Ung, grønn og lovende

Marcus Bruns har aldri vært så urolig for verden som han er nå. Møt 27-åringen som setter alle kluter til for at Storebrand skal bli best på bærekraft.

Vi har snakket sammen et par ganger på telefon, og jeg synes han virker litt hoven. Jeg vet ikke om det skyldes at han er stressa, totalt uinteressert i å bli intervjuet, eller bare at folk med stavangerdialekt gjerne er litt kvasse i kommunikasjonen. Men jeg merker at jeg rett og slett er litt nervøs for å møte ham. 

Det skal imidlertid raskt vise seg at jeg har tatt helt feil av Storebrands nye nordiske bærekraftsjef Marcus Bruns.

Sykt mye penger

Han hadde egentlig ingen planer om å gå inn i finansbransjen, denne langstrakte fyren med «man bun», markante briller og fargesprakende sokker. 

27-åringen fra Stavanger skulle fortsette som daglig leder i Young Sustainable Impact (YSI) – en ideell organisasjon han var med på å starte opp i 2015 – som jobber med å samle ungdommer fra hele verden for å løse klimautfordringene gjennom entreprenørskap. 

Finansbransjen har en utrolig viktig rolle når det kommer til å dytte verden i riktig retning.
- Marcus Bruns, nordisk bærekraftsjef i Storebrand

Men så kom det en telefon fra Storebrand. De var på utkikk etter en ny nordisk bærekraftsjef, og lurte på om Marcus kunne være interessert i å søke på stillingen. Til tross for at han hadde hatt Storebrand på radaren en stund og visste at de var fremoverlent på bærekraft, følte Marcus i utgangspunktet at dette ikke var noe for ham. 

– Men så begynte jeg å tenke: «Storebrand forvalter over 700 milliarder kroner. Det er sykt mye penger! Hvilken effekt kan det få hvis vi flytter alle disse pengene i riktig retning?» I en så stor bedrift kan til og med en liten forandring ha stor påvirkning. 

Les også: Hva er «Gode penger»?

– Jeg vil bety noe

Er det én ting som holder Marcus Bruns gående, så er det hans genuine ønske om å få være med å gjøre en forskjell. Det overskygger alt annet, og har egentlig alltid gjort det. 

oddarild_marcus_klimastreik_800x
SAMFUNNSENGASJERT: Konsernsjef Odd-Arild Grefstad (t.v.) sammen med bærekraftssjef i Storebrand, Marcus Bruns (27), under klimastreiken foran Stortinget i mars. I august stiller han opp igjen under Klimabrølet. Foto: Lise Eide Risanger.

Marcus vokste opp i Stavanger, som den eldste av fire søsken, med en far som var musiker og senere pastor, og en mor som var politiker. Helt fra barnsben av fikk han høre om viktigheten av å gjøre noe godt for andre, og via sin tilknytning til kirken tok foreldrene barna med på reiser ut i verden for å jobbe frivillige. De dro til landsbygda i Kambodsja og delte ut sandaler og tannkrem, og til Hellas for å luke ugress slik at barna der skulle ha et sted å spille fotball og leke. 

– Jeg har sett nøden, og det ga inntrykk. Det at jeg har blitt eksponert for sånne ting i ung alder og fått erfare at jeg som enkeltindivid kan gjøre noe for at andre får det bedre, det har nok formet meg mye som person, tror Marcus. 

– Jeg vil bety noe, og vet at det nytter.

i

Marcus Bruns (27)

  • Ny nordisk bærekraftsjef i Storebrand, med ansvaret for bærekraft på konsernnivå.
  • Bruns kommer fra jobben som daglig leder i Young Sustainable Impact (YSI), som han også var med å starte opp i 2015.
  • Han har en bachelor i Samfunnsøkonomi fra UiO, enkeltstående fag fra London School of Economics og National University of Singapore, og har hatt internship i både Singapore og Kina.
  • Utover YSI har Bruns arbeidserfaring fra blant annet Norges Bank og konsulentselskapet QVARTZ, og har også vært seminarleder i makroøkonomi ved UiO.

Med den ambisjonen, sier det seg kanskje selv at Marcus ikke akkurat har ligget på latsiden. 

Til tross for at han i ungdomstiden var en typisk tenåring som helst ville gjøre alt annet enn å pugge, har han rukket å utrette forbløffende mye på sine 26 år. 

Han har studert samfunnsøkonomi, gått på gründerskole i Singapore, hatt internship i et industriselskap i Kina, jobbet i Norges Bank og konsulentselskapet QVARTZ, og startet opp et par selskaper, deriblant YSI – for å nevne noe. 

– Jeg husker at jeg hadde en mattelærer som til stadighet repeterte at «innsats gir resultater», og det festet seg hos meg. Jeg skjønte at hvis jeg virkelig jobber, så kan jeg få til ting, forteller Marcus. 

– I tillegg har jeg alltid fått mye støtte og kjærlighet hjemmefra. Jeg har blitt anerkjent og verdsatt for den jeg er – uavhengig av hva jeg presterer. Det har ført til at jeg ikke er redd for å ta sjanser. 

– Folk skjønner ikke hvor galt det kan gå

Det var egentlig etter Paris-avtalen i 2015 at han skjønte det: Hvor ille det står til med klimaet, og hva som er effektene av måten vi lever på. 

– Klimaet påvirker egentlig alt: Det blir tørke som fører til matmangel, som igjen fører til flyktningstrømmer. Det påvirker polene våre, dyrelivet, og skaper en større usikkerhet – som kan føre til politisk uro. Alt henger sammen, og vi har dårlig tid, fastslår Marcus, og fortsetter:

– Det som gjør meg mest bekymret, er at det virker som om folk ikke forstår hvor sinnssykt galt det kan gå. Vi snakker om 2-graders-målet, mens vi i realiteten ligger an til å få en høyere temperaturstigning enn det hvis vi ikke tar drastiske grep. 

Les også: Exit-strategien: Veien til null kull

marcus_storebrand_oppslag-0822_800px
BRUNS’ BEKYMRINGER: – Jeg synes det er bekymringsverdig at det er så mye politisk uro på makronivå, som vi blant annet ser mellom Kina og USA. Og når vi har verdensledere som Trump som ikke tror på klimaendringene, så har vi et stort problem. Foto: Jonas Lisether/NewsLab

Innsikten tente en gnist i Marcus.

– Finansbransjen har en utrolig viktig rolle når det kommer til å dytte verden i riktig retning. Kapitalforvaltere har makt til å stille krav til selskapene de investerer i, ettersom det er penger som avgjør hvilke prosjekter som blir realisert. Derfor mener jeg at finansbransjen har ekstreme muskler og voldsom påvirkningskraft gjennom de store verdiene vi forvalter.

Selv om 26-åringen ikke skal jobbe direkte med hvordan Storebrand investerer spare- og pensjonspengene til over 1 million nordmenn, gleder han seg til å ta fatt på oppgavene relatert til Storebrands arbeid på konsernnivå knyttet til blant annet interne målsettinger og tiltak.  

i

DETTE ER GODE PENGER

  • Storebrand tar vare på spare- og pensjonspengene til 1,1 millioner nordmenn. Med over 700 milliarder til forvaltning, er vi den største private kapitalforvalteren i Norge.
  • Vi investerer spare- og pensjonspengene i selskapene vi tror kan gi deg både i pose og sekk: En bedre pensjon, og en god verden å gå av med pensjon i.
  • Vi utelukker selskaper som ikke drar verden i riktig retning, investerer i selskaper som posisjonerer seg for fremtiden og bidrar til å oppfylle FNs bærekraftsmål, og påvirker selskaper vi investerer i ved å være aktive eiere som stiller klare krav.
  • Vi er én av få kapitalforvaltere i Norden med en egen avdeling med bærekraftanalytikere. I over 20 år har vi jobbet med å utelukke, investere i og påvirke børsnoterte selskaper over hele verden.
  • Pensjonspenger utgjør halvparten av pengene på verdens børser, og sparepengene dine kan gjøre en forskjell. Hvis Gode penger er viktig for deg, start med å stille spørsmål om hvordan pengene dine investeres.

Les mer om «Gode penger»

I pose og sekk

En av aha-opplevelsene Marcus fikk gjennom arbeidet med YSI var at det faktisk er mulig å både tjene penger og gjøre noe bra for verden. 

– Veldig mange tror det er enten eller. Det råder gjerne en oppfattelse av at du ikke kan få god avkastning hvis du investerer i bærekraftige produkter, men det mener vi at ikke stemmer.

Les også: Det som er bra for klimaet, er også bra for lommeboka di

Den ferske sjefen har inntrykk av at de fleste ønsker å gjøre en innsats når det kommer til bærekraft: Vi sorterer søppel og kjøper bruktklær – men er gjerne ikke klar over at hvor vi plasserer pengene våre kan også ha en stor betydning. 

– Når vi i Storebrand snakker om «Gode penger» handler det om at de pengene du som enkeltperson sitter på kan brukes til å trekke oss mot et mer bærekraftig samfunn – samtidig som du kan få en god avkastning. Storebrand har forvaltet penger på en bærekraftig måte i over 20 år, og vært med på å kategorisere hvilke selskaper som gjør det bra, og hvem som ikke gjør det. 

Finansbransjen har en utrolig viktig rolle når det kommer til å dytte verden i riktig retning.
- Marcus Bruns, nordisk bærekraftssjef i Storebrand

Nyanser av Bruns

Marcus fremstår veldig seriøs og ordentlig ut, og det er han også. Han tar sjefsrollen og oppdraget sitt på blodig alvor, og står lett opp klokken 06:00 for å trene – før han tilbringer over snittet mange timer på kontoret. Han kan ikke huske sist han tilbrakte en kveld alene foran TV-en, og er typen som sender kalenderinvitasjoner til kjæresten for å få klemt inn en date-kveld i den travle timeplanen sin – selv om han skjønner at det sistnevnte «kanskje høres litt insane ut». 

Men etter å ha tilbrakt noen minutter i samme rom som Marcus Bruns, blir det også tydelig at han er mye mer enn en strikt bankmann. Han ankommer gjerne kontoret på skateboard, blir nærmest overentusiastisk når han snakker om hvor glad han er i å stå på snowboard, og har en leken utstråling som minner oss på at han faktisk er 26 år.

marcus_storebrand_oppslag-08296_800px
ETTERLYSER ALDERSSPENN: Marcus Bruns er glad Storebrand så potensialet i ham, tross hans unge alder. – Jeg tror det er altfor få unge i ledende posisjoner i Norge, og det vil jeg si er et varsko. Vi snakker mye om mangfold når det kommer til kjønn og etnisitet, men ikke like mye om viktigheten av å ha et aldersspenn i konsernledelser og styrer. Jeg tror det er viktig med en balanse . Foto: Jonas Lisether/NewsLab

– Jeg har mange ganger fått høre at folk som ikke kjenner meg tror at jeg er veldig skummel. Og det synes jeg er rart, for jeg prøver jo liksom å være litt kul og morsom da, sier han, og ler. 

– Heldigvis får de fleste et helt annet bilde av hvem jeg er når de begynner å snakke med meg. Da tror jeg det kommer fram at jeg er en omgjengelig og omsorgsfull fyr som er veldig glad i mennesker. 

Bedre å gjøre litt enn ingenting

Det sistnevnte kommer definitivt til uttrykk gjennom arbeidet Marcus gjør som frivillig. Annenhver mandag kveld jobber han nemlig på Evangeliesenteret – et lavterskeltilbud for rusmisbrukere og andre i Oslo, hvor det deles ut gratis mat.  

Når vi tropper opp her en kveld i mars, er Marcus i full sving over grytene. Digre beholdere med en pølserett og poteter og mugger med saft sendes ut fra kjøkkenet og bort til en disk, hvor alt snart skal porsjoneres ut til de rundt 150 frammøtte. 

Det at jeg har sett nøden og erfart at jeg kan gjøre noe for at andre får det bedre, har nok formet meg mye.
- Marcus Bruns, nordisk bærekraftsjef i Storebrand

– Det føles på en måte feil at jeg har det så bra, mens andre ikke er i nærheten av å være like heldige. Derfor er det fint å gi noe tilbake. Selv om dette ikke er all verden, så er det mye bedre å gjøre litt enn å ikke gjøre noen ting.

I løpet av et lite kvarter er all maten delt ut, og vår mann slenger på seg jakka og spretter ut i bakgården. Der skal det deles ut bæreposer til alle de fremmøtte, fylt med matvarer levert av Matsentralen – som redder overskuddsmat fra matvarebransjen og gir den videre til organisasjoner. Et initiativ som i fjor sikret dem Storebrands bærekraftspris, «Årets håndtrykk».

marcus_storebrand-07824_800px
BLAUT: Til tross for at policyen er at alle de fremmøtte på Evangeliesenteret skal få med seg én matpose hver, sniker Marcus til en mann to poser fordi «han spurte så fint». – Nå er du blaut, ler kjøkkensjef Hanne Ludvigsen. Foto: Jonas Lisether/NewsLab

– Jeg synes dette er et utrolig bra tiltak, ettersom det bidrar til mindre CO2-utslipp, reduksjon av matsvinn og færre sultne mager, sier Marcus, og overrekker en bærepose til en mann og ønsker ham en fin uke. 

Og det skorter ikke på lovordene fra ledelsen på senteret når vi spør hva de synes om Marcus.

– Marcus er solstråla vår, sier leder for Evangeliesenterets kontaktsenter i Oslo, Stian Ludvigsen. 

– Han er pliktoppfyllende, dedikert og har et hjerte for de svake i samfunnet. Han har brukt tiden sin her i flere år og stått og vasket gryter og delt ut mat. Han er et fjell, og står helt støtt.

Kompromissløs

Kontrasten mellom Evangeliesenteret midt i Oslo-gryta og de store, lyse lokalene til Storebrand på Lysaker er utvilsomt stor. Skjønt, for Marcus Bruns handler det i bunn og grunn om bærekraft begge steder. 

Og selv om han synes det både er «dritkult og dritskummelt» å ha landet i en sjefsstilling i et stort konsern i såpass ung alder, tror han at erfaringen fra YSI og startup-miljøet kan komme godt med når Storebrand nå skal befeste sin ledende posisjon på bærekraft. 

I et samfunn som stadig er i forandring, tror jeg det er helt vesentlig at man evner å kaste seg rundt.
- Marcus Bruns, nordisk bærekraftsjef i Storebrand

– Gjennom arbeidet med YSI vet jeg hvor viktig det er at bærekraft er en integrert del av forretningsmodeller, produkter og tankesett, og ikke bare noe som er klistret utenpå. 

marcus_storebrand-08509_800px
BLIR HØRT: Bruns opplever at konsernledelsen i Storebrand er lydhøre for hans innspill. – Jeg føler virkelig at jeg møter et genuint engasjement for bærekraft på toppen, og det tror jeg er helt essensielt for at vi skal klare å komme dit vi vil være. Her sammen med direktør for informasjon og næringspolitikk, Jan Otto Risebrobakken. Foto: Jonas Lisether/NewsLab

– Jeg tror også det er nyttig for en såpass stor organisasjon som Storebrand at jeg har med meg tankesettet fra startup-miljøet, der man er åpen for nytenking, har en prøve og feile-mentalitet og et ønske om at ting skal skje fort. I et samfunn som stadig er i forandring, tror jeg det er helt vesentlig at man evner å kaste seg rundt og lære nye ting.  

Det sistnevnte er den ferske bærekraftsjefen i full gang med. Og Marcus Bruns er ikke i tvil om hva han håper på å oppnå i rollen. 

– Jeg skal jobbe for at Storebrand skal bli enda mer bærekraftig. Vi skal ha «orden i eget hus», og ha fokus på bærekraft og Gode penger i produktene våre. Jeg drømmer om at jeg skal få være med å gjøre en forskjell. Og for å være helt ærlig: Hvis ikke jeg får det, så slutter jeg.