Meld transportskade

Her kan du enkelt melde skade på transport. Du finner all nødvendig informasjon og skjemaer. Husk å melde fra så snart som mulig.

 

Meld skade på eget gods under transport

  • Transport av varer og eiendeler
  • Eget gods i egen bil

Meld skade på andres gods

  • Godsansvar
  • Speditøransvar

og send skjemaet via sikker melding.

Slik bruker du forsikringen:

  1. Logg inn og velg riktig forsikring.
  2. Svar på noen enkle spørsmål om hva som har skjedd.
  3. Trenger vi mer dokumentasjon, kontakter vi deg så snart som mulig.

Skader som meldes som transportskade

  • Transportforsikring (også kalt vareforsikring) gjelder for eieren av varene og må tegnes av dem.

  • Transportforsikring som dekker deg som frakter og oppbevarer eget verktøy, utstyr eller annet materiale i egen bil.

  • Godsansvar gjelder for transportøren.

  • Spedisjonsansvarsforsikring dekker det ansvaret du kan bli holdt ansvarlig for etter NSAB – Nordisk Speditørforbunds Alminnelige Bestemmelser. Som speditør er du ansvarlig for tjenestene levert av underleverandører du bruker i transportoppdraget. Denne forsikringen beskytter deg mot økonomisk ansvar hvis noe går galt i ledd du selv ikke utfører.

Følg skadesaken din

Når saken er registrert, kan du logge inn på 'Mine skadesaker' for å holde deg oppdatert. Der kan du også sende oss spørsmål og tilleggs­opplysninger, og laste opp vedlegg.

Nyttig informasjon om transport av varer og eiendeler og eget gods i egen bil

    • Ved synlig skade eller manko: Noter skaden på fraktdokumentet ved mottak sammen med sjåfør.
    • Ved skjult skade: Meld skriftlig fra til transportøren så snart skaden oppdages. Husk å undersøke godset for skjulte skader så fort som mulig etter mottak.

    Uansett type skade

    • Ta imot varene og prøv å begrense skadeomfanget
    • Ikke kast skadet gods før saken er ferdig behandlet, det kan være nødvendig med en besiktelse.
    • Ta gjerne bilder av skaden
    • Kontakt oss så raskt som mulig etter at skaden har skjedd 

    Jfr. også sikkerhetsforskriften - Instruks til varemottaker i forsikringsbeviset. 

  • Dersom du ikke får tak i oss, kan du kontakte en agent i Lloyd's Agency Network på skadestedet for akutt bistand.

  • Normalt trenger vi denne type dokumentasjon for å behandle saken:

    • Kjøps-/salgsfaktura
    • Bilder av skadet vare og emballasje
    • Fraktdokumenter med utleveringskvittering
    • Kopi av skriftlig reklamasjon til transportør
    • Fraktfaktura
    • Kopi av booking og eventuelle transportinstrukser

    Jfr. også sikkerhetsforskriften - Instruks til varemottaker i forsikringsbeviset.

Nyttig informasjon om godsansvar/speditøransvar

    • Sjåføren bør forsøke å levere godset som planlagt, men også ta bilder og sikre bevis på skaden.

    • Mottakeren har plikt til å ta imot godset, selv om det er skadet, og skal forsøke å begrense skadeomfanget.

    • Mottakeren bør melde skaden til sin egen transportforsikring for å få hjelp med å fremme et dokumentert krav mot dere.

    • Speditører må reklamere til sin underleverandør så raskt som mulig. Husk reklamasjonsfrister og foreldelsesfrister.

    • Husk å ta kontakt med oss så fort som mulig for å melde skaden.

    • Ikke kast skadet gods før saken er behandlet. Det kan være nødvendig med en besiktelse før vi kan avslutte saken. 

    • Når du senere kaster skadet gods – husk å ta hensyn til miljøet.

    • Ved synlig skade eller manko: Noter skaden på fraktdokumentet ved mottak av godset sammen med avsender eller transportøren som godset mottas fra. Ta inn forbehold om skade i fraktbrevet ved overtakelse av godset ved synlig skade på emballasje.
  • Dersom du ikke får tak i oss, kan du kontakte en agent i Lloyd's Agency Network på skadestedet for akutt bistand.

  • Normalt trenger vi denne type dokumentasjon for å behandle saken:

    • Kjøps-/salgsfaktura
    • Bilder av skadet vare og emballasje
    • Fraktdokumenter med utleveringskvittering
    • Kopi av skriftlig reklamasjon fra godseier
    • Fraktfaktura
    • Kopi av booking og eventuelle transportinstrukser
  • Nei, ansvarsforsikringen dekker din økonomiske risiko som transportør, ikke selve varene. Du er heller ikke automatisk ansvarlig for alle skader. I noen tilfeller kan ansvaret være begrenset eller falle helt bort, avhengig av hva som har skjedd.

  • Nei, selv om varene er skadet, beholder eieren eierskapet. Transportøren overtar ikke eierskapet automatisk – heller ikke ved erstatning.

Behandling av personopplysninger

Vi kan ikke garantere at meldinger som sendes via vanlig e-post ikke blir kjent for andre. Dette gjelder både emnefelt, tekstinnhold samt vedlegg. Vi anbefaler derfor at du ikke sender oss fødselsnummer og sensitive opplysninger via e-post.

Logg deg inn på dine personlige sider på storebrand.no for å sende oss en sikker melding, eller send oss et brev i posten.