Jan Dahm-Simonsen, HR-direktør i batteriselskapet FREYR Battery.
Foto: Oda Hveem

Derfor valgte FREYR Battery Storebrand som pensjonsleverandør

Batteriselskapet FREYR Battery skal bygge fem batterifabrikker i Mo i Rana og er opptatt av bærekraft i alle ledd.

Av  Ane Solstad Sønnesyn/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 19.11.2021

– For oss gjelder bærekraft i alle ledd og innkjøp, i hele verdikjeden.

Det forteller Jan Dahm-Simonsen, HR-direktør i batteriselskapet FREYR Battery. Innen 2025 skal selskapet bygge fem batterifabrikker i Mo i Rana, hvor de skal etablere kostnadseffektiv og miljøvennlig battericelleproduksjon.

– Vår ambisjon er å bidra til avkarbonisering av verdens transport- og energisystemer ved å produsere batterier som både er kostnadseffektive, bærekraftige og av høy kvalitet.

– Det grønne skiftet kan ikke skje uten batterier, og fremtidsbehovet for aktører som oss er stort. Selv om det finnes mange batterier i dag, er de aller færreste bygget etter grønne prinsipper. Produksjonen av fremtidens batterier må være basert på fornybar energi, forteller Dahm-Simonsen.


NHO Pensjon gjør ikke forskjell på liten og stor bedrift


Derfor valgte FREYR Storebrand

FREYR ble stiftet i 2018, og februar i år ble Dahm-Simonsen ansatt som HR-direktør. Han har tidligere jobbet i selskaper som Equinor, Aker, Wilhelmsen og Norwegian.

– FREYR har en spennende miljøprofil, og det er fint å kunne bruke breddekompetansen min på å bygge opp noe fra bunnen av. Vi trenger ikke å forholde oss til gamle tilnærminger og ideer – vi kan tenke nytt og fremover. Det er veldig spennende, sier han.

JAN DAHM-SIMONSEN: HR-direktør i batteriselskapet FREYR Battery. Foto: Oda Hveem

Som medlem av NHO, har FREYR valgt å benytte seg av medlemsfordelen NHO Pensjon. Den gir alle ansatte pensjonsløsning i Storebrand. Per i dag er de 125 ansatte, men planen er at de innen 2026 skal bli totalt 1500 ansatte.

– Vi opplever Storebrand som en seriøs aktør med lang og tro tjeneste. Jeg kjenner godt til Storebrand fra tidligere. De er en av «de store» som har kredibilitet, og vi opplever at de har et apparat som ivaretar kunden, og gjør at man får den støtten og kompetansen man trenger.

Les også: – Rart å ikke bruke NHO-fordelene


Sikre bedriften din best mulig med NHO Pensjon


En god rådgiver med brukervennlige løsninger

Selv om det å jobbe i en startup både er nytt og spennende, beskriver Dahm-Simonsen det som en helt annen verden sammenlignet med etablerte bedrifter.

– Vi har et behov for jevnlige dialoger og avklaringer, og gode råd på veien om hvordan vi skal gjøre ting. Det har vi i aller høyeste grad fått av Storebrand. 

– Generelt føler jeg at alt fungerer – både de digitale løsningene og Bedriftsportalen. Du har tilgang til alt du skal, og løsningene er veldig intuitive, selvforklarende og brukervennlige. Det er «top notch».

FREYR har blant annet fått god hjelp til å vurdere hvor mye de skal sette av i innskuddspensjon for de ansatte.

– Vi ansetter også stadig flere personer, og kundeansvarlig stiller nå opp for å ta en gjennomgang av pensjonsordningen med de nyansatte.

BIDRAR TIL DET GRØNNE SKIFTET: – Det vi jobber med og for henger fint sammen med at Norge og Europa skal halvere CO₂-utslipp før 2030. Både Parisavtalen og det som kom ut fra klimatoppmøtet i Glasgow stiller store krav, og vi kan bidra til å trekke alt i riktig retning, forteller Jan Dahm-Simonsen i FREYR Battery. Foto: Oda Hveem

– Det er menneskene det dreier seg om

Dahm-Simonsen beskriver Storebrand som en fleksibel aktør.

– Man kan tenke på Storebrand som en stor, rigid og tung aktør, men vi har opplevd det stikk motsatte. De er effektive og tar beslutninger kjapt når vi trenger det.

Som bedriftskunde i Storebrand møter du dedikerte rådgivere, som du kan kontakte når det skulle være noe.

– For oss er det viktig med noen som responderer og forstår, og det er bare en fryd å jobbe med vår kundeansvarlig Pat Torgeirson. Hun er «på», kjapp, konstruktiv, kreativ og veldig serviceinnstilt. Det gir oss stor trygghet. Det er menneskene det dreier seg om, og de har vi vært heldige med, sier Dahm-Simonsen.

Pat Torgeirson selv sier at de vet bedriftskundene deres har mange ting å tenke på, og at det kan oppleves tidkrevende å forholde seg til alle avtalene som finnes.

– Ulike bedrifter har ulike behov, men det alle har til felles, er at man har behov for å bli sett og hørt. Med vår kompetanse hjelper vi bedriften med å se på løsninger og muligheter tilpasset bedriftens behov, forteller hun.


NHO Pensjon gir bedriften like god avtale uansett størrelse


Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutviklingen, forvalterens dyktighet, fondets risikoprofil og forvaltningshonorar. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap. Det kan være risiko knyttet til investeringer i fondet på grunn av markedsbevegelser, utvikling i valuta, rentenivåer, konjunkturer, bransje- og selskapsspesifikke forhold. Før investering anbefales kunder å sette seg inn i fondets nøkkelinformasjon og prospekt som inneholder nærmere informasjon om fondets egenskaper og kostnader.


Fant du det du lette etter?