Administrerende direktør, Øystein Eriksen, sittende på en gaffeltruck i Culinas lokaler.
Foto: NewsLab

– NHO Pensjon gjør jobben vår enklere

Norges største leverandør av utstyr til serveringsbransjen, Culina, meldte seg ut av egen bransjeforening. En gunstig pensjonsavtale med NHO Pensjon lokket dem tilbake.

Av  Martin Bergesen/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 15.01.2024

– Det er utrolig gøy å være øverste leder her, det skjer noe hele tiden, sier Øystein Eriksen, administrerende direktør i Culina. 

Selskapet har hovedkontor på Vøyenenga i Bærum, sammen med sentrallageret – selve hjertet i logistikken til nettbutikken og de 11 lokale forhandlerne i kjeden. Spiser du utenfor hjemmet, er det ifølge Eriksen en god sjanse for at Culina har hatt en finger med i spillet.

Fra hovedlageret på Vøyenenga sendes serveringsutstyr ut til hele landet.

– Vi leverer alt fra det som står inne på kjøkkenet til det du ser på bordet når du spiser, som tallerkener, bordlamper og vinglass.

Culina leverer til både stort og smått, fra barnehager og kantiner til hotellkjøkken, kafeer, barer og nysatsinger med høy prestisje.

– Vi får jobbe med mange store og kule prosjekter. Sommerro-hotellet var den største leveransen i 2022, mens Ambassaden som nå åpner i Oslo var et kjempeprosjekt i fjor.

Enklere pensjon og mindre administrasjon

Da Bransjeforeningen for Storkjøkkenleverandører i Norge (BFSN) meldte seg inn i NHO Service og Handel, endret mye seg for Culina.

Foreningen de tidligere meldte seg ut av, hadde nå fått tilgang på NHO Pensjon. Den solide pensjonsavtalen som er fremforhandlet mellom NHO og Storebrand var nok til at de meldte seg inn igjen, og flyttet pensjonsavtalen tilbake til BFSN.


Er du på jakt etter den beste pensjonsavtalen for din bedrift?


– De ansatte ville få like gode vilkår som i avtalen vi hadde, men nå med en stor og proff aktør og mer brukervennlige løsninger, sier Eriksen.

– Som bedrift så vi at det var en rimeligere ordning å administrere, med lavere forvaltningskostnader og rimeligere uføredekning. 

Veiledning av ansatte

Det hører også med til historien at hovedkontoret ikke er en veldig stor bedrift. Med 42 ansatte har de hverken stor HR-avdeling eller egne spesialister på pensjon.

– Når man ikke har den kompetansen er det godt å vite at NHO har en god avtale ferdig forhandlet. At vi slipper å bruke megler, agent eller tredjepart gjør jobben vår enklere.

Pensjonsavtalen hos NHO ga administrerende direktør Øystein Eriksen en enklere jobb


Gjør som Culina - bruk medlemsfordelen NHO Pensjon


I tillegg til gunstige betingelser gir samarbeidet mellom NHO og Storebrand tilgang på mye faglig kompetanse. Dette gir de ansatte mulighet til å kontakte rådgivere med ekspertise innenfor fagfeltet, og hjelp til å optimalisere egen pensjonssparing frem til pensjonsalder.

– Vi er i ferd med å sette opp en ny seniorpolitikk i bedriften, og da håper vi å kunne samarbeide om en obligatorisk pensjonssamtale og ekstra veiledning for disse ansatte. 

Lettere å holde oversikt

Selv er Eriksen veldig opptatt av pensjon, noe som har sin naturlige årsak:

– I utgangspunktet er jeg økonom. Da er det lettere å forstå hvor viktige valgene man gjør i dag blir 30 år frem i tid. Dessverre er det noe man er litt for lite opptatt av generelt, fordi det føles som om det er så lenge til.

Han tror brukervennligheten når det kommer til å velge risikoprofil og få oversikt gjennom løsningen Smart pensjon gjør det enklere for de ansatte å få et mer håndfast forhold til pensjonen sin. Selv er han aktivt inne for å justere på dette underveis.

– Nå har jeg ikke planlagt pensjonisttilværelsen i detalj, men det er enklere å gjøre små valg i dag for å sikre en bedre tilværelse når dagen kommer.

Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutviklingen, forvalterens dyktighet, fondets risikoprofil og forvaltningshonorar. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap. Det kan være risiko knyttet til investeringer i fondet på grunn av markedsbevegelser, utvikling i valuta, rentenivåer, konjunkturer, bransje- og selskapsspesifikke forhold. Før investering anbefales kunder å sette seg inn i fondets nøkkelinformasjon og prospekt som inneholder nærmere informasjon om fondets egenskaper og kostnader.