Oversiktsbilde av biler i trafikk.

Dette irriterer nordmenn mest i trafikken

Nordmenn letter på sløret om sine egne kjørevaner i en ny undersøkelse. Kjenner du deg igjen i noe her?

Av Torgeir Mortensen/NewsLab
ARTIKKEL ·

Vi har gjort et dypdykk i nordmenns kjørevaner, og kan blant annet avsløre hvem som oppfattes som mest aggressive i trafikken, hva som irriterer oss og hvor kompetente vi anser oss selv for å være bak rattet.

Undersøkelsen, som er gjennomført av Norstat på oppdrag fra Storebrand Forsikring, viser også at svarene til tider varierer stort fra fylke til fylke.

Så hva er egentlig norsk kjørekultur? Vi ser på tallene.

1. Vi strutter av selvtillit på veien – bortsett fra én gruppe

Vi er svært gode sjåfører, i hvert fall ifølge oss selv. Fire av fem nordmenn gir egne kjøreferdigheter terningkast fem eller seks, mens kun én av 25 nordmenn gir seg selv terningkast en, to eller tre.

PETTER BERG: Fagsjef for Motor i Storebrand forsikring. Foto: Storebrand

– Stort sett oppfører folk seg bra i trafikken, og vi ser en veldig positiv trend i antall dødsulykker på norske veier. Men når fire av fem ruller terningkast fem eller seks på egen kjøreadferd, burde vi helt klart sett færre ulykker og skader, kommenterer Petter Berg, fagsjef for Motor i Storebrand.

Når vi deler dette på fylker, ser vi at særlig finnmarkinger har selvtilliten i orden. Halvparten her gir seg selv aller beste karakter, sammenlignet med knapt én av fire totalt i landet.

I motsatt ende av skalaen kommer Sogn og Fjordane. Her gir hele én av ti seg selv bunnkarakter – terningkast en. Til sammenligning gjelder dette kun én av hundre nasjonalt.

«
Dersom du kjører unødig sakte risikerer du å få bot.

Petter Berg
fagsjef for Motor i Storebrand

2. Dette er råkjørerne

Har Audi-sjåfører annen kjørestil enn Toyota-eiere? Mange av oss har nok dårlige opplevelser i trafikken med ett spesielt bilmerke. Men hvilke biler har de mest aggressive eierne, og hvilke har de mest forsiktige? Dette er det kanskje ingen fasit på, men svarene i undersøkelsen kan gi oss en pekepinn.

BMW troner soleklart øverst på listen over hvilke bilmerker som oppfattes å ha «mest aggressiv kjørestil i trafikken». Det mener 53 prosent av de spurte.

Produsenter som er kjent for dyre biler dominerer topplisten. Etter BMW havner Audi (37 prosent), Tesla (30 prosent), Porsche (18 prosent) og Mercedes (15 prosent).

– BMW og Audi er gjengangere som vanligvis troner på toppen på slike undersøkelser, og spesielt BMW skiller seg ut på skadestatistikken vår. Litt mer overraskende er det at Tesla kommer så høyt når man ser på det lave antallet Teslaer på veien sammenlignet andre bilmerker, sier Berg.


Bilforsikringen vår har blitt enda bedre


3. … mens disse er forsiktige

Noen sjåfører tar færre sjanser enn andre. De følger fartsgrensen like selvsagt som de følger prinsippet «bedre føre var, enn etter snar». Dette er bilmerkene som oppfattes som mest aktsomme i trafikken:

  • Toyota (23 prosent)
  • Volvo (17 prosent)
  • Skoda (12 prosent)
  • Volkswagen (10 prosent)
  • Opel (8 prosent)

Det er vel og bra å være forsiktig, men Berg advarer mot å være en sinke i trafikken:

– Man er lovpålagt å opprettholde god flyt i trafikken, så dersom du kjører unødig sakte risikerer du å få bot. Grunnen til det er at du er til hinder for andre trafikanter, særlig der veien er svingete og forbikjøring ikke er mulig. I tillegg avslører du manglende kjøreferdigheter. Stopp og slipp andre fram dersom du er på en rolig «søndagstur».

4. Blir du overrasket? Disse trafikantene irriterer oss aller mest

Veiene blir brukt av mange ulike kjøretøy med like mange forskjellige behov. Biler, busser, lastebiler, mopeder, traktorer, taxier og, ja, sykler.

Sykkelen. Den gir god trening, er godt for miljøet og en kilde til grenseløs irritasjon for noen. Hele to av fem trekker frem syklister når de skal ramse opp trafikantene som irriterer dem mest i trafikken.

Like bak kommer traktorsjåfører (36 prosent) og bobiler (31 prosent). Biler med «L»-skilt har folk flest imidlertid få problemer med. Kun en av 12 irriterer seg over lærlingene.

LIKER IKKE?: Syklister og bilister er ikke alltid like gode venner. Vi oppfordrer begge parter til å ta hensyn, slik at dere unngår farlige situasjoner. Illustrasjonsfoto

5. Dette får oss til å se rødt i trafikken

Livet på veien kan være stressende nok. Noen biler kjører for fort, andre kjører for sakte. Også har du rushtiden: en uendelig kø som alltid virker å oppstå akkurat når du skal et sted.

Da skal det kanskje ikke mye til, før begeret renner over og vi lar oss irritere. Så hvilke uvaner blir trukket frem oftest som en kilde til irritasjon?

På førsteplass kommer sjåfører som ikke bruker blinklys. Det blir nevnt av hele tre av fire (78 prosent).

Rett bak kommer risikable forbikjøringer (75 prosent). Lengre ned på listen havner «sjåfører som enten ligger feil eller ikke bruker blinklys korrekt i rundkjøring» (45 prosent), og omtrent like mange (43 prosent) nevner «sjåfører som ødelegger god flyt i kø».

I betydelig mindre grad irriterer elbiler i kollektivfeltet. Kun en av sju personer (14 prosent) trekker frem dette.

Les også: Er det penger å spare på å samle forsikringene dine?

6. Folk fra Vest-Agder får oftest «fingeren»

Når blodet koker i trafikken, går det ofte en kule varmt. Men siden hver sjåfør sitter adskilt i hver sin bil, er en meningsfull dialog ofte vanskelig å få til. Det får noen til å ty til langfingeren.

Men disse langfingrene blir ikke fordelt jevnt til alle i landet. Den blir særlig rettet til en spesiell geografisk gruppe. Nemlig folk fra Vest-Agder.

Ikke alle riktignok, men én av tre (34 prosent) fra dette fylket forteller at de har «fått fingeren» i trafikken. På landsbasis gjelder dette kun én av fem (19 prosent).

7. Bekjennelser fra norske sjåfører

Det er kanskje enkelt å se flisen i andres øyne, men å se bjelken i sitt eget øye er en helt annen øvelse. Norske sjåfører innrømmer at de har en rekke uvaner, men holder kanskje noe igjen.

Men først: Drøyt halvparten røper faktisk at de jevnlig kjører litt over fartsgrensen (54 prosent). Tre av fire forteller at de har kjørt på gult lys.

Ellers er det ganske få som vil innrømme dårlig eller uvøren oppførsel i trafikken. Enten er norske sjåfører svært pliktoppfyllende, eller så sitter det nok litt langt inne å innrømme egne feil.

Sjekk bare disse tallene:

  • Kun 20 prosent sier de har brutt vikeplikten
  • Kun 13 prosent sier de har kjørt på rødt lys
  • Kun 11 prosent sier de har kjørt uten belte

8. Høflighet på farten

Det kan i blant koke i topplokket når man ferdes i trafikken, men det er bare halve bildet. Undersøkelsen viser også at det er mange høflige trafikanter på norske veier.

To av tre har opplevd at andre trafikanter hilser vennlig når de har stoppet på en smal vei (67 prosent), og nesten like mange (64 prosent) har blitt sluppet fram i trafikken til tross for at de har hatt vikeplikt.

Berg anbefaler alle å ta hensyn.

– Selv om det er lett å irritere seg over andre i trafikken, er det viktig å ikke glemme folkeskikken hjemme!


Bilforsikringen vår har blitt enda bedre



Fant du det du lette etter?