Nå skal verdens raskeste menn og kvinner ta trikken gjennom Oslo

Oslo Bislett Games blir verdens mest bærekraftige friidrettsstevne – med Storebrand på laget.

Gjennom årene er 65 verdensrekorder satt under Oslo Bislett Games – men nå er det friidrettsstevnet selv som skal nå nye høyder:

– Fra og med i år vil Oslo Bislett Games bli verdens mest bærekraftige friidrettsstevne, sier stevnedirektør Steinar Hoen.

Steinar_Hoen.jpg
GRØNN REFORM: – Alle er vinnere i det grønne skiftet, sier tidligere idrettsstjerne, økonom og forvalter, Steinar Hoen. Foto: Privat 

Dette skjer samtidig som at oljegiganten ExxonMobil trekker seg som hovedsponsor etter 29 år. Inn i stedet kommer blant andre Storebrand, som tidligere i år ble kåret til verdens mest bærekraftige finansselskap.

– Jeg er jo gammel aksjemegler, og har fulgt med på hvordan Storebrand har jobbet målrettet med bærekraft gjennom årene – og truffet blink med det. Sånn sett er det en veldig god match at Storebrand nå kommer inn som sponsor, samtidig som de går hardt ut med sine fossilfrie fond, sier Hoen.

I samarbeid med miljøbevegelsen ZERO har vi snudd alle steiner på jakt etter måter å redusere CO2-utslippene knyttet til arrangementet.
- Steinar Hoen, stevnedirektør for Oslo Bislett Games

Storebrand har i over 20 år jobbet med å plassere 1,2 millioner kunders pensjonspenger i selskaper som er i stand til å produsere mer, for flere, med mindre ressurser.

– At Storebrand nå går sammen med Oslo Bislett Games, føles derfor veldig riktig – og helt i tråd med våre bærekraftige investeringer. Vi kan stille oss helhjertet bak deres tydelige miljøprofil, og med det bidra til at det grønne budskapet når ut til enda flere, sier bærekraftsekspert i Storebrand, Harald Martens Holm.

Les også: Nå kan du spare fossilfritt

Setter alle utøverne på trikken

I samarbeid med miljøbevegelsen ZERO har Bislett Alliansen – som arrangerer Oslo Bislett Games – snudd alle steiner på jakt etter måter å redusere CO2-utslippene knyttet til arrangementet.

Les også: Ditt største CO2-utslipp er ikke det du tror

– Blant annet blir alle utøvere hentet på Gardermoen med Flytoget, og deretter fraktet fra hotellet til Bislett Stadion med en spesialtrikk som går direkte gjennom byen, forteller Hoen.

– I tillegg har vi inngått et samarbeid med Diamond League-stevnet i Stockholm, slik at arrangementene nå legges til samme uke de neste tre årene. Dermed unngår alle utøverne to separate flyturer til Skandinavia, og kan i stedet reise med hurtigtoget vi setter opp mellom stevnene i Oslo og Stockholm.

Med den nye bærekraftige retningen vinner alle, ifølge Hoen:

– Ikke bare blir fotavtrykket vårt redusert, men utøverne får en bedre opplevelse og vi kutter utgiftene våre knyttet til reise og transport.

Samtidig legger ikke Hoen skjul på at Bislett Stadion har et naturlig fortrinn i bærekraftmålet:

– I dag ville man ikke bygget et stadion midt i en by uten at det er en eneste parkeringsplass å oppdrive i nærheten. Det er derfor viktig også for våre 15 000 publikummere at et så utrolig bra system med buss og trikk ligger i bunn, sier han.

Vinnerglede inn i klimakampen

– Vi er veldig stolte over å være med på å gjøre et av Norges mest profilerte idrettsarrangementer mer klimavennlig. Det at enkeltpersoner, bedrifter og organisasjoner tar denne typen initiativ betyr veldig mye i klimakampen. Hvis vi bare skal sitte og vente på politikerne, så skjer endringene altfor sakte, sier daglig leder Marius Holm i ZERO.

Marius_Holm_Zero_t.jpg
VINNERTYPER: Bislettkonferansen samler idrett, finans og næringsliv for å bli inspirert av hverandre. Dette er konferansen for deg som vil redde klimaet, men også skape verdier og arbeidsplasser mens du gjør det. Marius Holm, daglig leder i ZERO.

Som en del av samarbeidet, inviterer ZERO i samarbeid med Bislett Alliansen og Storebrand for første gang til Bislettkonferansenpå samme dag som Oslo Bislett Games åpner. Her er målet ifølge Holm å få mer vinnerglede inn i klimaarbeidet:

– Toppidrettsutøvere og næringslivsledere er vinnerskaller. De setter seg hårete mål og omsetter dem til resultater. Næringslivsledere som ønsker å være med på å redde klimaet, men som også vil skape verdier og arbeidsplasser mens de gjør det, kan ha mye å lære av idretten.

Ofte bedre å tenke nytt

Bærekraftsekspert Harald M. Holm i Storebrand er en av profilene du vil kunne møte på årets Bislettkonferanse. Der vil han blant annet snakke om hvorfor bærekraftige alternativer blir stadig mer attraktive for flere.

– Det Oslo Bislett Games nå gjør, er nok et godt eksempel på at det ikke bare er like bra å tenke nytt – men ofte bedre. På stadig flere områder ser vi at alternative, mer bærekraftige løsninger kan lønne seg, enten det dreier seg om økonomiske investeringer eller idrett, sier Holm.

Som et ledd i Storebrands sponsorat, vil alle på Bislett Stadion, det vil si utøvere, publikum og frivillige gjøres klimapositive under hele arrangementet. Det skjer via den norske startupen Chooose, som arbeider aktivt for å senke det globale CO2-utslippet.

Les også: Bli med Storebrand på «kvoteslang» under Oslo Bislett Games!

labilensta_800px_ps_tiny.png
LA BILEN STÅ, TA TRIKK ELLER GÅ: Tenkt deg til Oslo Bislett Games i år? Vi oppfordrer deg til å #labilenstå. Foto: Storebrand 

Bærekraft til folket!

Holm gleder seg også over at Oslo Bislett Games nå kan bidra til å spre bærekraftsbudskapet til et nytt publikum.

– Dette er en veldig fin måte å vise hvordan alle har sin rolle i det grønne skiftet, og hvordan man kan møte det i hverdagen, sier Holm.

Steinar Hoen er helt enig:

– Det er fortsatt mange som ikke har fått med seg hva ZERO og Storebrand holder på med, men de ser på sport og er opptatt av hva som skjer på den arenaen. Vi trenger dem – og de trenger oss.

Banner_bunn_logoer-bislett_600x70.jpg