– Det har vært tøft for alle, og spesielt tøft for de seksjonene som har vært påvirket av vannlekkasjene, sier Alice Petersen.
I tillegg til å jobbe i Storebrand, er hun styremedlem i et sameie på 15 boenheter i en gammel bygård i Oslo fra 1895.
De siste to årene har sameiet måttet håndtere tre vannlekkasjer. To av dem gjaldt oppvaskmaskiner på kjøkken og ble ikke oppdaget før boenhetene under fikk vannskader i taket.
– Det viste seg å være dårlige koblinger, og det var ikke installert vannstopper eller vanndeteksjon, forklarer Petersen.
PÅKJENNING: – Det har vært tøft for beboerne som ble rammet av lekkasjer, sier Alice Petersen. Foto: Jan Tore Eriksen/NewsLab
Vannlekkasje fra taket
To av vannlekkasjene var skader som sameiet fikk igjen på forsikringen og ble utbedret av en entreprenør.
Men den tredje vannlekkasjen viste seg å være utenfor forsikringsdekningen. Den ble heller ikke oppdaget før vannet hadde gjort store skader i én av leilighetene.
– Lekkasjen kom fra selve taket av bygget og skyldtes for dårlig vedlikehold, forteller hun.
Tidligere hadde ikke sameiet en vedlikeholdsplan og heller ikke satt av penger til utbedring av slike uforutsette problemer. Nå er de i gang med å få på plass en god plan, og jobber for å skifte taket og installere vannstoppere i alle boenhetene.
– En vedlikeholdsplan er ekstremt viktig! Styret har et ansvar når det gjelder vedlikehold for å unngå slike situasjoner og være føre var. Det blir dyrt når det først skjer noe, og det går utover beboerne. Vi har også merket at det er viktig å ha god dialog om uhell som kan skje, forteller Petersen.