Meld skade på eget gods under transport
- Transport av varer og eiendeler
- Eget gods i egen bil
Meld skade på andres gods
- Godsansvar
- Speditøransvar
og send skjemaet via sikker melding.
Slik bruker du forsikringen:
- Logg inn og velg riktig forsikring.
- Svar på noen enkle spørsmål om hva som har skjedd.
- Trenger vi mer dokumentasjon, kontakter vi deg så snart som mulig.
Skader som meldes som transportskade
-
Transportforsikring (også kalt vareforsikring) gjelder for eieren av varene og må tegnes av dem.
-
Transportforsikring som dekker deg som frakter og oppbevarer eget verktøy, utstyr eller annet materiale i egen bil.
-
Godsansvar gjelder for transportøren.
-
Spedisjonsansvarsforsikring dekker det ansvaret du kan bli holdt ansvarlig for etter NSAB – Nordisk Speditørforbunds Alminnelige Bestemmelser. Som speditør er du ansvarlig for tjenestene levert av underleverandører du bruker i transportoppdraget. Denne forsikringen beskytter deg mot økonomisk ansvar hvis noe går galt i ledd du selv ikke utfører.
Følg skadesaken din
Når saken er registrert, kan du logge inn på 'Mine skadesaker' for å holde deg oppdatert. Der kan du også sende oss spørsmål og tilleggsopplysninger, og laste opp vedlegg.
Nyttig informasjon om transport av varer og eiendeler og eget gods i egen bil
-
- Ved synlig skade eller manko: Noter skaden på fraktdokumentet ved mottak sammen med sjåfør.
- Ved skjult skade: Meld skriftlig fra til transportøren så snart skaden oppdages. Husk å undersøke godset for skjulte skader så fort som mulig etter mottak.
Uansett type skade
- Ta imot varene og prøv å begrense skadeomfanget
- Ikke kast skadet gods før saken er ferdig behandlet, det kan være nødvendig med en besiktelse.
- Ta gjerne bilder av skaden
- Kontakt oss så raskt som mulig etter at skaden har skjedd
Jfr. også sikkerhetsforskriften - Instruks til varemottaker i forsikringsbeviset.
-
Dersom du ikke får tak i oss, kan du kontakte en agent i Lloyd's Agency Network på skadestedet for akutt bistand.
-
Normalt trenger vi denne type dokumentasjon for å behandle saken:
- Kjøps-/salgsfaktura
- Bilder av skadet vare og emballasje
- Fraktdokumenter med utleveringskvittering
- Kopi av skriftlig reklamasjon til transportør
- Fraktfaktura
- Kopi av booking og eventuelle transportinstrukser
Jfr. også sikkerhetsforskriften - Instruks til varemottaker i forsikringsbeviset.
Nyttig informasjon om godsansvar/speditøransvar
-
-
Sjåføren bør forsøke å levere godset som planlagt, men også ta bilder og sikre bevis på skaden.
-
Mottakeren har plikt til å ta imot godset, selv om det er skadet, og skal forsøke å begrense skadeomfanget.
-
Mottakeren bør melde skaden til sin egen transportforsikring for å få hjelp med å fremme et dokumentert krav mot dere.
-
Speditører må reklamere til sin underleverandør så raskt som mulig. Husk reklamasjonsfrister og foreldelsesfrister.
-
Husk å ta kontakt med oss så fort som mulig for å melde skaden.
-
Ikke kast skadet gods før saken er behandlet. Det kan være nødvendig med en besiktelse før vi kan avslutte saken.
-
Når du senere kaster skadet gods – husk å ta hensyn til miljøet.
-
-
- Ved synlig skade eller manko: Noter skaden på fraktdokumentet ved mottak av godset sammen med avsender eller transportøren som godset mottas fra. Ta inn forbehold om skade i fraktbrevet ved overtakelse av godset ved synlig skade på emballasje.
-
Dersom du ikke får tak i oss, kan du kontakte en agent i Lloyd's Agency Network på skadestedet for akutt bistand.
-
Normalt trenger vi denne type dokumentasjon for å behandle saken:
- Kjøps-/salgsfaktura
- Bilder av skadet vare og emballasje
- Fraktdokumenter med utleveringskvittering
- Kopi av skriftlig reklamasjon fra godseier
- Fraktfaktura
- Kopi av booking og eventuelle transportinstrukser
-
Nei, ansvarsforsikringen dekker din økonomiske risiko som transportør, ikke selve varene. Du er heller ikke automatisk ansvarlig for alle skader. I noen tilfeller kan ansvaret være begrenset eller falle helt bort, avhengig av hva som har skjedd.
-
Nei, selv om varene er skadet, beholder eieren eierskapet. Transportøren overtar ikke eierskapet automatisk – heller ikke ved erstatning.
Behandling av personopplysninger
Vi kan ikke garantere at meldinger som sendes via vanlig e-post ikke blir kjent for andre. Dette gjelder både emnefelt, tekstinnhold samt vedlegg. Vi anbefaler derfor at du ikke sender oss fødselsnummer og sensitive opplysninger via e-post.
Logg deg inn på dine personlige sider på storebrand.no for å sende oss en sikker melding, eller send oss et brev i posten.