Øke omsetningen? Holde på de beste hodene? Eller komme helskinnet gjennom dyrtiden? Uansett hva målet er for 2024, er det mye som må planlegges nøye inn i et nytt budsjettår.
Heldigvis finnes det også flere små grep du som leder kan ta for å gi deg selv og de ansatte en god start på året.
– Er du tidlig ute med å gå gjennom pensjons- og forsikringsavtalene dine, kan det spare deg for både stress og unødvendige kostnader senere, sier Sara Hesla, leder for SMB direkte og digital i Storebrand.
Få en god start på året: Fiks pensjon og forsikring på 3 minutter
Her er hennes fem beste råd til hva du bør ha på huskelisten de første ukene i året:
1. Legg viktige frister inn i kalenderen
En nyttig ting å gjøre først som sist, er å få oversikt over alle viktige datoer og frister i 2024 og å legge dem inn i kalenderen.
– Legg gjerne inn et varsel god tid i forveien, slik at du rekker å gjøre alt du trenger av arbeid i tide – og unngår unødvendig stress for å rekke tidsfristen.
På Skatteetatens sider kan du enkelt abonnere på frister og oppgaver for næringsdrivende, slik at du får dem rett inn i kalenderen din.
2. Lag en oversikt over bedriftens eiendeler og verdier
En god tommelfingerregel er å gå gjennom bedriftens eiendeler og verdier minst én gang i året. Dette er viktig av flere grunner. Så hvorfor ikke få det unnagjort først som sist?
– Dette er ikke bare nyttig for å få en oversikt over hva som eventuelt bør byttes ut, oppgraderes eller sendes til gjenvinning. Den årlige gjennomgangen er også viktig for å vite at du er godt nok sikret mot tap av verdiene i bedriften, forklarer Hesla.
– Skulle det vise seg at du har en for lav forsikringssum, kan et uhell fort skape større økonomiske utfordringer enn du var forberedt på.
Les også: Avdekket at sameiet var underforsikret
3. Fiks pensjon og forsikring med Bedriftsveilederen
Er det lenge siden du har hatt en gjennomgang av bedriftens pensjons- og forsikringsavtaler? La 2024 bli året du tar tak i akkurat det. Selv om det kan høres ut som en stor oppgave, tar det faktisk ikke mer enn noen få minutter ifølge Hesla.
– Med Bedriftsveilederen til Storebrand er det bare å søke opp bedriften din, fylle ut litt informasjon og justere etter behov – og så får du et tilbud på sekundet, med en pensjons- og forsikringsavtale tilpasset din bedrift, forklarer Hesla.
– Bedriftsveilederen er faktisk så enkel å bruke at vi har vunnet en pris for det! Så det å prøve den ut må vel kunne sies å være årets enkleste nyttårsforsett. Vanskeligere bør det heller ikke være å forsikre seg om at man har alt på stell.
Gjør unna årets enkleste nyttårsforsett
4. Gå gjennom pensjons- og forsikringsavtalene med de ansatte
Inflasjon og økte kostnader kan være tungt å bære for både bedrifter og privatpersoner. En fin måte å starte året på kan derfor være å gå gjennom bedriftens pensjons- og forsikringsavtaler med de ansatte.
– Hvis dere setter dere ned og tar en ordentlig gjennomgang av avtalene, er det enklere for de ansatte å oppdage om de for eksempel er dobbeltforsikret, hvor mye de bør sette av til pensjon privat – og generelt få et bedre overblikk over privatøkonomien.
Som leder er dette i tillegg en fin måte å vise at du tar de ansattes behov på alvor – noe som kan styrke både engasjement og lojalitet inn i det nye året.
Les også: 7 grep de ansatte kan ta for en bedre privatøkonomi i 2024
5. Start med pensjonsrapportering via a-meldingen
Et grep som kan komme bedriften din til gode både i 2024 og årene som kommer, er å ta i bruk pensjonsrapportering gjennom a-meldingen. Storebrand-kunden Skagerak Energi sparte én til to arbeidsdager i måneden på å gjøre nettopp det.
For at dine ansatte skal få riktig pensjonssparing, må pensjonsleverandøren din ha korrekte opplysninger om de ansattes arbeidsforhold og lønn. Mange bedrifter melder i dag inn disse opplysningene manuelt til pensjonsleverandøren sin. I 2021 vedtok imidlertid Stortinget at pensjonsleverandørene kan hente denne typen opplysninger fra a-meldingen. På den måten slipper du å melde inn de samme ansattopplysningene flere steder, og du sikrer at de ansatte til enhver tid får pensjonssparingen de har krav på.
– Om du synes det er lett å glemme å oppdatere ansattopplysningene hos pensjonsleverandøren din hver gang det skjer endringer i bedriften, vil jeg anbefale å sjekke ut om bedriften din kan ta i bruk a-meldingen til pensjonsrapportering.
Bli en attraktiv arbeidsgiver på 3 minutter