Portrett av kvinne på jobb

Dette er ansattes plikter ved sykdom

God håndtering ved sykefravær kan bidra til at ansatte kommer raskere tilbake i arbeid. Men hva har du som arbeidsgiver ansvar for og hvilke plikter har den ansatte selv?

Av  Magnus Berg/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 20.06.2024
SIST OPPDATERT 02.06.2025

– Som arbeidsgiver har du hovedansvaret for å følge opp en ansatt som blir sykemeldt, sier Mette K. Reiten i teknologi- og rådgivningsselskapet Compendia.

– Kommer du skjevt ut med oppfølgingen, kan det i verste fall ende opp med å gjøre vondt verre. Jo tidligere du klarer å tilrettelegge for at den ansatte kan komme tilbake, jo bedre.

Portrett av Mette K. Reiten

JURIST: Mette K. Reiten i teknologi- og rådgivningsselskapet Compendia. Foto: Compendia

Reiten er jurist og har over 25 års erfaring med HR og ledelse. Hun tror flere av utfordringene ledere opplever rundt oppfølging av sykefravær, kunne vært unngått.

To hovedutfordringer ved sykefravær

En rapport fra Oslo Economics, utarbeidet på oppdrag fra Storebrand, peker på to hovedutfordringer i sykefraværsoppfølgingen: kapasitet og medvirkningsplikt. 

I undersøkelsen oppgir én av tre bedriftsledere at det er tidkrevende å følge opp sykemeldte ansatte, og omtrent like mange opplever at ansatte ikke er klar over at de har en medvirkningsplikt. 

– Dette med medvirkningsplikt kan fort føre til forvirring. Selv om en arbeidstaker ikke har plikt til å opplyse om hvorfor vedkommende er syk, plikter vedkommende å informere lederen sin om egen arbeidsevne, sier Reiten.

– Denne informasjonen er nemlig veldig viktig for at du som arbeidsgiver skal få til god tilrettelegging.

Arbeidstakere som ikke kjenner til regelverket, kan oppleve det som stressende eller mistenkeliggjørende å bli innkalt til dialogmøte med lederen sin. 

Reiten anbefaler derfor å være tydelig på at du som arbeidsgiver er pålagt å gjennomføre slike samtaler, og at det handler om å finne løsninger som kan gjøre det enklere å komme tilbake i jobb. På den måten bidrar du til å avvæpne samtalen. 

Få hjelp til å redusere sykefraværet 

Å følge opp sykemeldte ansatte kan være en tidkrevende oppgave. Reiten mener imidlertid det er viktig å huske at oppfølgingen kan ha stor betydning for tryggheten og trivselen de ansatte føler på jobb. 

– Oppfølging tar tid uansett. Så et av de beste tipsene for å hindre at oppfølging av sykefravær stjeler tid i hverdagen, er å hindre at folk blir sykemeldt. 

For å hjelpe bedrifter med nettopp dette, er vi i ferd med å lansere en helt ny tjeneste, kalt Storebrand VEL.

– Målet med tjenesten er å fange opp ansatte som står i fare for å bli langtidssykemeldt – og hjelpe dem tidlig nok til at de unngår å bli det, sier Vivi Måhede Gevelt, konserndirektør for bedriftsmarkedet i Storebrand. 

Tjenesten er også et tilbud til ansatte som allerede er sykemeldt, og som trenger støtte for å komme seg tilbake i jobb. 

– Vi ønsker å snu utviklingen med at stadig flere faller utenfor arbeidslivet. Første skritt da er å redusere sykefraværet – og vi vet at tidlig og tett oppfølging av den ansatte er et viktig virkemiddel for å oppnå det, sier Gevelt. 

Halverte sykefraværet i pilotprosjekt 

– Ofte er plagene sammensatte slik at det kan være behov for flere typer hjelp. Da kan det være vanskelig å vite helt hvor man bør starte, men det er akkurat dette vi forsøker å løse med Storebrand VEL. 

– Noen har behov for psykolog- eller legehjelp. Andre trenger råd om karriere eller økonomi. Det fine med Storebrand Vel er at vi samarbeider med et bredt nettverk av fagpersoner, slik at vi i de fleste tilfeller kan finne riktig hjelp for den enkelte, sier Gevelt. 

Erfaringene med Storebrand VEL så langt er svært positive. En pilot med 140 ansatte i norske barnehager viste at sykefraværet sank nesten 50 prosent etter tre måneder – og med nær 60 prosent etter et halvt år. 

– I tillegg til mindre fravær, fortalte deltagerne at de fikk mer energi og overskudd, og at de kunne gi mer – både på jobb og hjemme, forteller Gevelt. 

Dersom du tror Storebrand VEL kan være noe for bedriften din, har konserndirektøren i Storebrand også en gladnyhet å melde: 

– Fra 1. januar 2026 blir Storebrand VEL inkludert i mange av produktene våre. Det betyr at mange av bedriftskundene våre og deres ansatte automatisk vil få tilgang til tjenesten.

– Vi håper at mange av kundene våre tar i bruk tjenesten når den blir tilgjengelig, slik at vi sammen kan redusere sykefravær og bremse utviklingen med at stadig flere havner utenfor arbeidslivet, avslutter Gevelt.