Som bedriftskunde hos Storebrand kan du med a-meldingen spare bedriften din tid, ressurser og papirarbeid.
A-meldingen er en månedlig melding du som arbeidsgiver må sende til myndighetene. Den inneholder opplysninger om dine ansattes arbeidsforhold og lønn.
Vi som pensjonsleverandør kan nå etter ny lovgivning innhente disse opplysningene fra a-meldingen direkte.
– Det betyr at dere som bedrift slipper å melde inn de samme ansattopplysningene flere steder, sier bedriftsrådgiver Martha Borge i Storebrand.
MARTHA BORGE: Bedriftsrådgiver i Storebrand. Foto: Storebrand
Automatisk a-melding gir trygghet, enklere innrapportering, riktig pensjon for ansatte og bedre kostnadskontroll. Dessuten passer løsningen godt for større bedrifter som har ansatte med deltidsstillinger, forklarer Borge:
– Innhenting av ansattopplysninger via a-meldingen sikrer at de ansatte får pensjonen de har krav på. I tillegg unngår bedriften eventuelle gebyrer for forsinket ajourhold og reduserer kostnader knyttet til rapportering.
I første omgang er dette en tjeneste Storebrand tilbyr kunder i små og mellomstore bedrifter. Vi videreutvikler stadig våre systemer, slik at vi kan tilby enda flere bedrifter automatisk innhenting av personopplysninger fra a-meldingen.
Dette er a-meldingen
A-meldingen er en rapport som norske arbeidsgivere må sende inn hver måned til myndigheter som Skatteetaten, SSB og NAV.
Her oppgir arbeidsgiver informasjon om ansattes inntekt, skattetrekk, arbeidsgiveravgift, pensjonsinnbetalinger og andre relevante opplysninger om sine ansatte.