Pat Torgeirson, kundeansvarlig i Storebrand.

Slik får bedriften din en god start på 2024

Nytt år betyr nye muligheter til å få full kontroll på bedriftens pensjons- og forsikringsordninger. Her er noen enkle grep som hjelper deg på veien.

Av  Veronika Søum/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 28.12.2023

Øke omsetningen? Holde på de beste hodene? Eller komme helskinnet gjennom dyrtiden? Uansett hva målet er for 2024, er det mye som må planlegges inn i et nytt budsjettår. 

Starten av januar er dessuten et perfekt tidspunkt til å ta en fot i bakken, og sjekke om alt er slik du ønsker det skal være.

Pat Torgeirson, kundeansvarlig i Storebrand, råder bedriftsledere til å starte året med å kartlegge hvilke pensjons- og forsikringsavtaler bedriften har.

– Ofte arver ledere tidligere avtaler uten å tenke om det svarer til nåværende behov, forteller Torgeirson.

Her er noen enkle grep du som bedriftsleder kan gjøre for å få en best mulig start på 2024:

1. Sjekk om du har tilgang til Bedriftsportalen 

I Bedriftsportalen får du god oversikt og administrerer enkelt og effektivt bedriftens pensjons- og forsikringsavtaler. Har du ikke tilgang til Bedriftsportalen, er dette et godt sted å starte.

– Det er mye som skal på plass i starten av et nytt år, og mange bedriftsledere har mye å tenke på. Vi ønsker derfor at det skal være så enkelt som mulig å administrere bedriftens pensjons- og forsikringsavtaler. Derfor har vi samlet det du trenger i Bedriftsportalen, forteller Torgeirson.

PAT TORGEIRSON: Kundeansvarlig i Storebrand. Foto: Jan Tore Eriksen/NewsLab.

– Det å få tilgang til Bedriftsportalen, er gjort med bare noen tastetrykk, sier Torgeirson.


Få oversikt over bedriftens pensjon og forsikringer med Bedriftsportalen


2. Oppdater ansattopplysningene i Bedriftsportalen

For at de ansatte skal få riktig pensjonsopptjening, er det viktig at Storebrand har korrekt informasjon om de ansattes arbeidsforhold og lønn. 

Er det lenge siden du har oppdatert ansattopplysningene i Bedriftsportalen, anbefaler Torgeirson å bruke litt tid nå i starten av året på å gjøre nettopp det. Dette er viktig for å sikre at de ansatte får pensjonssparingen de har krav på.

Dersom bedriften din bruker a-meldingen til pensjonsrapportering, er det en litt annen fremgangsmåte for å oppdatere ansattopplysninger. Les mer om hvordan a-meldingen fungerer her.

3. Lag en oversikt over bedriftens eiendeler og verdier

En god tommelfingerregel er å gå gjennom bedriftens eiendeler og verdier minst én gang i året. Dette er ikke bare nyttig for å få en oversikt over hva som eventuelt bør byttes ut eller oppgraderes. Den årlige gjennomgangen er også nyttig for å vite om du er godt nok sikret dersom noen av verdiene i bedriften skulle gå tapt. 

– Sørg for at du er dekket mot ulike hendelser som kan ramme bedriften. Da unngår du overraskelser dersom uhellet først er ute, sier Torgeirson. 

Visste du at bedrifter med pensjon i Storebrand får 15 % rabatt på skadeforsikringer?


Få 15 % rabatt på skadeforsikringer til bedriften


GJØR EN SJEKK I BEDRIFTSPORTALEN: Kundeansvarlig Pat Torgeirson anbefaler å sjekke at opplysninger om både bedriften og de ansatte er oppdatert i Bedriftsportalen. Foto: Jan Tore Eriksen/NewsLab.

4. Hjelp de ansatte å få oversikt over ansattgodene sine

Pensjon og forsikringer er en viktig del av ansattgodene i bedriften. Når ansatte ser verdien av ansattgodene sine, skaper det ofte både engasjement og lojalitet. 

– Mitt aller beste råd her er å tipse de ansatte om å sjekke sine personlige sider på storebrand.no. Her får de god oversikt over avtalene de har gjennom deg som arbeidsgiver, sier Torgeirson.

Storebrand har også utviklet det digitale verktøyet Smart pensjon som gir de ansatte mulighet til å beregne hvor mye de vil få i pensjon, samt skreddersy sin helt egen pensjonsplan.

5. Oppdater de ansattes e-postadresser i Bedriftsportalen

Når bedriften din har pensjon i Storebrand, blir de ansatte automatisk en del av kundeprogrammet Storebrand Fordel. Det gir de ansatte muligheten til å delta på webinarer, motta nyhetsbrev og få rabatt på private forsikringer i Storebrand. 

Storebrand har de siste 14 årene blitt kåret til bransjens beste på ansattoppfølging (Norsk kundebarometer, pensjon, bedriftsmarkedet, 2022). Men for at de ansatte skal motta oppfølgingen fra Storebrand, krever det at vi har riktig e-postadresse til de ansatte i bedriften. 

Torgeirson siste råd er derfor å oppdatere e-postadressene til ansatte som enten mangler eller ligger inne med feil e-postadresse i Bedriftsportalen. 

– Ved å gjøre dette legger du til rette for at vi i Storebrand kan hjelpe deg å følge opp de ansatte og besvare spørsmål de måtte ha om pensjons- og forsikringsavtalene sine, avslutter hun.


Få oversikt over bedriftens pensjon og forsikringer med Bedriftsportalen



Fant du det du lette etter?