Arbeidstakere som ikke kjenner til regelverket, kan oppleve det som stressende eller mistenkeliggjørende å bli innkalt til dialogmøte med lederen sin.
Reiten anbefaler derfor å være tydelig på at du som arbeidsgiver er pålagt å gjennomføre slike samtaler, og at det handler om å finne løsninger som kan gjøre det enklere å komme tilbake i jobb. På den måten bidrar du til å avvæpne samtalen.
Få hjelp til å redusere sykefraværet
Å følge opp sykemeldte ansatte kan være en tidkrevende oppgave. Reiten mener imidlertid det er viktig å huske at oppfølgingen kan ha stor betydning for tryggheten og trivselen de ansatte føler på jobb.
– Oppfølging tar tid uansett. Så et av de beste tipsene for å hindre at oppfølging av sykefravær stjeler tid i hverdagen, er å hindre at folk blir sykemeldt.
For å hjelpe bedrifter med nettopp dette, er vi i ferd med å lansere en helt ny tjeneste, kalt Storebrand VEL.
– Målet med tjenesten er å fange opp ansatte som står i fare for å bli langtidssykemeldt – og hjelpe dem tidlig nok til at de unngår å bli det, sier Vivi Måhede Gevelt, konserndirektør for bedriftsmarkedet i Storebrand.
Tjenesten er også et tilbud til ansatte som allerede er sykemeldt, og som trenger støtte for å komme seg tilbake i jobb.
– Vi ønsker å snu utviklingen med at stadig flere faller utenfor arbeidslivet. Første skritt da er å redusere sykefraværet – og vi vet at tidlig og tett oppfølging av den ansatte er et viktig virkemiddel for å oppnå det, sier Gevelt.