A-meldingen – dette betyr det for deg og bedriften din

A-meldingen er en månedlig melding du som arbeidsgiver må sende til myndighetene og inneholder opplysninger om dine ansattes arbeidsforhold og lønn. Vi som pensjonsleverandør kan nå etter ny lovgivning innhente disse opplysningene fra a-meldingen direkte. Det betyr enklere og mer effektiv innrapportering for deg som bedriftskunde i Storebrand!

Status a-melding i Storebrand

OPPDATERT 20.04.2023

I Storebrand er vi nå ferdige med å klargjøre systemene våre for å bruke a-meldingen som løsning for innrapportering av ansattopplysninger.

Vi har startet med å tilby løsningen til de små og mellomstore bedriftene som har pensjonsavtalen sin i Storebrand, og vil tilby løsningen til stadig flere bedrifter utover året.

Fordeler for deg som arbeidsgiver

Den nye løsningen for automatisk innhenting av opplysninger gir flere fordeler for deg som arbeidsgiver.

  • Enklere rapportering

    Unngå å melde inn de samme ansattopplysningene flere steder.
  • Riktig pensjon for ansatte

    Sikre at de ansatte får pensjonen de har krav på.
  • Bedre kostnadskontroll

    Unngå gebyrer for forsinket ajourhold og reduser kostnader knyttet til rapportering.

Slik fungerer A-meldingen i Storebrand

Nå er pensjonsrapportering blitt enklere og mer effektivt for deg som arbeidsgiver.

Dette må du gjøre

For at bedriften skal få tilgang til den nye og automatiserte rapportløsningen, krever det noen forberedelser.

  • 1. Fortsett å oppdatere ansattopplysninger i Bedriftsportalen

    Inntil videre må du fortsette å oppdatere ansattopplysninger i Bedriftsportalen. Er det lenge siden du har oppdatert ansattopplysninger, oppfordrer vi deg til å gjøre det så snart som mulig. Dette kan bidra til at bedriften raskere får tilgang til den nye løsningen.

  • 2. Oppgi pensjonsleverandør i a-meldingen

    For at vi skal kunne innhente ansattopplysninger automatisk, må du oppgi Storebrand som pensjonsleverandør (pensjonsinnretning) i a-meldingen, med følgende opplysninger:

    • Pensjonsleverandør (pensjonsinnretning): Storebrand Livsforsikring AS
    • Organisasjonsnummer: 958 995 369
  • 3. Oppdater bedriftens kontaktinformasjon

    For å sikre smidig overføring til den nye løsningen, trenger vi kontaktinformasjon på den i bedriften som har ansvar for oppdatering av ansattopplysninger.

    • Oppdater kontaktinformasjon enkelt under "Brukere og tilganger" i Bedriftsportalen.

Dette betyr det for deg som Storebrand-kunde

Er du bedriftskunde i Storebrand i dag? Få en rask innføring i a-meldingen og hva det betyr for deg.

Ny lovgivning fra 2022

For at de ansatte i bedriften skal få riktig pensjonsopptjening, må vi som pensjonsleverandør ha korrekte opplysninger om deres lønn og stilling. I dag oppdaterer den ansvarlige i bedriften selv disse opplysningene i Bedriftsportalen.

På grunn av ny lovgivning kan Storebrand som pensjonsleverandører innhente opplysninger bedriften sender inn til a-ordningen (SSB, NAV, og Skatteetaten). Når bedriftene har levert a-meldingen til a-ordningen (disse tre interessentene), kan pensjonsleverandørene hente disse opplysningene fra a-meldingen. Se filmen over for mer informasjon.

Nyttig informasjon

Mer informasjon om den nye løsningen og hva den betyr for deg og bedriften din, finner du på Finans Norge og Skatteetatens nettsider.

Regnskap Norge har gode råd til arbeidsgivere om pensjonsrapportering gjennom a-meldingen.

Ofte stilte spørsmål


Fant du det du lette etter?