Sara Hesla, leder for SMB direkte og digital i Storebrand, utenfor Storebrands lokaler på Lysaker vinterstid.

Årets enkleste nyttårsforsett for deg som er bedriftsleder

Heldigvis trenger ikke alle mål være hårete. Her er våre beste tips til hvordan du enkelt kan gi bedriften din en god start på 2024.

Av  Magnus Berg/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 27.12.2023

Øke omsetningen? Holde på de beste hodene? Eller komme helskinnet gjennom dyrtiden? Uansett hva målet er for 2024, er det mye som må planlegges nøye inn i et nytt budsjettår. 

Heldigvis finnes det også flere små grep du som leder kan ta for å gi deg selv og de ansatte en god start på året.

– Er du tidlig ute med å gå gjennom pensjons- og forsikringsavtalene dine, kan det spare deg for både stress og unødvendige kostnader senere, sier Sara Hesla, leder for SMB direkte og digital i Storebrand.


Få en god start på året: Fiks pensjon og forsikring på 3 minutter


Her er hennes fem beste råd til hva du bør ha på huskelisten de første ukene i året:

1. Legg viktige frister inn i kalenderen

En nyttig ting å gjøre først som sist, er å få oversikt over alle viktige datoer og frister i 2024 og å legge dem inn i kalenderen. 

– Legg gjerne inn et varsel god tid i forveien, slik at du rekker å gjøre alt du trenger av arbeid i tide – og unngår unødvendig stress for å rekke tidsfristen.

På Skatteetatens sider kan du enkelt abonnere på frister og oppgaver for næringsdrivende, slik at du får dem rett inn i kalenderen din.

2. Lag en oversikt over bedriftens eiendeler og verdier

En god tommelfingerregel er å gå gjennom bedriftens eiendeler og verdier minst én gang i året. Dette er viktig av flere grunner. Så hvorfor ikke få det unnagjort først som sist? 

– Dette er ikke bare nyttig for å få en oversikt over hva som eventuelt bør byttes ut, oppgraderes eller sendes til gjenvinning. Den årlige gjennomgangen er også viktig for å vite at du er godt nok sikret mot tap av verdiene i bedriften, forklarer Hesla.

– Skulle det vise seg at du har en for lav forsikringssum, kan et uhell fort skape større økonomiske utfordringer enn du var forberedt på.

Les også: Avdekket at sameiet var underforsikret

3. Fiks pensjon og forsikring med Bedriftsveilederen

Er det lenge siden du har hatt en gjennomgang av bedriftens pensjons- og forsikringsavtaler? La 2024 bli året du tar tak i akkurat det. Selv om det kan høres ut som en stor oppgave, tar det faktisk ikke mer enn noen få minutter ifølge Hesla.

– Med Bedriftsveilederen til Storebrand er det bare å søke opp bedriften din, fylle ut litt informasjon og justere etter behov – og så får du et tilbud på sekundet, med en pensjons- og forsikringsavtale tilpasset din bedrift, forklarer Hesla.

– Bedriftsveilederen er faktisk så enkel å bruke at vi har vunnet en pris for det! Så det å prøve den ut må vel kunne sies å være årets enkleste nyttårsforsett. Vanskeligere bør det heller ikke være å forsikre seg om at man har alt på stell.


Gjør unna årets enkleste nyttårsforsett


4. Gå gjennom pensjons- og forsikringsavtalene med de ansatte

Inflasjon og økte kostnader kan være tungt å bære for både bedrifter og privatpersoner. En fin måte å starte året på kan derfor være å gå gjennom bedriftens pensjons- og forsikringsavtaler med de ansatte. 

– Hvis dere setter dere ned og tar en ordentlig gjennomgang av avtalene, er det enklere for de ansatte å oppdage om de for eksempel er dobbeltforsikret, hvor mye de bør sette av til pensjon privat – og generelt få et bedre overblikk over privatøkonomien. 

Som leder er dette i tillegg en fin måte å vise at du tar de ansattes behov på alvor – noe som kan styrke både engasjement og lojalitet inn i det nye året.

Les også: 7 grep de ansatte kan ta for en bedre privatøkonomi i 2024

5. Start med pensjonsrapportering via a-meldingen

Et grep som kan komme bedriften din til gode både i 2024 og årene som kommer, er å ta i bruk pensjonsrapportering gjennom a-meldingen. Storebrand-kunden Skagerak Energi sparte én til to arbeidsdager i måneden på å gjøre nettopp det.

For at dine ansatte skal få riktig pensjonssparing, må pensjonsleverandøren din ha korrekte opplysninger om de ansattes arbeidsforhold og lønn. Mange bedrifter melder i dag inn disse opplysningene manuelt til pensjonsleverandøren sin. I 2021 vedtok imidlertid Stortinget at pensjonsleverandørene kan hente denne typen opplysninger fra a-meldingen. På den måten slipper du å melde inn de samme ansattopplysningene flere steder, og du sikrer at de ansatte til enhver tid får pensjonssparingen de har krav på. 

– Om du synes det er lett å glemme å oppdatere ansattopplysningene hos pensjonsleverandøren din hver gang det skjer endringer i bedriften, vil jeg anbefale å sjekke ut om bedriften din kan ta i bruk a-meldingen til pensjonsrapportering.  


Bli en attraktiv arbeidsgiver på 3 minutter



Fant du det du lette etter?