Morgensolen skinner inn gjennom de store vinduene på kaféen Funky Fresh Foods i Oslo sentrum. Omkranset av grønne planter og veganske kaker føles det som vi har valgt det riktige møtestedet for å snakke om bærekraftig sparing. Paulina Hultberg tar imot en enkel cappuccino med havremelk. Hun begynner med en liten advarsel:
– Jeg håper ikke du skal spørre meg ut om alle de bærekraftige grepene jeg har tatt i hverdagen, for her er jeg ikke best i klassen.
Paulina er en av dem som står bak konseptet Gode penger, som Storebrand lanserte i april 2019.
Målet hennes er at du skal sette likhetstegn mellom Gode penger og Storebrand, akkurat slik du setter likhetstegn mellom tursjokolade og Kvikk Lunsj.
– Storebrand er den nest største kapitalforvalteren i Norge, etter oljefondet, med ansvar for 780 milliarder norske sparekroner. Derfor er det utrolig relevant at vi fokuserer på Gode penger og det vi kaller for lønnsom bærekraft, forteller hun.
Ønsket å gjøre en forskjell
At Paulina fra den lille byen Hofterup i Skåne i Sverige endte opp på Lysaker utenfor Oslo, er langt fra tilfeldig. Kombinasjonen av merkevarebygging og å få jobbe med noe som betyr noe har vært drømmen hennes fra hun var liten.
– Jeg visste at jeg ville noe mer enn det den lille hjembyen min kan tilby. Derfor søkte jeg meg til en videregående skole i Helsingborg, forteller Paulina.
Hun hadde hørt at elevene på denne skolen var målbevisste og motiverte, og at det var en kultur for å prioritere gode karakterer. Derfor satt hun halvannen time på bussen til og fra Helsingborg hver dag i tre år.
– Det resulterte i at jeg kom inn på skolen jeg drømte om: Copenhagen Business School.
– Det er kanskje litt merkelig, men jeg har alltid visst at jeg vil jobbe i denne bransjen. Da jeg var liten ble jeg fascinert av reklame og filmer, og hvordan markedsføring påvirker oss.
AHA-OPPLEVELSE: Paulina visste at sparepengene hennes ble investert i selskaper, men ikke hvor viktig det var å være bevisst på hvilke selskaper de ble plassert i. Denne aha-opplevelsen ønsker hun å gi andre gjennom sin jobb i Storebrand. Foto: Harald Spjelkavik/NewsLab
På spørsmål om hva hun brenner for, kommer svaret momentant:
– Mennesker. Jeg brenner generelt for at mennesker skal ha det godt, uansett hvor vi bor i verden. Klimaendringene fører til lidelse for mennesker og dyr. Mitt ønske er at vi skal ha det bra, og da gir det mening for meg å jobbe med bærekraft.
– Fokuset mitt på å bidra til en bedre verden – kombinert med interessen for merkevarer og hvordan mennesker reagerer på kommunikasjon – er det som driver meg.
Paulina Hultberg (28)
- Merkevareansvarlig i Storebrand, jobber blant annet med markedsføringen av Gode penger.
- Utdannet fra Copenhagen Business School, med en mastergrad i kommunikasjon med spesialisering i markedsføring og reklame.
- Før hun kapret jobben i Storebrand var hun prosjektleder i reklamebyrået BABY og det digitale byrået CHARLIE TANGO i København.
- Paulina brenner for merkevarebygging, og å informere folk om mulighetene som ligger i bærekraftig sparing.
Ble engasjert til å drive folkeopplysning
Underveis i studiene i København fikk Paulina jobb som prosjektleder i reklamebyrået BABY. Det førte til at hun jobbet fulltid i ukedagene og skrev masteroppgave i helgene – noe 28-åringen beskriver som «den hardeste og mest lærerike perioden i sitt liv».
I samme periode fant hun også kjærligheten med norske Anders, som snart skulle lokke henne til Norge.
– Jeg begynte å se meg om etter en jobb i Oslo, og oppdaget at Storebrand søkte en merkevareansvarlig. Jeg hadde litt kjennskap til Storebrand fra før, men det var først da jeg leste meg opp på deres bærekraftengasjement at jeg ble helt fanget, sier hun og utdyper:
– Jeg visste at sparepengene mine ble investert i selskaper, men jeg hadde aldri tenkt over at det er viktig å ha kjennskap til hvilke selskaper det er snakk om. Og heller ikke hvilken makt sparepengene har.
Innsikten vekket et brennende engasjement hos Paulina, og hun fikk med ett en trang til å spre budskapet. Dette var jo noe alle måtte få vite om!
– Jeg følte nærmest en plikt til å drive folkeopplysning på temaet, sier hun og ler.
– Jeg hadde i alle fall veldig lyst til å jobbe for en bedrift som gjør en reell forskjell, og ikke en som bare sier at de gjør det. I Storebrand er bærekraft en del av vårt DNA.
Vil du spare i ekstra bærekraftige fond?