Jan Ketil Arnulf, organisasjonspsykolog og professor på markedshøyskolen BI.
Foto: Handelshøyskolen BI/Alexander Eriksson

5 ting som kjennetegner en god leder

Vil du vite hvordan du kan bli en bedre leder? Da er du allerede på riktig vei, mener professor i organisasjonspsykologi, Jan Ketil Arnulf.

Av  Maren Simonsen/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 03.10.2022

– Aldri tro at du er den fødte leder, sier Jan Ketil Arnulf.

Han er organisasjonspsykolog og professor ved Handelshøyskolen BI, der han forsker og underviser i lederskap. Han har også skrevet flere bøker om ledelse, og i boka Hva er ledelse? avviser han såkalte «lederegenskaper»:

– Ledelse er et fag, som på lik linje med andre fag, må læres.

Her er fem ting Arnulf mener kjennetegner en god leder – og tips til hvordan du kan lære å bli en bedre leder selv:

1. En god leder ønsker å bli bedre

Noe av det første du må innse som leder, er at du ikke er utlært. Vær nysgjerrig og hold deg oppdatert på faget ditt.

Ifølge Arnulf er det nemlig ikke forskjell på ledelse og andre ting man vil bli god i.

– Å lede er som å synge eller spille gitar. De fleste kan lære seg det til et visst nivå, men det krever øvelse å bli god. Det finnes ingen store musikere som ikke har øvd masse for å bli bedre, eller som ikke fortsetter å øve.


Lurer du på hvordan du bør investere i dine ansatte?


Det er først og fremst medarbeiderne dine som vet hvordan du er som leder. Be dem komme med konstruktive tilbakemeldinger neste gang dere har medarbeidersamtale. Det er utelukkende positivt at du signaliserer at du ønsker å bli bedre.

Det er også skrevet en rekke bøker, og det arrangeres stadig kurs for deg som vil utvikle deg som leder. Dette er også gode hjelpemidler på veien.

Man skulle kanskje tro at alle ledere har ambisjoner om å bli en best mulig leder, men sånn er det ikke, ifølge Arnulf.

– Det er mange ledere som rett og slett ikke er interessert i faget sitt.

ØVELSE GJØR MESTER: Ledelse er et fag du kan lære på lik linje med andre fag. Men det krever interesse og vilje til å øve for å bli bedre. Foto: Illustrasjonsbilde

2. En god leder forveksler ikke ledelse med makt

De som er ledere kun på grunn av makten og pengene, bør ikke være ledere, fastslår Arnulf. Han mener at du ikke må forveksle ledelse med makt hvis du vil bli en god leder.

– Makt er muligheten til å få det som du vil uten å spørre noen, mens ledelse handler om å påvirke folk som egentlig kan la være å bry seg, forklarer han.

– Folk kan slutte, sabotere i hemmelighet eller bare gjøre det aller minste minimum for ikke å få sparken.

Hvis du vil bli en god leder, må du gjøre en innsats for å motivere og engasjere medarbeiderne, fremfor å overkjøre og dominere.

3. En god leder tåler uenigheter

I tråd med rådet ovenfor, tar en god leder avgjørelser i samråd med medarbeiderne – og ikke helt på egenhånd. En god leder kan derfor ikke være redd for diskusjoner.

– Den psykologiske bommerten mange ledere gjør, er at de blir redde for medarbeidere som stiller spørsmål, sier Arnulf.

– Har du sju ansatte, har du på en måte sju psykologer som går rundt og analyserer deg til enhver tid. Verdensbildet deres forsvinner ikke selv om du ikke vet hva de tenker.

Istedenfor å gjemme deg unna, bør du være åpen for å høre medarbeidernes synspunkter.

– Du må ikke se på diskusjoner som maktkamper, men heller anerkjenne at medarbeiderne har et annet verdensbilde enn deg, sier Arnulf.


Lurer du på hvordan andre ledere forsikrer sine ansatte?


4. En god leder anerkjenner medarbeiderne sine

En god leder forstår hvor avgjørende medarbeiderne er for å nå bedriftens mål. Det skapes ingen verdier hvis ikke noen utfører arbeidet.

– En dominant leder får medarbeiderne til å føle seg mindre, og da presterer de også dårligere. Derfor er det viktig å være oppmuntrende overfor medarbeiderne og få dem til å føle seg bra, sier Arnulf

En viktig brikke i arbeidet med å skape et godt arbeidsforhold, er tillit.

– Tillit er noe som bygges langsomt, men rives raskt ned, forteller Arnulf.

Når du først har oppnådd tillit hos medarbeideren, er det derfor viktig å jobbe for å opprettholde den.

– Tilliten må gå begge veier. Det er medarbeideren som «gjør» lederen. Du må lede som et «vi».

5. En god leder er en god lytter

Alle tipsene ovenfor kan ifølge eksperten knyttes til én ting, kanskje det viktigste kjennetegnet på en god leder; nemlig evnen til å lytte.

– Å lytte er undervurdert. Ledere som lytter mye istedenfor å prate mye, er bedre ledere, konstaterer Arnulf.

Å lytte er altså helt essensielt hvis du vil lykkes som leder i en bedrift. Du tenker kanskje at det å være god til å lytte er en medfødt egenskap, men alle kan lære seg å bli bedre lyttere.

Det viktigste er å fokusere på personen du snakker med: Vis med hele deg at du lytter, legg vekk mobilen, snu deg vekk fra skjermen og ha et åpent og imøtekommende kroppsspråk. Kom gjerne med oppfølgingsspørsmål underveis, men hold eventuelle innvendinger inne til medarbeideren har fått sagt det vedkommende hadde på hjertet.

Oppsummert beskriver eksperten ledere i hver sine ytterpunkter av skalaen slik:

– Dårlige ledere er uklare om hva de egentlig vil, lite lyttende, knallharde og lite fleksible. En god leder, derimot, har tydelige mål og visjoner, og er lyttende og fleksibel på veien mot målet.


Lurer du på hvordan du bør investere i dine ansatte?



Fant du det du lette etter?