A-meldingen – dette betyr det for deg og bedriften din
A-meldingen er en månedlig melding du som arbeidsgiver må sende til myndighetene og inneholder opplysninger om dine ansattes arbeidsforhold og lønn. Vi som pensjonsleverandør kan nå etter ny lovgivning innhente disse opplysningene fra a-meldingen direkte. Det betyr enklere og mer effektiv innrapportering for deg som bedriftskunde i Storebrand!
Status a-melding i Storebrand
OPPDATERT 20.04.2023
I Storebrand er vi nå ferdige med å klargjøre systemene våre for å bruke a-meldingen som løsning for innrapportering av ansattopplysninger.
Vi har startet med å tilby løsningen til de små og mellomstore bedriftene som har pensjonsavtalen sin i Storebrand, og vil tilby løsningen til stadig flere bedrifter utover året.
Fordeler for deg som arbeidsgiver
Den nye løsningen for automatisk innhenting av opplysninger gir flere fordeler for deg som arbeidsgiver.
-
Enklere rapportering
Unngå å melde inn de samme ansattopplysningene flere steder. -
Riktig pensjon for ansatte
Sikre at de ansatte får pensjonen de har krav på. -
Bedre kostnadskontroll
Unngå gebyrer for forsinket ajourhold og reduser kostnader knyttet til rapportering.

Slik fungerer A-meldingen i Storebrand
Nå er pensjonsrapportering blitt enklere og mer effektivt for deg som arbeidsgiver.
Dette må du gjøre
For at bedriften skal få tilgang til den nye og automatiserte rapportløsningen, krever det noen forberedelser.
-
1. Fortsett å oppdatere ansattopplysninger i Bedriftsportalen
Inntil videre må du fortsette å oppdatere ansattopplysninger i Bedriftsportalen. Er det lenge siden du har oppdatert ansattopplysninger, oppfordrer vi deg til å gjøre det så snart som mulig. Dette kan bidra til at bedriften raskere får tilgang til den nye løsningen.
-
2. Oppgi pensjonsleverandør i a-meldingen
For at vi skal kunne innhente ansattopplysninger automatisk, må du oppgi Storebrand som pensjonsleverandør (pensjonsinnretning) i a-meldingen, med følgende opplysninger:
- Pensjonsleverandør (pensjonsinnretning): Storebrand Livsforsikring AS
- Organisasjonsnummer: 958 995 369
-
3. Oppdater bedriftens kontaktinformasjon
For å sikre smidig overføring til den nye løsningen, trenger vi kontaktinformasjon på den i bedriften som har ansvar for oppdatering av ansattopplysninger.
- Oppdater kontaktinformasjon enkelt under "Brukere og tilganger" i Bedriftsportalen.
Dette betyr det for deg som Storebrand-kunde
Er du bedriftskunde i Storebrand i dag? Få en rask innføring i a-meldingen og hva det betyr for deg.
Ny lovgivning fra 2022
For at de ansatte i bedriften skal få riktig pensjonsopptjening, må vi som pensjonsleverandør ha korrekte opplysninger om deres lønn og stilling. I dag oppdaterer den ansvarlige i bedriften selv disse opplysningene i Bedriftsportalen.
På grunn av ny lovgivning kan Storebrand som pensjonsleverandører innhente opplysninger bedriften sender inn til a-ordningen (SSB, NAV, og Skatteetaten). Når bedriftene har levert a-meldingen til a-ordningen (disse tre interessentene), kan pensjonsleverandørene hente disse opplysningene fra a-meldingen. Se filmen over for mer informasjon.
Nyttig informasjon
Mer informasjon om den nye løsningen og hva den betyr for deg og bedriften din, finner du på Finans Norge og Skatteetatens nettsider.
Regnskap Norge har gode råd til arbeidsgivere om pensjonsrapportering gjennom a-meldingen.
Ofte stilte spørsmål
-
Bedriften min har fått tilsendt informasjon om at vi nå kan bruke a-meldingen for innrapportering av ansattopplyninger, hva nå?
Hvis bedriften din har fått tilsendt informasjon fra oss om at dere nå kan bruke a-meldingen som ny løsning for innrapportering av ansattopplysinger, logger du inn i Bedriftsportalen og følger stegene beskrevet under "Onboarding av ajourholdsløsning via a-melding" – og du er i gang!
-
Må jeg bruke a-meldingen for innrapportering av ansattopplysninger?
Vi i Storebrand tilbyr nå flere løsninger for innrapportering av ansattopplysninger.
Bedriften din kan:
1) fortsatt oppdatere ansattopplysninger i Bedriftsportalen som i dag2) benytte a-meldingen som ny løsning, forutsatt at du har fått tilsendt informasjon om at bedriften din nå kan bruke a-meldingen som ny rapporteringsløsning
-
Hvilke konsekvenser får den nye løsningen for fakturering?
Pensjonsgrunnlaget vil variere ut ifra hvilken månedslønn du rapporterer i a-meldingen. Dette gjør at fakturaen fra oss kan variere fra måned til måned.
-
Hva gjør jeg hvis jeg har flere pensjonsleverandører?
Du må oppgi alle pensjonsleverandørene bedriften har avtale med i a-meldingen, slik at alle leverandørene kan hente ut nødvendig informasjon. -
Hvilken type lønn gir rett på pensjon?
All lønn gir i utgangspunktet rett på pensjonsopptjening fra arbeidsgiver. Det er imidlertid mulig å avtale unntak for midlertidige og variable tillegg. Dette betyr at fastlønn alltid er pensjonsgivende, mens variabel lønn ikke alltid er det.
Hvilken lønn som er fast, er beskrevet i arbeidsavtalen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Se Finans Norge for mer informasjon om hvilke lønnsarter som er pensjonsgivende.
-
Hvorfor multipliserer vi med faktor 12,16 på fastlønnede i a-meldingen?
Faktoren 12,16 er en bransjestandard som skal ta hensyn til at ansatte har ferie i litt mer enn 1 måned i året.
A-meldingen inneholder månedlig lønn som vi må omregne til årslønn for å beregne pensjonen. Det legges til feriepenger på lønnen fortløpende, som følge av at feriepenger utbetales året etter opptjening og siste gang etter at arbeidsforholdet er avsluttet.