Skagerak Energi spurte selv Storebrand om de som konsern kunne få bruke a-melding til å oppdatere pensjonsgrunnlaget. Derfor synes hun det er ekstra stas at de ble det første konsernet som benyttet seg av løsningen.
– Å vedlikeholde og fylle inn disse opplysningene manuelt er en stor jobb, og det er lett å gjøre feil. Nå bruker vi mye mindre tid, og kvaliteten er langt bedre, oppsummerer Ekenes Dreng.
ENKELT OG EFFEKTIVT: Med a-meldingen får de ansatte i Skagerak Energi effektiv og riktig administrasjon av pensjonsordningen. Foto: Skagerak Energi
Dette er a-meldingen
A-meldingen er en rapport som norske arbeidsgivere må sende inn hver måned til myndigheter som Skatteetaten, SSB og NAV.
Her oppgir arbeidsgiver informasjon om ansattes inntekt, skattetrekk, arbeidsgiveravgift, pensjonsinnbetalinger og andre relevante opplysninger om de ansatte.
Tidligere måtte disse opplysningene fylles ut og oppdateres manuelt hver eneste måned i pensjonsleverandørenes egne systemer.
I 2021 vedtok Stortinget at pensjonsleverandører kan hente data direkte fra a-meldingen.
Tett dialog med Storebrand
For å komme i gang med a-meldingen fikk Skagerak Energi en liste fra Storebrand med hva som måtte gjøres for å tilpasse det som skulle inn av opplysninger. Blant annet endringer i enkelte lønns- og trekkarter.
Lønnsavdelingen og HR har samarbeidet tett for å legge inn riktig informasjon i
Bedriftsportalen
i forkant. Hele veien har de fått hjelp fra Storebrand.
– Vi hadde tre-fire arbeidsmøter med Storebrand, og vi har hele tiden hatt tett dialog. Når vi har støtt på noen utfordringer har vi bare sendt en e-post til kontaktpersonen vår, og i løpet av en time har vi vært i mål.
Ekenes Dreng, som selv jobber i HR, understreker betydningen av å involvere lønnsavdelingen tidlig i prosessen.
– Det har vært så viktig for oss. Nå er det bare noen få som trenger å logge seg inn i Bedriftsportalen. Tidligere var det HR som gjorde det, nå er det Lønn som oppdaterer opplysninger om de ansatte, forteller hun.