Spørsmål og svar om Storebrand VEL 

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål bedriften din kan ha om tjenesten Storebrand VEL. 

  • Storebrand VEL et tilbud til ansatte som har uføreforsikring i Storebrand gjennom arbeidsgiveren sin.

    Vi bistår personer med sammensatte helseutfordringer, og vurderer tiltak som kan styrke funksjons- og arbeidsevnen. Tjenesten er ikke en rettighet etter forsikringsvilkårene, men et frivillig tilbud til dem vi vurderer at vi kan hjelpe. 

  • Nei, Storebrand VEL er ikke en rettighet etter forsikringsvilkårene. Det er et frivillig tilbud til ansatte som står i fare for langvarig sykefravær eller uførhet.

    Alle som henvises til VEL, vurderes av vårt forebyggende team. Vi gjør en faglig vurdering av om og hvordan vi kan bidra. Tjenesten retter seg mot personer med sammensatte helseutfordringer, og tiltakene tilpasses den enkeltes situasjon for å styrke funksjons- og arbeidsevnen.

    1. Ansatte kan logge seg inn på storebrand.no med BankID.
    2. Storebrand VEL finnes under min forsikringsoversikt. 
    3. Den ansatte må fylle ut påmeldingsskjemaet med informasjon om seg selv.

    Etter at den ansatte har sendt inn skjemaet, vil en VEL-rådgiver ta kontakt for videre dialog. 

  • Nei, man forplikter seg ikke til noe og kan når som helst trekke seg fra tjenesten.

    Behandlingen vi tilbyr, bygger på en faglig vurdering av hva som kan hjelpe den ansatte med å bli i jobb – eller komme tilbake i arbeid. Vi anbefaler å fullføre behandlingen, men det er helt frivillig.

  • Ja, bedriften kan melde sine ansatte på, etter avtale med den enkelte ansatte, i løpet av 2025. Det blir da utviklet en løsning for dette i arbeidsgiverportalen hos Storebrand. Arbeidsgiver må ha den ansattes samtykke før påmelding. Når det er på plass, vil det forebyggende teamet ta kontakt med den ansatte for videre dialog.

  • Vi gjør dette fordi vi ser et behov for en felles innsats fra flere aktører i arbeidslivet – og vi ønsker å bidra.

    Vi vil støtte arbeidsgivere i deres ansvar og oppfølging av ansatte. Mange virksomheter, særlig mindre, har ikke de samme ressursene som større aktører. Vi vil derfor gjøre god og helhetlig oppfølging tilgjengelig for alle – uavhengig av bedriftsstørrelse. Målet vårt er å være et supplement til NAV, ikke en erstatning. Vi ønsker å styrke det arbeidet som allerede gjøres for å forebygge og redusere antall uføre.

  • Nei, bedrifter som ikke benytter seg av tilbudet, betaler ikke direkte for andres sykmeldte.

    Som med all forsikring påvirkes premieutviklingen av den samlede skadestatistikken. Dersom dette tilbudet bidrar til lavere uførhet over tid, vil det kunne redusere kostnadene for hele ordningen – til fordel for alle.

    Store selskaper prises fortsatt ut fra sin egen skadehistorikk, og vil dermed i stor grad bære kostnadene av egne resultater.

  • Nei, tilbudet om VEL vurderes alltid faglig av det forebyggende teamet, og det er ikke en rettighet man automatisk får. Bare ansatte med et dokumentert behov, og der det er reell mulighet for å forebygge langtidssykmelding eller uførhet, vil få tilbudet.

    Dette gjør at VEL skiller seg tydelig fra en ordinær helseforsikring, som er mer åpen for bruk etter eget ønske.

  • Målet er å bygge et helhetlig økosystem av tjenesteleverandører som kan bidra til målbare reduksjoner i uførhet. På sikt skal dette komme både bedrifter, enkeltpersoner og samfunnet som helhet til gode.

  • Storebrand deler ikke informasjon om den enkelte ansatte. 

    Vi anbefaler likevel at ansatte involverer arbeidsgiver i prosessen, fordi god dialog ofte gir bedre oppfølging og resultater.

    Internt i Storebrand deles heller ingen personopplysninger.

    Noen av VELs tjenesteleverandører kan levere rapporter om effekten av behandlingen eller oppfølgingen – for eksempel på sykefravær. Disse rapportene er kun på overordnet nivå, og det kreves at flere ansatte har deltatt for at ingen enkeltpersoner skal kunne identifiseres.

  • Storebrand VEL er gratis for ansatte, uansett hvor omfattende eller langvarig oppfølgingen er.

    Eventuelle utgifter til for eksempel reise til og fra behandler må ansatte derimot dekke selv.

  • Når saken er registrert, får den ansatte en bekreftelse på e-post. Ved å logge inn på Mine sider på storebrand.no kan den ansatte følge med på status i saken og sende oss meldinger hvis man har spørsmål eller ønsker dialog underveis.

  • Generelle spørsmål kan sendes til vel@storebrand.no. Husk at man ikke må sende sensitive personopplysninger på e-post, av hensyn til personvernet.

    Dersom man har en pågående sak, kan man logge inn på Mine siderstorebrand.no for å se status og kommunisere med oss trygt.

  • Nei, behandlingen man eventuelt får gjennom Storebrand VEL baserer seg på en faglig vurdering gjort av vårt forebyggende team.

    Tiltakene tilpasses den enkeltes situasjon og settes vanligvis sammen som et tverrfaglig behandlingsløp, med mål om å styrke funksjons- og arbeidsevnen og forebygge langvarig sykefravær eller uførhet.

  • Helseforsikringen gir rask tilgang til behandling ved konkrete helseutfordringer. Den krever vanligvis henvisning fra lege – unntaket er fysikalsk behandling, hvor man selv kan vurdere behovet og bestille time direkte.

    Storebrand VEL er et forebyggende tilbud som retter seg mot mer sammensatte helseutfordringer. Her gjør et forebyggende team en faglig vurdering og setter sammen et tverrfaglig behandlingsløp med mål om å øke funksjons- og arbeidsevnen og forebygge langtidssykefravær eller uførhet.

    Hva bør man gjøre?
    Dersom den ansatte har en konkret og avgrenset plage, kan helseforsikringen være riktig vei å gå. Har den ansatte sammensatte utfordringer som påvirker arbeidshverdagen, kan Storebrand VEL være det beste alternativet. Man kan også bruke begge tjenestene – de utfyller hverandre, og vi hjelper til med å finne riktig vei videre.