Pat Torgeirson, kundeansvarlig i Storebrand.
Jan Tore Eriksen/NewsLab

– Vi merker at bedriftsledere trenger oss mer enn noen gang

Stadig nye regler når det gjelder pensjon og forsikring kan sluke mye tid en bedriftsleder. Hver dag står kundeansvarlig Pat Torgeirson parat for å hjelpe.

Av  Martine Jonsrud/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 15.07.2022

– Jeg var ikke klar over at det skulle være så spennende å jobbe med pensjon da jeg begynte her, ler kundeansvarlig Pat Torgeirson hjertelig.

Pat begynte å jobbe i Storebrand i 2007. Siden den gang har hun hjulpet bedriftsledere, HR-medarbeidere, pensjonsansvarlige og regnskapsførere med pensjon og forsikring til bedriften.

Hun viser oss inn i det åpne kontorlandskapet på Lysaker, der teamet som betjener små og mellomstore bedrifter holder til.

EN VARIERT ARBEIDSHVERDAG: Som kundeansvarlig trives Pat Torgeirson med de varierte arbeidsoppgavene, og det å komme tett på kundene og deres behov. Foto: Jan Tore Eriksen/NewsLab

– Jeg er opptatt av at den som er ansvarlig for pensjon og forsikring i bedriften skal føle seg sett. Hos oss finnes det ingen dumme spørsmål. Det er mange som lurer på det samme som deg, sier Pat.

– Arbeidet er utrolig variert, og dessuten møter jeg så mange hyggelige mennesker. Det personlige aspektet er viktig for meg.


Få oversikt over bedriftens pensjonsordning


Opptatt av ansattoppfølging

Pat forteller at mye av kommunikasjonen med kunder går via telefon, e-post eller Teams. Nå rigger hun opp PCen til et digitalt møte.

– Vi har definitivt økt bruken av digitale møter etter koronapandemien. De fleste foretrekker det. Kundene våre holder jo til over hele landet.

Pat forteller at Storebrand er opptatt av å hjelpe bedriftslederne med å følge opp de ansatte. Derfor tilbyr selskapet flere digitale tjenester som hjelper de ansatte med å forstå pensjonen sin.

– Vi har blant annet appen Mine penger hvor de ansatte enkelt kan få oversikt over pensjonssparingen sin og beregne hva de får i pensjon den dagen de slutter å jobbe. I tillegg holder vi kurs og webinarer for både ansatte og bedriftsledere som har spørsmål om pensjon.

Les også: Storebrand best på ansattoppfølging

– En jungel der ute av lover og regler

Tidligere i år inviterte Pat og kollegene flere hundre bedriftsledere til webinaret «Alle skal få – hva nå?», som tok for seg de nye reglene om pensjon fra første krone. Interessen var så høy at de gjennomførte fire webinarer på to dager.

– Det er en jungel der ute av lover og regler, og de endrer seg hyppig. Vi merker derfor at kundene våre trenger oss mer enn noen gang, sier Pat.

– De har det ofte travelt og rekker ikke å lese alt som sendes deres vei. Da er det viktig at vi gir dem akkurat det de trenger å vite, så de slipper å bruke mer tid enn nødvendig.

STERKERE SAMMEN UNDER PANDEMIEN: – Under koronapandemien fikk vi mange henvendelser om permittering. Hele bransjen gikk sammen med foreninger, og det ble satt opp en midlertidig løsning for bedrifter utsatt for permittering, forteller Pat. Her med kollegene Helge Opdahl og Toril Hoch-Nielsen. Foto: Jan Tore Eriksen/NewsLab

Spørsmål om alt fra faktura til bransjenormer

Pat forteller at rådgiverne får spørsmål om alt fra ajourhold, faktura, sparesatser, samling av forsikringer og endring av selskapsstruktur.

– Kundene lurer ofte hva andre bedrifter i samme bransjer har av pensjons -og forsikringsavtaler. Da er det greit å vise til bransjenormer for ulike bransjer, som gir god oversikt.

– Flere ledere ønsker også hjelp til privat formuesforvaltning og forvaltning av overskuddslikviditet i selskapet og tilpasning av forsikringene sine, legger Pat til.


Vil du bli kontaktet av en rådgiver?


Vil at bedriftslederen skal skinne

Pat forteller at de opplever en enorm vekst blant norske bedrifter, og at mange har store planer for fremtiden.

– Jeg jobber for eksempel nå med en bedrift som har gått fra 30 til 135 ansatte på under ett år, sier Pat.

Hun tror at det i slike situasjoner er ekstra viktig med god veiledning og råd.

– Jeg vil jo at bedriftsleder Kari skal skinne, om du skjønner! Og for å få til det, må hun jo vite hva som er de beste løsningene for akkurat sitt selskap. Det er én ting å handle som privatperson, men som bedriftsleder sitter man med ansvaret for så mange. Da er det godt å ha noen i ryggen, sier Pat.

FORNØYDE KUNDER: – Det varmer skikkelig når bedriftsledere er så fornøyde med hjelpen vår at de ønsker å stille opp som referansekunder. Foto: Jan Tore Eriksen/NewsLab

For de fleste bedriftsledere kommer pensjon og forsikring på siden av det de egentlig jobber med. Derfor vet Pat at når kunden først har det på agendaen, ligger det stor innsats bak. Det motiverer henne og kollegene til å gjøre det så enkelt som mulig for dem.

– En bedriftsleder fikk en nydelig blomsterbukett av sine ansatte som takk for helseforsikringen bedriften nettopp hadde kjøpt. Slike øyeblikk rører meg, fordi jeg visste hvor mye arbeid hun hadde lagt i dette, og hvor mye det betydde for henne.

– Da jeg fikk høre om buketten var det et tegn på at bedriften gikk i riktig retning, og at administrasjonen ble anerkjent av sine egne ansatte. Slike øyeblikk gjør at du får følelsen av at brikkene faller på plass.


Ønsker du hjelp med bedriftens pensjonsordning?


Bryr seg om kunden

Alt tyder på at Pat har en travel arbeidshverdag. Denne tirsdagen skal det rigges til webinar og tas nye foto av rådgiverne, i tillegg til alle samtalene med kunder på både telefon, Teams og e-post. På vei ned til utgangen, møter vi en dame på sparkesykkel. 

– Åh, der er kollegaen min Toril! Hun er kundeansvarlig og hjelper mange kunder hver dag. Hun er tidligere landslagsspiller i fotball, og jeg har hatt kunder som spør om det var selveste Toril de nettopp snakket med.

GODE KOLLEGER: Pat kjenner de fleste på Storebrand. Kanskje ikke så rart, når hun har vært der i over 15 år. Her med sin gode kollega Toril Hoch-Nielsen. Foto: Jan Tore Eriksen/NewsLab

I løpet av praten vår på Lysaker har Pat hilst på minst 20 kolleger. Etter 15 år i Storebrand er det ingen tvil om at hun er fornøyd med jobben og arbeidshverdagen sin.

– Jeg trives så godt som kundeansvarlig her i Storebrand, og må få skryte av teamet, ekspertene, marked, oppgjør, ja – you name it! Det er det personlige fokuset, kombinert med vår erfaring og kompetanse som til sammen skaper magien.

– Det høres kanskje banalt ut, men det ligger liksom i vårt DNA. Vi fokuserer på at kunden skal ha det bra. Vi bryr oss virkelig om kunden, sier hun. 


Fant du det du lette etter?