Illustrasjonsfoto: Mann ses i bilspeil.

Kjøpe eller lease firmabil – hva lønner seg?

Dette er faktorene som avgjør hvilken løsning du bør gå for.

Av  Ane Solstad Sønnesyn og Helene Røiseland Strømme
ARTIKKEL · PUBLISERT 23.05.2022

Når du har bestemt deg for å skaffe firmabil til bedriften, kommer gjerne spørsmålet: Skal du kjøpe eller lease? 

– Når det kommer bedriftskunder innom oss som ønsker seg firmabil, snakker vi sammen om hva som lønner seg for akkurat deres bedrift. Det er viktig å se på det totale regnskapet før du bestemmer deg for å kjøpe eller lease, forteller Erik Hvalby, salgssjef for storkunde hos Bilia på Skøyen.

ERIK HVALBY: Salgssjef for storkunde hos Bilia på Skøyen. Foto: Bilia

Forskjellen på kjøp og leasing

Når du kjøper en firmabil, betaler du hele beløpet direkte til selger. Med mindre du da har oppsparte midler å betale med, må du låne penger i banken. Hvor mye dette lånet koster deg, kommer an på rentenivået og egenkapitalen din.

Når du leaser en firmabil derimot, inngår du en avtale om å disponere bilen for en bestemt periode – ofte 3 til 5 år. Når avtalen går ut, leverer du bilen tilbake. Det er leasingselskapet som eier bilen, mens du betaler for retten til å bruke den.


Trenger du firmabilforsikring?


Fordelene ved å kjøpe

Fordelen med å kjøpe er at du har bilen til odel og eie så lenge du selv ønsker. Du slipper månedlige fakturaer fra et leasingselskap, og du kan selge bilen når du selv måtte ønske. Den dagen du selger, er det også bedriften som sitter igjen med pengene fra salget.

Dersom du vurderer å kjøpe, er det lurt å reflektere over hvor lenge bedriften kommer til å ha behov for bilen. Ifølge Hvalby er de to første årene historisk sett de «dyreste» årene å eie en bil.

– Men nedskrivningen, altså at bilen går ned i verdi, varierer veldig basert på hvilken biltype du kjøper. Vi ser for eksempel at elbiler holder seg godt i pris, så det behøver ikke nødvendigvis være et dårlig regnestykke å kjøpe, forteller Hvalby.

Ulempene ved å kjøpe

En av ulempene ved å kjøpe er at bedriften binder opp kapital som kunne vært brukt på andre ting. En annen ulempe er at du kan risikere at bilen er verdt mindre enn du har i gjeld på den. Siden biler ofte taper seg mest i verdi de første årene, kan du dermed ende opp med restgjeld dersom du selger bilen etter bare noen år.

– Historisk har det ikke vært gitt at du får solgt bilen til en god pris etter å ha eid den i tre år, sier Hvalby.


Få en firmabilforsikring som passer deg og din bedrift


Fordelene ved å lease

En av fordelene ved å lease er at du slipper å finansiere hele kjøpesummen på én gang. Du betaler en fast avgift i måneden til leasingselskapet, og da er service og vedlikehold vanligvis inkludert. Leasing gir deg med andre ord forutsigbarhet og gjør det enkelt å holde oversikt over bedriftens bilkostnader tre-fire år frem i tid.

– Fordelen med leasing er at du «outsourcer» bilkostnadene. Har du en bedrift uten særlig mye kapital, eller er en stor bedrift med store kapitalinvesteringer, kan leasing være et godt alternativ.

– En bedrift kan ha høy kontantstrøm og god omsetning i bedriften, men lite kontanter tilgjengelig. Da kan leasing lønne seg, forteller Hvalby.

En annen fordel med leasing er at du slipper salgsjobben når du skal kvitte deg med bilen. Er du en av dem som foretrekker å bytte bil relativt ofte, kan dette være en fordel.

KJØPE ELLER LEASE FIRMABIL? Det er flere faktorer som avgjør hvilken løsning du bør gå for. Foto: Johner

Ulempene ved å lease

En av ulempene ved å lease er at leasingavtalen har en bindingstid. Det er dermed ikke bare å kvitte seg med bilen dersom du ikke lenger har behov for den.

Selv om det ikke finnes noen faste regler her, er det ifølge Hvalby vanligvis mulig å komme seg ut av avtalen likevel.

– Ofte lar det seg gjøre mot at du betaler seks måneders leie ved innlevering. Noen selskaper har også abonnementsløsninger med få måneders oppsigelsestid, men da snakker vi mer om bilutleie enn leasing, forteller Hvalby.

En annen ulempe ved leasing er at du må være påpasselig med å overholde det som er skrevet i leasingavtalen. Det kan for eksempel handle om avtalt kjørelengde, service og vedlikehold.

– Det kan koste deg dyrt dersom du kjører over det som er avtalt. Ofte er prisen 3-5 kroner (ekskl. mva.) per overkjørte kilometer, sier Hvalby.

En tredje ulempe ved å lease er at du kan risikere ekstraregning dersom bilen har unormal slitasje når du leverer den inn etter endt leasingperiode.

Unormal slitasje kan for eksempel være bulker, riper, interiørskader, manglende service eller at du har kjørt flere kilometer enn avtalt.

– Vi har hatt tilfeller hvor folk har kjørt 40 000 km over avtalt kjørelengde. Det er uheldig og kostbart for kunden. Når du leverer inn en leasingbil, skal den være i god stand. Ta derfor godt vare på bilen, følg serviceprogram og få skader reparert fortløpende, tipser Hvalby.

Hva bør du egentlig velge?

Det finnes altså fordeler og ulemper med både kjøp og leasing av firmabil. Hva du bør velge avhenger derfor av behovene du og bedriften din har. Hva skal bilen brukes til? Og hvor lenge ser du for deg å ha bilen? Vet du dette allerede, har du kanskje fått en følelse av hvilken løsning du bør gå for nå? 


Fant du det du lette etter?