Velkommen til Storebrand
Nå er forsikringene dine flyttet fra Danica til Storebrand. Du beholder samme vilkår og samme pris på avtalene dine.
På denne siden har vi samlet nyttig informasjon samt sentrale spørsmål og svar om overgangen.
Bli kjent
Logg inn på dine personlige sider, så får du en enkel oversikt over hvilke forsikringer du nå har hos oss.
Spørsmål og svar
-
Hvor melder jeg oppgjør av forsikringen?
Pågående forsikringsoppgjør blir håndtert i ditt eksisterende forsikringsselskap frem til forsikringene dine er flyttet til Storebrand.
-
Hvor finner jeg informasjon om forsikringene mine?
Frem til forsikringene dine er aktive i Storebrand, finner du fortsatt oversikt over forsikringene på Min side hos Danske Bank/Danica. Når du mottar beskjed om flytting av forsikringene dine til oss, logger du inn og finner forsikringsoversikten din der.
-
Blir det noen endringer på forsikringsdekningene?
Det blir i hovedsak verken endringer i pris, vilkår eller dekninger. Mindre justeringer kan forekomme. Hvis dette gjelder deg, får du informasjon om det.
-
Vurderer du å si opp forsikringen?
I dagens markedssituasjon med prisvekst er det ekstra viktig å ha personforsikringer. Vi anbefaler at du snakker med en rådgiver før du eventuelt sier opp avtalen. Da kan du få hjelp til å gjøre gode tilpasninger for deg. Du er ikke garantert samme pris og betingelser i et nytt selskap. Der vil du også sannsynligvis måtte gjennom en ny helsevurdering.
-
Hvordan er det å være kunde i Storebrand?
Du blir godt ivaretatt hos oss. Et eget fakturateam sitter klar på kundesenteret for å prate med deg etter du har blitt flyttet over. Du kan samle alle forsikringene dine i Storebrand. Hos oss får du gode, digitale tjenester på kjøp og oppgjør. Flere av forsikringene våre scorer best i test.
-
Hvor finner jeg forsikringsbeviset mitt?
Dokumentasjon og vilkår finner du enkelt ved å logge inn på Min Side. Finn frem engasjementsoversikten og se detaljer ved hvert produkt. Der finner du ditt oppdaterte forsikringsbevis. Forsikringsbeviset oppdateres årlig.
-
Hvorfor får jeg e-faktura når forsikringene mine flyttes til Storebrand?
Storebrand tilbyr e-faktura og det får alle som er tilknyttet 'ja takk til alle' for sine e-fakturaer. Vi anbefaler at du knytter en avtalegiro til betalingen. Dette kan dessverre ikke Storebrand gjøre for deg, men er noe du kan fikse via din bank. Hvis du får flere fakturaer fra Storebrand er det viktig å knytte avtalegiro til hver av disse.
-
Får jeg riktig beløp på fakturaen?
Beløpet på fakturaen kan være annerledes enn det du er vant til fra Danica. Dette er fordi beløpet du betaler inn vil avregnes mot allerede innbetalt beløp til Danica.
Du vil også ha en annen forfallsdato i Storebrand enn du hadde i Danica. Beløpet er periodisert og korrigert i forhold til denne endringen.
-
Hvorfor får jeg flere fakturaer fra Storebrand?
Noen avtaler fra Danica ble splittet i to. Har du tidligere betalt for flere personer på samme faktura, får du nå to fakturaer i Storebrand.
-
Når får jeg faktura for forsikringene mine?
Hvis du fikk beskjed om overflytting i februar, vil du få faktura rundt 1.mars. Har du ikke blitt flyttet over enda, vil det være en stund til fakturaen kommer.
-
Jeg har forsikringer i Storebrand fra før. Kan jeg få alle forsikringene mine på samme faktura?
Avtaler som er flyttet over fra Danica vil alltid komme på egen faktura. Ring oss gjerne på 22 31 20 01 hvis du ønsker å endre på avtaler for å få alle forsikringene på samme avtaler.
-
Hvorfor heter forsikringen min noe annet i Storebrand enn i Danica?
For at det skal være enkelt å forstå hvilken forsikring du har, har vi valgt å endre noen av navnene, da Storebrand har produkter med likelydende navn.
-
Hva betyr det at 'mine forsikringer er under endring' på Min Side?
Dette står fordi at det er mindre enn en måned til hovedforfall på avtalen. Hvert år vil avtalene justeres noe for økt alder. Det kan også være andre endringer på avtalen som oppdateres. I den forbindelse vil det også lages nytt forsikringsbevis.
-
Hvor skal jeg melde sak dersom jeg ble syk før forsikringen ble flyttet til Storebrand?
Du melder sak via Min side selv om du ble syk før forsikringene dine ble flyttet.
-
Hva er de ulike gebyrene på fakturaen?
- Dersom du får tilsendt forsikringsdokumentene dine i posten, påløper det et årlig papirgebyr på 150 kroner. Er du ikke digital kunde allerede, kan du oppdatere dette på Min side.
- Dersom du ikke betaler fakturaen innen fristen, påløper det et purregebyr. Dette unngår du enklest ved å opprette Avtalegiro.
- Dersom du ønsker fakturaen tilsendt i posten, påløper det er fakturagebyr. Dette unngår du enklest ved å opprette eFaktura eller Avtalegiro.
-
Hva er administrasjonskostnad?
Administrasjonskostnad er en del av forsikringspremien som ligger på avtalen og ikke på den enkelte forsikringen. Derfor fremgår den av fakturaen som et eget beløp på 30 kroner.
-
Hvorfor får jeg administrasjonskostnad på en av fakturaene, men ikke den andre?
Hvis du får flere fakturaer mens du i Danica kun fikk én, får du administrasjonskostnad kun på den ene fakturaen.
-
Hvorfor har fakturaen fra Storebrand et annet beløp enn det den hadde i Danica?
De første fakturaene du får fra Storebrand tar med i beregningen det du hadde betalt inn til Danica. I tillegg har perioden du betaler for blitt endret til å gjelde fra den første til den siste i måneden. Derfor vil det i en overgangsperiode være avvik i fakturabeløpet.
-
Hva skjer hvis jeg ikke betaler fakturaen?
Dersom fakturaen ikke betales innen fristen, får du en purring med purregebyr.
Ved annen gangs purring avsluttes forsikringen. Premie frem til forsikringen avsluttes, kreves inn med inkasso.
-
Kan jeg endre hvor ofte jeg betaler faktura?
Ja, du kan velge om du vil betale månedlig, kvartalsvis, halvårlig eller årlig. Når avtalen din flyttes til Storebrand, opprettes du med månedlig betaling.
Vi hjelper deg gjerne
Er det noe du lurer på, så ikke nøl med å kontakte oss. Vi er på plass alle hverdager 8-16.