Dame i hvit skjorte og blazer som ser ut av et vindu.

Er det tøffe tider i bedriften? Dette har pensjon og forsikring å si for bunnlinjen

I en tid hvor mange opplever usikre fremtidsutsikter, er det generelt viktig å ikke få panikk, og trygge de ansatte.

Av  Ane Solstad Sønnesyn/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 07.07.2023

7 av 10 bedrifter har enten gjennomført eller planlagt kostnadskutt i bedriften de siste årene. I likhet med oss som privatpersoner, er det høyere kostnader som ofte er grunnen.

– Det er ikke bare snakk om høyere lønninger, men høyere innkjøpspris på materialer også. Det blir dyrere å kjøpe inn til egen produksjon, og etterspørselen blir redusert på grunn av dyrere tjenester. De som sitter på investeringene, blir også mer og mer forsiktig med pengene sine, forteller Sara Hesla, leder for SMB direkte og digital i Storebrand.

– Og det er ikke bare produksjonsbedrifter som opplever tøffere tider, det gjelder også start-ups som er avhengig av investeringer.


Bedriftsveilederen hjelper deg med pensjon og forsikring


Kutt i ansattgoder kan gjøre deg mindre konkurransedyktig

Når det gjelder kostnadskutt, er dette veldig individuelt og kommer an på hvilken type bedrift du har. Noen kostnader kan kuttes, mens andre områder er kritiske for verdiskaping og tilfredshet blant de ansatte.

– Som leder er det viktig å ikke tenke for kortsiktig, men å fokusere på hvordan du skal klare å beholde fornøyde medarbeidere gjennom tøffe tider og skape trygghet på lang sikt.

Med andre ord er det ikke viktige ansattgoder du bør kutte for å spare penger.

– Det kan gjøre bedriften mer sårbar – for hvis arbeidsmarkedet plutselig snur, blir du mindre konkurransedyktig og står i fare for å miste god kompetanse.

SARA HESLA: Leder for SMB direkte og digital i Storebrand. Foto: Storebrand

For mange små og mellomstore bedrifter kan det være vanskelig å unngå kutt i tøffe tider. Samtidig kan for store kutt bidra til å svekke konkurransekraften din på sikt.

Forskning viser nemlig at det ikke nødvendigvis er bedriftene som kutter hardest og raskest som lykkes best. Tidligere har flere bedrifter faktisk skaffet seg varige konkurransefortrinn ved å satse når andre bremser opp.

– Husk at det er bedre å ha noe enn ingenting, men i disse tider ser vi at ansatte setter ekstra stor pris på gode ansattordninger.

En annen grunn til å beholde viktige ansattgoder, og spesielt for SMB-bedrifter, er at de ofte er mer sårbare hvis en ansatt blir langtidssykemeldt. En bedrift med 100 ansatte hvor to blir sykemeldt blir ikke like påvirket som en mindre bedrift med tre ansatte hvor én blir sykemeldt.

– Da er en tredjedel av arbeidsskaren ute, og du mister en tredjedel av inntekten hver dag. Og det er mer sannsynlig at dét skjer enn at 33 av 100 blir sykemeldte samme uke i en større bedrift. Konsekvensene blir større.

Les også: Hvor mye koster en sykemeldt ansatt?

Lønnsøkning eller ansattgoder?

Som et alternativ til lønnsøkning, kan ansattgoder være en god løsning. Det er noe mange ansatte setter stor pris på, og som kan bidra til å beholde motivasjon og skape trygghet i krevende tider.

– Vi anbefaler mindre bedrifter å ha en åpen dialog med sine ansatte. For eksempel ved å si: «Slik ser det ut nå. Enten kan vi gi dere lønnsøkning, eller bruke pengene på at alle ansatte får uføreforsikring.»

Gode pensjonsordninger og forsikringer som uføreforsikring, og helseforsikring, mener Hesla kan være mer verdt for den enkelte og betyr mer for fremtiden enn en lønnsøkning.

– Pensjon har en større verdi enn pengene som kommer inn på konto hver måned. Å spare én prosent mer for de ansatte i pensjon kan på sikt utgjøre flere hundre tusen. Det vil sjeldent én prosent lønnsøkning gjøre, på grunn av avkastningen det er forventet å få på pensjonssparingen.

Ifølge Hesla er det mange bedrifter som har flere goder enn de ansatte er klar over, eller kanskje er det et gap som bør fylles.

– Det er viktig å både synliggjøre hvilke ansattgoder man har, men også diskutere om det finnes gap man bør tette. Vi ser at mange ansatte er positive til det.

– Det kan være vanskelig hvis det er en stor bedrift, men er det snakk om en frisørbedrift med tre ansatte og en leder, er det en fantastisk fin diskusjon å ha, mener hun.


Trenger du hjelp med pensjon og forsikring?


Forsikringer for bedriften du kan vurdere

Forsikringer er noe som skaper trygghet for de ansatte, som er ekstra viktig i urolige tider. Skjer det noe, så er man dekket. For eksempel er helseforsikring en forsikring man enkelt ser verdien av.

– Den bidrar til trygghet for både bedriften og de ansatte. Hvis noe skjer, får den ansatte raskere hjelp og omsorg, og vil sannsynligvis være raskere tilbake i jobb. Med en utvidet helseforsikring har du også et visst antall fysikalske behandlinger per år inkludert.

Hesla trekker også frem uføreforsikring, som ikke minst er viktig for de som tjener over 6G, for å dekke gapet mellom lønn og det man får utbetalt fra staten.

Lurer du på om bedriften er riktig dekket, og ønsker hjelp til å velge de beste pensjons- og forsikringsordninger tilpasset bedriften og dine ansatte, kan du prøve Bedriftveilederen. Det eneste du trenger er organisasjonsnummer og BankID.

– Og er du usikker på noe, eller står i en svært krevende situasjon, kan du ta kontakt med oss og få hjelp til å se på totalen, sier Hesla.

– Det viktigste du kan gjøre nå er å ikke få panikk, og tenke langsiktig.


Fant du det du lette etter?

    


© Storebrand 2023  Storebrand Bank ASA leverer rådgivningstjenester knyttet til sparing for personkunder.