper basert på blant annet internasjonale normer og konvensjoner, kull og lobbyvirksomhet mot klima.
  • Er fondet merket som "vårt mest bærekraftige fond" betyr det at fondet har bærekraftige investeringer som et investeringsmål, blant annet ved at det er fossilfritt og har et betydelig innslag av løsningsselskaper.
  • Storebrand stiller krav til selskapene vi investerer i. Vi bruker vår posisjon som eier til å påvirke og støtte selskapene til nødvendig omstilling. 
  • Alle fond er merket med vår bærekraftscore. Vi oppgir både bærekraftscore og CO2-avtrykk sammenlignet med gjennomsnittet på de globale børsene.

Her finner du mer informasjon

For min del har det vært utrolig spennende å kunne være med å diskutere strategi med toppledelsen og å være med å sette retningen for hvor vi skal.

Til alle talentfulle og klimaengasjerte unge: Husk at deres evner, tanker og ideer både er etterspurt og er en kritisk suksessfaktor i næringslivet. Innovasjonstakten i bedrifter er høyere enn noen gang, forretningsstrategier som tidligere sto seg i tiår må nå oppdateres kontinuerlig og bærekraft har for alvor kommet på agendaen. Det er et sterkt behov for medarbeidere som klarer å tenke nyskapende og utenfor etablerte rammer, og som samtidig har et engasjement for bærekraft.

Like fullt er det viktig å ikke ukritisk velge selskapet du skal jobbe for. Dersom du ønsker å ha en reell påvirkning, bør du velge selskaper med ledere som tør å tenke nytt, tør å innovere og tør å prioritere fremtidens løsninger selv på regnværsdager.

Denne kommentaren ble først publisert i Dagens Næringsliv.


Fant du det du lette etter?