A-meldingen – dette betyr det for deg og bedriften din
A-meldingen er en månedlig melding du som arbeidsgiver må sende til myndighetene og inneholder opplysninger om dine ansattes arbeidsforhold og lønn. Vi som pensjonsleverandør kan nå etter ny lovgivning innhente disse opplysningene fra a-meldingen direkte. Det betyr enklere og mer effektiv innrapportering for deg som bedriftskunde i Storebrand!
Status a-melding i Storebrand
OPPDATERT 12.02.2024
I Storebrand tilbyr vi nå a-meldingen som ny løsning for innrapportering av ansattopplysninger, og i løpet av året vil over 20 000 bedriftskunder i Storebrand få tilbud om å benytte den nye løsningen.
Vi har startet med å tilby løsningen til de små og mellomstore bedriftene som har pensjonsavtalen sin i Storebrand, og vil tilby løsningen til stadig flere og større bedrifter utover året.
Fordeler for deg som arbeidsgiver
Den nye løsningen for automatisk innhenting av opplysninger gir flere fordeler for deg som arbeidsgiver.
-
Enklere rapportering
Unngå å melde inn de samme ansattopplysningene flere steder. -
Riktig pensjon for ansatte
Sikre at de ansatte får pensjonen de har krav på. -
Bedre kostnadskontroll
Unngå gebyrer for forsinket ajourhold og reduser kostnader knyttet til rapportering.
Dette må du gjøre
For at bedriften skal få tilgang til den nye og automatiserte rapportløsningen, krever det noen forberedelser.
-
Inntil videre må du fortsette å oppdatere ansattopplysninger i Bedriftsportalen. Er det lenge siden du har oppdatert ansattopplysninger, oppfordrer vi deg til å gjøre det så snart som mulig. Dette kan bidra til at bedriften raskere får tilgang til den nye løsningen.
-
For at vi skal kunne innhente ansattopplysninger automatisk, må du oppgi Storebrand som pensjonsleverandør (pensjonsinnretning) i a-meldingen, med følgende opplysninger:
- Pensjonsleverandør (pensjonsinnretning): Storebrand Livsforsikring AS
- Organisasjonsnummer: 958 995 369
-
For å sikre smidig overføring til den nye løsningen, trenger vi kontaktinformasjon på den i bedriften som har ansvar for oppdatering av ansattopplysninger.
- Oppdater kontaktinformasjon enkelt under "Brukere og tilganger" i Bedriftsportalen.
Ny lovgivning fra 2022
For at de ansatte i bedriften skal få riktig pensjonsopptjening, må vi som pensjonsleverandør ha korrekte opplysninger om deres lønn og stilling. I dag oppdaterer den ansvarlige i bedriften selv disse opplysningene i Bedriftsportalen.
På grunn av ny lovgivning kan Storebrand som pensjonsleverandører innhente opplysninger bedriften sender inn til a-ordningen (SSB, NAV, og Skatteetaten). Når bedriftene har levert a-meldingen til a-ordningen (disse tre interessentene), kan pensjonsleverandørene hente disse opplysningene fra a-meldingen. Se filmen nedenfor for mer informasjon.
– Vi sparer én til to arbeidsdager hver måned med a-meldingen
Skagerak Energi ble overrasket over hvor knirkefritt det var å gå over til a-meldingen i Storebrand.
Slik fungerer A-meldingen i Storebrand
Nå er pensjonsrapportering blitt enklere og mer effektivt for deg som arbeidsgiver.
Lurer du på om a-meldingen passer for din bedrift, eller har du andre spørsmål knyttet til a-meldingen?
Derfor bør bedriften din på a-meldingen nå
Enklere, mer effektiv og med riktig avkastning for dine ansatte – med a-meldingen i Storebrand går pensjonsrapporteringen unna i en fei.
Dette betyr det for deg som Storebrand-kunde
Er du bedriftskunde i Storebrand i dag? Få en rask innføring i a-meldingen og hva det betyr for deg.
Ofte stilte spørsmål
-
Hvis bedriften din har fått tilsendt informasjon fra oss om at dere nå kan bruke a-meldingen som ny løsning for innrapportering av ansattopplysinger, logger du inn i Bedriftsportalen og følger stegene beskrevet under "Onboarding av ajourholdsløsning via a-melding" – og du er i gang!
-
Vi i Storebrand tilbyr nå flere løsninger for innrapportering av ansattopplysninger.
Bedriften din kan:
1) fortsatt oppdatere ansattopplysninger i Bedriftsportalen som i dag2) benytte a-meldingen som ny løsning, forutsatt at du har fått tilsendt informasjon om at bedriften din nå kan bruke a-meldingen som ny rapporteringsløsning
-
Pensjonsgrunnlaget vil variere ut ifra hvilken månedslønn du rapporterer i a-meldingen. Dette gjør at fakturaen fra oss kan variere fra måned til måned.
-
Du må oppgi alle pensjonsleverandørene bedriften har avtale med i a-meldingen, slik at alle leverandørene kan hente ut nødvendig informasjon. -
Fastlønn er alltid pensjonsgivende, mens variabel lønn ikke alltid er det. Det er derfor viktig at bedriften din registrerer lønn i de forskjellige lønnsartene i bedriftens lønnssystem. Hvilken lønn som skal registreres, er beskrevet i arbeidsavtalen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.
Hvis bedriften din ønsker å gå på og bruke a-meldingen som ny rapporteringsløsning, tar bedriften din kun stilling til de valgfrie lønnsartene i onboardingsprosessen. Vi i Storebrand innhenter automatisk de obligatoriske lønnsartene som er pensjonsgivende og som alltid skal være med i pensjonsgrunnlaget
-
Faktoren 12,16 er en bransjestandard som skal ta hensyn til at ansatte har ferie i litt mer enn 1 måned i året.
A-meldingen inneholder månedlig lønn som vi må omregne til årslønn for å beregne pensjonen. Det legges til feriepenger på lønnen fortløpende, som følge av at feriepenger utbetales året etter opptjening og siste gang etter at arbeidsforholdet er avsluttet.
Nyttig informasjon
Mer informasjon om A-meldingen finner du på Skatteetatens nettsider.