To kollega, en dame og en mann, som sitter ved siden av hverandre på kontoret.

De fem mest vanlige spørsmålene fra arbeidsgivere om egen pensjonskonto

Lurer du på hva egen pensjonskonto betyr for deg som arbeidsgiver? Her får du svar på det mange bedriftsledere lurer på.

Av Ane Solstad Sønnesyn/NewsLab
ARTIKKEL ·

– Hovedbudskapet knyttet til innføring av egen pensjonskonto, er at du som arbeidsgiver fortsatt kan være trygg på at vi gjør pensjon enkelt og oversiktlig – både for deg og dine ansatte. Selv om de ansatte får flere valgmuligheter, skal du som arbeidsgiver fortsatt bare forholde deg til Storebrand, forteller Pat Torgeirson, kundeansvarlig Bedrift i Storebrand.

Egen pensjonskonto ble innført i januar 2021. På denne kontoen samles all ansattes innskuddspensjon automatisk – både fra nåværende og tidligere arbeidsgivere i privat sektor (såkalte pensjonskapitalbevis). Nå får arbeidstakere én pensjonskonto å forholde seg til, som gjør det enklere å få oversikt.


Dette må du som arbeidsgiver vite om egen pensjonskonto


Med egen pensjonskonto får de også de samme lave kostnadene på pensjonskapitalbevis som bedriften har forhandlet frem for de ansattes pensjonssparing. Lavere kostnader vil igjen gi de ansatte høyere pensjon.

Kundeteamet i Storebrand får mange spørsmål fra arbeidsgivere om egen pensjonskonto og hva den nye ordningen betyr for dem. Her har vi samlet de fem mest vanlige spørsmålene.

Blir det noen ekstra kostnader for meg som arbeidsgiver?

Spørsmålet kundeteamet får oftest om egen pensjonskonto, handler om kostnader. Mange arbeidsgivere lurer på om de får noen overføringskostnader når alle ansatte sine pensjonskapitalbevis samles fra flere pensjonsleverandører til én.

PAT TORGEIRSON: Kundeansvarlig Bedrift i Storebrand. Foto: Storebrand

– Det er ingen ekstra kostnader for arbeidsgivere knyttet til overføringen. Kostnadsfordelingen er som før, og de ansatte må fortsatt selv stå for kostnadene på tidligere opptjent pensjon. Forskjellen er at de får den samme lave prisene som dere har forhandlet frem på bedriftens pensjonssparing, trygger Torgeirson.

Det vil si at de ansatte antagelig får lavere forvaltningskostnad, og at det ikke lenger er administrasjonsgebyr på pensjonskapitalbevisene når de er samlet i egen pensjonskonto. De ansatte har også mulighet til å velge en annen forvaltningsløsning enn du som arbeidsgiver har satt som standard for dem – med andre ord økt fleksibilitet.

Må jeg som arbeidsgiver gjøre noe når mine ansatte får muligheten til å samle pensjonskapitalbevisene sine?

Pensjonskapitalbevisene blir samlet automatisk, med mindre man reserverer seg mot det. Det kan alle ansatte gjøre fra 1. februar og til 30. april 2021. Dette er noe du som bedriftsleder slipper å gjøre noe med.

– Vi i Storebrand informerer dine ansatte om dette. Fra mai og ut 2021 vil vi jobbe sammen med bransjen for å samle alle ansattes sin oppsparte pensjon på deres pensjonskonto.

Har den ansatte flere arbeidsgivere med innskuddspensjon, får den en egen pensjonskonto per arbeidsforhold. Har en ansatt pensjonskapitalbevis, vil disse automatisk plasseres på den pensjonskontoen som har høyest saldo ved flyttetidspunktet.

Hvordan går jeg frem for å gjøre flere fond tilgjengelige for mine ansatte?

Alle bedrifter har valgt tilgjengelige profiler og fond for sine ansatte. Kanskje opplever du at noen forteller at de tidligere har hatt flere fond å velge mellom på pensjonskapitalbevis enn de har i Storebrand. Standardpakken inneholder fem profilvalg, men du kan utvide slik at alle fond er tilgjengelige.

– Velger du å gjøre alle fond tilgjengelig for de ansatte slik at de har et større utvalg å velge mellom, kan forvaltningskostnaden variere måned for måned avhengig av hva de ansatte velger.

Det er bare å ta kontakt med oss, så ser vi på hvordan det vil påvirke kostnadsbildet til bedriften din fremover, sier Torgeirson.

Nå som det er stort fokus på pensjon for den enkelte, er det mange som er opptatt av hvor mye bedriften betaler i sparing til hver ansatt. Husk at det også finnes muligheter for å endre sparesats for de ansatte, og mange tar dette inn i den årlige lønnsjusteringen. Å veksle inn lønn mot pensjonsinnskudd vil alltid være lønnsomt.

– Kanskje er det på tide å blåse støv av avtalen man tegnet for mange år siden? For oss er det viktig å belyse hvilke muligheter bedriftene har for å tilby de ansatte gode pensjonsordninger.

KUNDETEAMET: Her er kundeteamet i Storebrand som står klare til å hjelpe deg med spørsmål du har om pensjon for dine ansatte. Foto: Storebrand

Hva gjør jeg om mine ansatte velger å plassere pensjonen sin et annet sted?

Har du ansatte som ønsker å ha egen pensjonskonto hos en annen pensjonsleverandør enn Storebrand, håper vi de først har sjekket Egen pensjonskonto fleksibel i Storebrand.

– Årsaken til at ansatte ønsker en annen pensjonskonto enn den de automatisk får gjennom arbeidsgivers ordning, er at de ønsker et bredere fondsutvalg enn mange arbeidsgivere har gjort tilgjengelig, forteller Torgeirson.

Men hvis den ansatte har bestemt seg for å ha sin egen pensjonskonto hos en annen pensjonsleverandør, trenger du ikke å forholde deg til denne leverandøren.

– Du skal fortsatt bare forholde deg til oss, og vi sørger for at sparingen og midlene til den ansatte blir plassert hos pensjonsleverandøren de har valgt.

Merk at selv om en ansatt velger en annen pensjonsleverandør, vil forsikringene den ansatte har i Storebrand via deg som arbeidsgiver fortsatt bli igjen hos oss. 


Har du ansatte som ønsker et bredere fondsutvalg?


Hva skjer nå som 12 måneders kravet forsvinner?

Det som kanskje påvirker deg som arbeidsgiver mest med egen pensjonskonto, er at 12 måneders kravet forsvinner. Fram til nå har ansatte måtte jobbe i minst 12 måneder før opptjent pensjon har blitt overført til et pensjonskapitalbevis.

Fra januar 2021 gjelder ikke lenger dette kravet, som betyr at arbeidstakere får med seg all opptjent pensjon uansett hvor lenge de har jobbet på arbeidsplassen. Slutter en ansatt i jobben sin 1. januar 2021 eller senere, får de pensjonsopptjening fra første dag.

– Vi har fått spørsmål fra arbeidsgivere som lurer på hvor disse pengene har blitt av tidligere, og da informerer vi om at de bare har gått tilbake til bedriften. Framover går pengene rett til den ansattes pensjonskonto. Det er det mange ansatte som blir glade for, fordi de per i dag  faller mellom to stoler og mister muligheten til pensjonsopptjening. Det kan være de som jobber deltid, i bemanningsselskaper eller som er studenter, sier Torgeirson.

Et eksempel: Hvis du hadde en ansatt i bedriften fra juni til desember i 2020, og som først ble meldt ut av pensjonsordningen i 2021, så får han eller hun med seg denne opptjeningen.

– Vi har informert bedriftene våre om dette, og de aller fleste ser på fjerning av 12 måneders kravet som en gode, avslutter Torgeirson.


Lurer du på hva egen pensjonskonto betyr for deg som arbeidsgiver?



Fant du det du lette etter?