GJENBRUK: Svenske GIAB reparerer den ødelagte telefonen din og selger den på nytt hvis du ødelegger den. ILLUSTRASJONSFOTO: Ali Abdul Rahman/Unsplash

Dette selskapet revolusjonerer forsikringsbransjen

...og vi samarbeider med dem! Svenske GIAB redder duppedingsene dine fra dynga og gir dem nytt liv. Hva betyr det for prisene på forsikring i fremtiden?

Tonnevis med møbler, elektroniske produkter og andre eiendeler, som ikke lenger fungerer, havner på dynga hver eneste dag – til tross for at mye av det kunne blitt fikset og brukt igjen. 

Når noe vi eier går i stykker, melder vi det gjerne inn til forsikringsselskapet. Dekker forsikringen skaden, får vi nye ting, blir fornøyde med det – og tenker trolig ikke mer over den saken. 

Heldigvis er det et svensk selskap som har tenkt svært mye på akkurat dette. Tenkt på hvor mye ressurser det går med til å hele tiden skulle produsere nye ting, og på hvor mange av de tingene som går i stykker som faktisk kunne ha blitt fikset og brukt om igjen. 

– I Norge og Sverige forbruker vi som om vi lever på over fire jordkloder – og det har vi selvfølgelig ikke ressurser til. For å øke bærekraften, må vi kaste mindre og bruke tingene våre lenger, konstaterer Christian Åkerman, business manager i Godsinlösen Nordic AB (GIAB). 

Christian_Akerman800px
TENKER BÆREKRAFT: Christian Åkerman i GIAB. Foto: GIAB

Fra avfall til ressurs

For å ta tak i problemet, utviklet GIAB en forretningsidé som går ut på å forvandle det som regnes som avfall til en verdifull ressurs, i tråd med prinsippene i sirkulær økonomi. De samler inn skadde gjenstander fra forsikringssaker, og sørger for at de tingene som kan fikset får et lengre liv gjennom reparasjon og videresalg. 

Helt siden oppstarten i 2012 har selskapet revolusjonert forsikringsbransjen i Sverige, og de samarbeider nå med alle forsikringsselskapene i vårt kjære naboland.

I mai i år inngikk GIAB et samarbeid med Storebrand – og sammen tilbyr de nå også Storebrands forsikringskunder et sirkulært skadeoppgjør. 

– GIAB driver med bærekraft som man kan ta og føle på. Det er helt i tråd med Storebrands satsing på bærekraft, sier Vibeke Pedersen, som er fagsjef for skadeforsikring i Storebrand. 

Les også: Glassklart miljøengasjement

Vibeke_Pedersen800px
FAGSJEF: Vibeke Pedersen er fagsjef for skadeforsikring i Storebrand. Foto: Privat

Hun holder i avtalen mellom Storebrand og GIAB, og forteller at samarbeidet er høyst aktuelt.

– Hvert år kaster vi enorme mengder med innbo og løsøre i skadesaker. Ved vann- eller røykskader i hjemmet for eksempel, er det ofte gjenstander som saneringsselskapene ikke klarer å restaurere. Når vi ser at ting må erstattes rekvirerer vi dem, slik at kunden enten kan sende inn gjenstanden, eller så vil GIAB hente dem, forteller hun.

– Sirkulær økonomi er en gavepakke

Selv om avfallsproblematikken knyttet til forsikringssaker kanskje ikke er så tydelig for hver enkelt av oss, er det liten tvil om at det totalt er snakk om både høyt forbruk og høye kostnader. 

Ifølge tall fra Finansnorge.no ble det meldt inn 69 999 vannskader og 24 661 skader på grunn av brann i 2018. Reparasjonene kostet henholdsvis 2 929 millioner kroner og 3 026 millioner kroner.

– For forsikringsbransjen er sirkulær økonomi en gavepakke, ettersom det handler om å ivareta det vi allerede har i dag, mener Cathrine Barth.

Les også: Sunniva (29) jakter fremtidens grønne vinnere

Hun er strategisk leder for Circular Norway, et selskap som jobber med å skape bærekraftig vekst i ulike bransjer.

– Samtidig ser vi at materialer og produkter forsvinner altfor tidlig ut av kretsløpene fordi det er billigere å kjøpe nytt enn å reparere.

Det at kunden må vise fram det ødelagte produktet bidrar til at vi minsker utbetalinger og skadekostnader for forsikringsselskapene, som igjen gjør at forsikringspremien for kunden blir lavere.
- Christian Åkerman, business manager i GIAB

GIAB800px
GJENBRUKSVERKSTED: GIAB samler inn ødelagte gjenstander og setter det i stand på eget verksted. Foto: GIAB.

Åkerman i GIAB er enig og synes det er rart at forsikringsbransjen ikke har gjort dette før. 

– Pengene vi tjener på å selge produktene videre til en ny eier går tilbake til forsikringsselskapet. Kundene får fortsatt igjen på forsikringen, men de må sende inn produktet. Dette sikrer også en mer rettferdig behandling av sakene, sier han.

Åkerman forteller at mellom 20 og 40 prosent av varene som skal sendes til GIAB aldri kommer inn, fordi kundene velger å si opp saken. 

– Hva som er grunnen til det vet jeg ikke, det blir kun spekulasjoner. Men det at kunden må vise fram det ødelagte produktet bidrar til at vi minsker utbetalinger og skadekostnader for forsikringsselskapene, som igjen gjør at forsikringspremien for kunden blir lavere. Jo mer skader, dess høyere forsikringspremie, forklarer han.

Selges videre med garanti

Omtrent 90 prosent av alle produkter og materialer som GIAB håndterer, gjenbrukes. Og de resterende ti prosentene resirkuleres på en miljøvennlig måte.

– Vi får inn mye elektronikk. Ødelagte nettbrett, datamaskiner og mobiler. Hvis vi ikke klarer å reparere dem, tar vi alle komponentene i maskinen som fortsatt er intakt og bruker dem til reparere andre produkter, sier Christian Åkerman.

GIABs erfaring er at det er mest å tjene på å reparere elektronikkprodukter – både økonomisk og for miljøet.

Jeg kan ikke tro at det finnes en eneste kunde i Sverige eller Norge som synes det er dumt at produkter blir reparert.
- Christian Åkerman, GIAB

– Det å lage én mobiltelefon forårsaker 86 kilo avfall. For hver telefon vi reparerer og selger videre sparer vi dermed masse utslipp. Reparerer vi en datamaskin, sparer vi hele 1 200 kilo med avfall. 

Produktene som GIAB reparerer og selger videre, selges med garanti. For å selge produktene videre har GIAB åpnet Returhuset, en fysisk butikk i Sverige. De har også nettbutikken returhuset.no. 

– Det er en av verdens første gjenbruksbutikker på nett. Vi har ikke varehus i Norge enda, men vi har kontorer i Oslo, der du kan kjøpe og hente varer vi selger i nettbutikken og på finn.no, sier Åkerman og fortsetter: 

– I tillegg til reparerte produkter fra forsikringssaker, selger vi returer fra nettbutikker, produkter som har fått transportskader, produkter fra overskuddslagre og varer fra bedrifter og konkursbo.

Les også: Her er den grønne tjenesten som redder deg på veien

bad800px
SKADET UNDER FRAKT: Dette boblebadet fikk seg en trøkk under frakt, men ble reparert og solgt på nytt. Foto: GIAB

Returhuset selger alt fra leker, klær og elektronikk, til verktøy og møbler. Sortimentet varierer etter hvilke varene de har tilgang på, men de kan reparere det aller meste.

– Vi solgte nettopp et boblebad som hadde falt av hengeren under transport, to reparerte røykskadde pianoer og mange verktøy fra en røykskadd aluminiumsfabrikk. 

En vinn-vinn-vinn-situasjon

Åkerman håper flere skal få øynene opp for hvor viktig det er for miljøet at vi blir flinkere til å ta vare på tingene våre, og at vi skal bli kvitt bruk-og-kast-mentaliteten. 

– Før i tiden var vi mye flinkere til å ta vare på tingene våre. Vi lappet hullene i klærne våre og reparerte skoene hos skomakeren, sier Åkerman.

Det er denne innstillingen GIAB ønsker å bringe tilbake til samfunnet.

– Sammen med Storebrand og deres kunder kan vi gjøre mye for miljøet. Jeg kan ikke tro at det finnes en eneste kunde i Sverige eller Norge som synes det er dumt at produkter blir reparert – sett fra et bærekraftsperspektiv.

– Det vi gjør, er lønnsomt både for miljøet, oss og forsikringsselskapene. Dermed blir effekten av samarbeidet en vinn-vinn-vinn-situasjon. 

i

FAKTA OM GIAB

  • Svensk firma som ble startet i 2012 av Christian Jansson og Patrik Zalewski, som så potensialet i de ødelagte produktene forsikringsselskapene erstattet.
  • I 2018 håndterte GIAB over 100 000 saker med skadede produkter.
  • Deres reparasjoner bidro til en målt sparing av avfall og karbondioksid på 7 127 tonn avfall og 3 289 tonn CO2, som tilsvarer 1 236 430 000 km bensindrevet bilkjøring.
  • I tillegg har GIABs arbeid resultert i en økonomisk besparelse på om lag 50.000.000 kroner i 2018.
  • I 2017 og 2018 har GIAB blitt rost for sitt klima- og bærekraftsarbeid og fremhevet som et av Skandinavias beste eksempler på selskaper som kombinerer klimaarbeid og økt lønnsomhet.