Tjen tusenvis i høstferien

Høstferien står for tur, og stadig flere nordmenn benytter anledningen til å leie ut tomme hjem, hytter, og bilseter. Hvilke muligheter har du til å tjene noen ekstra kroner?

I 2016 var 1 av 5 nordmenn registrert som brukere av en eller flere delingstjenester, ifølge tall fra Virke. Ser vi en økende vilje og trend til å leie i stedet for å eie?

Espen Andersen er førsteamanuensis på Institutt for strategi ved Handelshøyskolen BI, og mener delingsøkonomi får en stadig større plass i folks liv.

– Dagens teknologi og smarttelefoner åpner for en rekke nye løsninger og gjør at transaksjonskostnadene synker. Før måtte man kontakte annonsefolk for å selge eller leie ut noe. Det krevde innsats, kostet penger og tok tid. Nå er det imidlertid kjapt og enkelt fordi man har nettsteder som fasiliteter tjenester, gjør dem tilgjengelige for tusenvis av personer, og har integrerte betalingsløsninger. Man gjør markedsføringsjobben én gang, deretter tikker og går det stort sett av seg selv, sier Andersen.

Han fremhever delingstjenestenes kvalitetssikring som en viktig trygghetsfaktor for brukerne.

– Tidligere kunne man ikke vite noe om kjøper eller selger, men i dag legger flere aktører opp til at man kan se begge parters historikk og lese hvilke vurderinger som er gjort av dem tidligere, understreker Andersen.

Dagens teknologi og smarttelefoner åpner for en rekke nye løsninger.
- Espen Andersen, førsteamanuensis ved BI

– Enkelt å tjene noen kroner

Bjørn Moholdt fra Oslo er en av de som så muligheter i en tjeneste som har vokst seg massiv de siste årene – å leie ut boligen gjennom Airbnb. Han bor alene, og på grunn av jobben er han bortreist store deler av året. I stedet for å la leiligheten på Ensjø stå tom, leier han den ut via hotellkjedenes argeste konkurrent. 

Leiligheten hans er dermed én av over to millioner boliger over hele verden som leies ut via Airbnb, noe som gir flust med valgmuligheter for neste ferietur.

– Hele ideen bak Airbnb er sykt god! Som reisejournalist er jeg bortreist en fjerdedel av året, og det er enkelt for meg å leie ut leiligheten og samtidig tjene noen kroner, sier Moholdt.

I høstferien i fjor reiste han på seilferie i Kroatia, en tur han finansierte ved å leie ut leiligheten mens han var borte.

Bjorn Moholt_delingsokonmi_kilde1_Tjen tusenvis i ferien artikkel.png
LØNNSOMT: Bjørn Moholdt er bortreist nærmere hundre dager i året, og benytter derfor muligheten til leie ut leiligheten sin via Airbnb. Foto: Robert S.Eik/Flow Media

Han startet med utleie våren 2015, og leier ut treroms-leiligheten mellom en uke og ti dager i måneden. For to personer koster det 750 kroner per døgn, deretter 200 kroner per person.

– Det gjelder å finne en balansegang, og ikke prise deg ut. Mange av dem som leier via Airbnb har gjerne ikke så mye penger, men takket være Airbnb har de muligheten til å bo rimelig. Blir man for grådig, mister man mange potensielle leietakere, mener han.

Det gjelder å finne en balansegang, og ikke prise deg ut.
- Bjørn Moholdt, utleier på Airbnb

Føler seg trygg

Før hver utleieperiode låser han inn de mest dyrebare verdisakene sine. Det som til daglig brukes som kontor, gjøres enkelt om til et soverom ved å trille ut printeren og slå ut sovesofaen. Med raske grep konverteres hjemmet til en utleieleilighet. Bjørn føler seg trygg på Airbnbs forsikringsordninger, og har hittil utelukkende positive opplevelser knyttet til det å leie ut hjemmet til vilt fremmede mennesker.

IKKE NERVØS: Bjørn Moholdt har kun hatt positive opplevelser knyttet til det å leie ut hjemmet til vilt fremmede mennesker. Han har hatt besøk av amerikanere, irer, tyskere, canadiere og rumenere.
IKKE NERVØS: Bjørn Moholdt har kun hatt positive opplevelser knyttet til det å leie ut hjemmet til vilt fremmede mennesker. Han har hatt besøk av amerikanere, irer, tyskere, canadiere og rumenere. Foto: Robert S.Eik/Flow Media

– Ofte legger de igjen gaver til meg, og er veldig fornøyde med oppholdet. Jeg får en del tilbakemeldinger på et at leiligheten min ser ut slik den fremstår i annonsen – at bildene ikke lyver. På den måten føler gjestene at de får det de betaler for.

Renholdet etter besøkene tar Bjørn seg av selv. Det har hittil vært uproblematisk.  

– Min erfaring er at folk er veldig flinke til å rydde og vaske etter seg. Enkelte ganger vises det nesten ikke at det har vært folk i leiligheten i det hele tatt. Dessuten er det som oftest mer igjen i kjøleskapet når jeg kommer hjem enn da jeg dro.

Bedre utnytting av ressurser

Tilbake til Espen Andersen. Delingsøkonomien gir flere positive ringvirkninger – også rent samfunnsøkonomisk, mener førsteamanuensisen. Den største fordelen er at ressurser som allerede finnes i samfunnet blir brukt på en bedre måte, mener han.

– Ressursene som er der ute gjøres tilgjengelige og utnyttes bedre – enten det gjelder ledig rom via Airbnb, transportkapasitet via Uber eller arbeidskapasitet via Finn småjobber. Vi har tidligere hatt dette i mindre grad, men det som er nytt er at det nå er globale aktører som står bak.

Og selv om allerede eksisterende aktører – og særlig hotellbransjen merker konkurransen fra aktører som Airbnb, er den nye økonomien ikke utelukkende negativ for dem, mener Andersen.

– For en hel del av brukerne til Airbnb, er ikke hotell et alternativ. For dem står det mellom å benytte seg av Airbnb eller ikke å reise. Siden flere av tjenestene henvender seg til kunder som tidligere ikke var aktuelle, får man nå et større marked.

Vi vil få en situasjon der mobilen kan hjelpe deg uansett hva du trenger.
- Espen Andersen, førsteamanuensis ved BI

offset_329830_w800px.jpg
VINN-VINN-SITUASJON: Du kan både tjene penger, og spare penger, ved å utnytte alle mulighetene som den fremvoksende delingsøkonomien gir. Leie en Airbnb-leilighet vinterferien i stedet for hotell til hele familien? Hvorfor ikke. Illustrasjonsfoto

– Myndighetene må henge med

Andersen tror vi kan vente oss flere og bedre koordinerte tjenester i fremtiden, og at det meste blir enklere.

– Vi vil få en situasjon der mobilen kan hjelpe deg uansett hva du trenger. Færre vil eie sin egen bil, og man vil i større grad dele på dyre ting fordi transaksjonskostnadene går ned.

Han mener en av de største utfordringene ligger hos myndighetene som må forholde seg til at nye delingstjenester stadig vekk dukker opp.

– En hel del av det som er delingsøkonomi i dag, er i en økonomisk gråsone. Årsaken er at dette vokser i en så stor fart at myndighetene har problemer med å henge med. Ett av problemene i dag er at reglene er veldig skjønnsmessige, og det er opp til hvert enkelt skattekontor å tolke dem. Her er vi nødt til å få på plass regler som er helt presise, og som gjør det lett å være lovlydig.

Vi ser at ressursene blir utnyttet bedre – noe som er bærekraftig og miljøvennlig, og ikke minst bra for kunden.
- Øivind Huse, produktsjef i Storebrand

Storebrand tilrettelegger produktene

På bakgrunn av den fremvoksende delingsøkonomien, forenklet Storebrand vilkårene for utleie av hus 1. juli i fjor. Hus kan nå kan leies ut inntil én måned uten at kunden behøver å melde ifra. Tidligere var det spesifisert at dette kun gjaldt hytte, men dette er nå fjernet. Utleie inntil én måned per år uten å melde fra til selskapet, gjelder nå for alle forsikrede boliger.

LEGGER TIL RETTE FOR DELINGSØKONOMIEN: Produktsjef i Storebrand, Øivind Huse, kan forsikre deg om at det jobbes med å tilpasse Storebrands produkter til den fremvoksende delingsøkonomien.
LEGGER TIL RETTE FOR DELINGSØKONOMIEN: Produktsjef i Storebrand, Øivind Huse, kan forsikre deg om at det jobbes med å tilpasse Storebrands produkter til den fremvoksende delingsøkonomien. Foto: Ingrid Stakkestad

– Nye delingsøkonomier, som for eksempel Airbnb, har endret kundenes behov. Vi vil også fremover sørge for at forsikringene våre ivaretar kundens behov ved å hele tiden jobbe med å finne gode løsninger, sier leder for Produkt i Storebrand, Øivind Huse.

Påvirker forsikringene

Huse mener det blir spennende å se hvordan delingsøkonomien vil påvirke forsikringsprisene i fremtiden.

– I dag tar vi utgangspunkt i at kunden passer på sitt eget hus eller bil på best mulig måte, men i en delingsøkonomi er det ikke gitt at alle parter har like stor interesse av å ta vare på ting. Det gjør at forsikringsforholdet blir mer komplisert, og det kan medføre flere skader, som igjen kan føre til høyere forsikringspriser.

Han er likevel positiv til den stadig voksende delingsøkonomien.

– Vi ser at ressursene blir utnyttet bedre – noe som er bærekraftig og miljøvennlig, og ikke minst bra for kunden. Vi støtter trenden, og vil være med på utviklingen, sier Huse.

Eksempler på delingstjenester

Internasjonale

  • Couchsurfing
  • Airbnb: Boligutleie
  • Uber: Transportformidling

Norske

  • FINN.no: Enkelte produktkategorier gis bort, og småjobber formidles
  • Bilkollektiver: For eksempel Bilkollektivet i Oslo
  • Nabobil.no: Bildeling
  • Nabohjelp: Hjelp og leie i nabolaget 
  • GoMore: Samkjøring
  • Nimber: Vareleveringstjenester
  • Den Norske Turistforening: Overnattinger med egeninnsats
  • Haxi: Norsk konkurrent til Uber
  • Leieting.no: Utleie av husholdningsutstyr som står ubrukt det meste av tiden
  • Lotel og Inkeys: Tilretteleggere for Airbnb-utleiere (nøkkeloverlevering, vask m.m.)
  • Vpark: Deling av parkeringsplasser
  • Weeclean: Formidling av rengjøringsoppdrag
  • Champ: Formidler kontakt mellom personer som ønsker å trene sammen
  • Zappy: Småjobbformidling
  • Livvin.no: Boligannonser
  • Gelato Group: Formidling av trykkerioppgaver
  • mooc.no: Åpne nettkurs fra norske universiteter og høyskoler

Kilde: Wikipedia