Konferansemøte, illustrasjonsfoto.

Slik får du tak i de beste kandidatene

Arbeidsmarkedet er i endring, og kampen om de mest kvalifiserte søkerne er tøffere enn noen gang. Her er noen tips som kan hjelpe deg med å gjøre bedriften din enda mer attraktiv for nye søkere.

Av  Anne Folkestad / Kalle Bartholin Nielsen
ARTIKKEL · PUBLISERT 11.05.2023

Det kan være vanskelig å skille seg ut i mengden når du skal tiltrekke deg den rette kompetansen til bedriften din. I et marked preget av sterk konkurranse, kan det å tilby gode utviklingsmuligheter for ansatte, sammen med en god og mangfoldig bedriftskultur, bidra til at bedriften din fremstår mer attraktiv enn andre i samme bransje. 

På samme måte kan gode pensjons- og forsikringsordninger være avgjørende når arbeidstakere søker ny jobb. Ved å tilby gode ansattfordeler, viser du at du bryr deg om dine ansattes helse og økonomiske fremtid.

Med andre ord: Å investere i gode pensjons- og forsikringsordninger kan være det lille ekstra som gjør at bedriften din vinner kampen om de beste hodene.


Så lett fikser du pensjon og forsikring til bedriften


Myke verdier og teknologi vinner innpass 

I et marked hvor mengden av arbeidskraft stadig blir lavere enn behovet for arbeidstakere med spesialkompetanse, ser vi også en tendens til at den yngre generasjonen arbeidstakere i større grad ønsker å jobbe for bedrifter med et godt omdømme og verdier som passer deres egne. Jobber bedriften målrettet og godt med et positivt og attraktivt omdømme, vil det bidra til å gjøre den mer synlig og attraktiv.

De siste årene har vi også sett en eksplosiv utvikling innenfor teknologi og digitale løsninger, noe som har gjort noe med arbeidstakers krav og forventninger. Hvilke fordeler og ulemper ser dere ved hjemmekontor? Hvor stor grad av fleksibilitet kan dere tilby nye ansatte? Dette er ting arbeidstakerne er opptatt av, og som det er lurt å ha tenkt godt gjennom for bedriften.

Et element av tilfeldigheter vil også alltid spille inn. Men jo flere av spørsmålene over du har gode svar på, desto bedre rustet står du og bedriften din i kampen om de beste kandidatene.

Tove-Selnes_712x400.jpg
TOVE SELNES: Konserndirektør People i Storebrand. Foto: Storebrand

– Storebrands medarbeidere skal være mer verdifulle når de slutter hos oss en når de begynner, fordi vi sammen forvalter kompetanseaksjen deres. Læring er en del av jobben. Vi tiltrekker oss medarbeidere som ønsker å bidra til vårt samfunnsoppdrag og vår tydelige bærekraftsprofil sier Tove Selnes, konserndirektør People i Storebrand.

Helseforsikring – en god investering i den menneskelige kapitalen

Undersøkelser viser at bedrifter som tar vare på helsen til sine ansatte, gjennom rask tilgang til behandling, utredning og oppfølging, har lavere sykefravær.

Med Storebrands helseforsikring vil de ansatte få tilgang til medisinsk behandling av høy kvalitet innen ti dager. Dette bidrar til å gjøre veien tilbake til jobb kortere, og viser at du som arbeidsgiver er opptatt av å ivareta helsen og trivselen til dine ansatte.

Forsikringen dekker et bredt utvalg behandlinger: fra psykolog og fysioterapi til hjerte- og kreftbehandling. Du har også tilgang til konsultasjoner med lege eller psykolog via nett.

«
– Det er stor interesse for helseforsikring blant kundene våre. Vi tror det kommer til å bli enda viktigere framover. Ved å vise at du har denne typen interesse og omsorg for de ansatte blir du en mer attraktiv arbeidsgiver.

Petter Hansen
Direktør salg og finans, Helseforsikring

Gode pensjonsordninger - et attraktivt ansattgode

Mange bedriftsledere ser på pensjon som en ekstra jobb ved siden av sin vanlige arbeidshverdag. Og for ansatte kan det virke som noe virkelighetsfjernt og uoversiktlig å forhold seg til. Det er viktig å investere i de ansatte ved å tenke langsiktig og planlegge for fremtiden. For pensjonen er den lønnen du skal leve av når du slutter å jobbe.

Gode pensjonsordninger spiller en sentral rolle for ansatte når de går av med pensjon.

Resultater fra Norsk Kundebarometer i bedriftsmarkedet i 2022 viser at Storebrand er på topp blant norske pensjonsleverandører – både når det gjelder kundetilfredshet, lojalitet og oppfølging av ansatte.

– De gode resultatene viser at Storebrands konsepter og tjenester er godt tilpasset det kundene ønsker, forklarer Pål Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer.

pal-silseth-barcode-portrait-photo-by-bengt-lorentzen-712x400.jpg
PÅL SILSETH: Prosjektleder for Norsk Kundebarometer. Foto: Bengt Lorentzen.

– Dette er veldig viktig for oss og en svært hyggelig bekreftelse på at mye av det vi gjør fungerer godt, forteller Lars-Erik Eriksen, leder for pensjon i Storebrand. 

Han understreker samtidig at de gode resultatene ikke er noen «hvilepute» for Storebrand.

LARS-ERIK ERIKSEN: Leder for pensjon i Storebrand. Foto: Storebrand.

– At kundene i stadig større grad velger digitale løsninger når de skal melde ansatte inn eller ut av bedriftens pensjonsavtale, er et av de klare signalene som kommer frem i analysen. Det stemmer godt med den utviklingen vi i Storebrand ser hos kundene våre, spesielt blant små og mellomstore bedrifter, sier Eriksen.


Nå kan du fikse pensjon og forsikring på 3 minutter!


- Gjennom løsninger som Bedriftsportalen og Smart pensjon har vi gitt bedrifter og ansatte muligheten til å få en enkel oversikt over sine pensjons- og forsikringsavtaler, avslutter han.


Fant du det du lette etter?