Meld skade på reiseforsikringen

Her finner du viktig informasjon og skjemaet du trenger for å melde en skade dekket av reiseforsikringen din.

Meld skade på privat reise

Her melder du alle typer hendelser, for eksempel skade, sykdom, tyveri eller forsinkelse.

Meld skade på tjenestereise

Har du blitt syk, utsatt for tyveri, forsinket eller fått en skade på tjenestereise? Her kan du melde det inn.

Akutt hjelp på reisen

Trenger du akutt medisinsk hjelp, evakuering eller annen nødhjelp mens du er på reise? Ring vår døgnåpne alarmsentralen på (+47) 22 48 93 00. 

Slik bruker du forsikringen

  1. Logg inn og oppgi organisasjonsnummer og polisenummer. 
  2. Svar på noen enkle spørsmål om hva som har skjedd.
  3. Når saken er registrert, får du informasjon om hva som skjer videre.
  4. Hvis vi trenger dokumentasjon, tar vi kontakt med deg så snart som mulig.

Følg skadesaken din

Når saken er registrert, kan du logge inn på 'Mine skadesaker' for å holde deg oppdatert. Der kan du også sende oss spørsmål og tilleggs­opplysninger, og laste opp vedlegg.

Nyttig informasjon

  • Har du en kronisk eller pågående sykdom og er usikker på om forsikringen dekker deg? Da kan du kontakte oss for medisinsk rådgivning før du bestiller reisen eller før avreise. 

    Rådgivningen er inkludert i reiseforsikringen din.

  • Har du vært hos lege på grunn av akutt sykdom eller skade mens du var på reise? Da kan du søke om refusjon av legeutgiftene. Når du har meldt saken, må du laste opp følgende dokumentasjon i «Skadesaker for bedrift».

    • legeerklæring
    • originale kvitteringer for utlegge
    • billetter/bookingbekreftelse for reisen

    Viktig: Enkelte typer hjelp må godkjennes på forhånd. Dette gjelder hvis du:

    • trenger hjemtransport, evakuering, ledsagelse eller tilkallelse av familiemedlemmer
    • har behandlingsutgifter over 5 000 kroner

    Forhåndsgodkjenning får du ved å kontakte Falck Global Assistance på telefon +47 22 48 93 00.

  • Med reiseforsikring i Storebrand får du døgnåpen telefonrådgivning fra sykepleier, og tilgang til legetime over video når du er på reise i utlandet.

    Du får også 20 prosent rabatt på reisevaksine - levert av Kry.

  • Hvis du ikke kan gjennomføre en bestilt reise, må du avbestille både transport og overnatting så raskt som mulig. Vi dekker de utgiftene du ikke får refundert, med unntak av flyskatter. Flyskatter og avgifter skal refunderes av flyselskapet.

    Avbestillingsforsikringen gjelder hvis det oppstår sykdom eller dødsfall etter at reisen er bestilt, men før reisen starter.

    Når du har meldt avbestillingen til oss, må du laste opp følgende dokumentasjon i  «Skadesaker for bedrift»

    • legeerklæring som viser at lege ble oppsøkt før avreise
    • avbestillingsbekreftelse fra transportør, overnatting og/eller leiebil
    • billetter og bookingbekreftelse som viser pris
    • annen dokumentasjon som forklarer årsaken til avbestillingen
  • Hvis flyet ditt blir innstilt, skal flyselskapet tilby deg ombooking til første ledige fly eller en senere avgang hvis du foretrekker det. Du kan også velge å få billetten refundert hvis du ikke ønsker å reise.

    Dersom innstillingen skyldes en teknisk feil eller værforhold, kan du søke om erstatning for ekstrautgifter til overnatting. Dette gjelder hvis du ikke får tilbud om nytt fly samme dag, og flyselskapet ikke dekker overnattingen. Vi dekker ikke tap av forhåndsbetalte utgifter du mister på grunn av forsinkelsen, som konserter eller andre arrangementer.

  • Har du blitt forsinket og ikke rukket avgangen? Da trenger vi en
    bekreftelse på dette. Dette gjelder hvis du reiste med fly eller annet forhåndsbestilt og -betalt offentlig transportmiddel, eller hvis forsinkelsen skyldes en uforutsett skade på egen bil. Du får bekreftelsen fra transportselskapet som var forsinket, eller fra bergingsselskapet som hjalp deg.

    Bekreftelsen må vise både årsaken til forsinkelsen og hvor lang den var.

    Når du har meldt forsinkelsen, må du laste opp bekreftelsen og følgende dokumentasjon i  «Skadesaker for bedrift»

    • kvitteringer for ekstrautgifter
    • billetter og bookingbekreftelser for den opprinnelige reisen
  • Hvis bagasjen din er forsinket, må du kontakte flyselskapet og å få en bekreftelse på forsinkelsen, en såkalt PIR-rapport. Denne må du skaffe før du forlater flyplassen. Når du har meldt forsinkelsen til oss, må du laste opp PIR-rapporten og følgende dokumentasjon i  «Skadesaker for bedrift»

    • kvitteringer for nødvendige kjøp av klær og toalettsaker
    • billetter og bookingbekreftelser for den opprinnelige reisen

    Hvis bagasjen anses som tapt av flyselskapet, må de bekrefte dette. Bekreftelsen må også inneholde opplysninger om hvor mye av tapet de er ansvarlig for å dekke.

  • Blir du utsatt for ran eller tyveri på reise, må du straks melde dette til politiet i landet du befinner deg i. Husk å sende en kopi av politianmeldelsen til oss. Når du melder inn skaden, er det viktig at du beskriver hendelsesforløpet nøye. Det hjelper oss å forstå hva som har skjedd.

    Har du fått skade på innsjekket bagasje? Da må du undersøke dette mens du fortsatt er på flyplassen, og melde skaden til flyselskapet så raskt som mulig. Flyselskapet skal lage en rapport som beskriver skaden og hva de eventuelt tilbyr i erstatning.

    Ta vare på alle skadede gjenstander du ønsker å kreve erstatning for. Vi kan ha behov for å vurdere skaden.

    Når du har meldt skaden eller tyveriet til oss, laster du opp nødvendig dokumentasjon i  «Skadesaker for bedrift»

    • politianmeldelse ved ran eller tyveri
    • dokumentasjon på tapt eller skadet gjenstand
    • takseringsrapport for skadet gjenstand
  • Har du reiseforsikring med superdekning og fått skade på leiebilen under reisen? Da kan du søke om å få dekket egenandelen du har betalt til leiebilselskapet. Når du har meldt inn skaden, må du laste opp følgende dokumentasjon i  «Skadesaker for bedrift»

    • kopi av leiebilavtalen som viser avtalt egenandel
    • dokumentasjon på betalt egenandel til utleiefirmaet
    • bekreftelse på at det var en feriereise med minst en overnatting i leieperioden
  • Reiseforsikringen i Storebrand dekker dessverre ikke økonomisk tap ved konkurs.

    Har du betalt flyreisen med kredittkort? Da anbefaler vi at du kontakter kortutstederen eller banken din for å undersøke muligheten for refusjon.

    Du kan last ned og sende inn reklamasjonsskjema til Storebrand Bank

    Les mer om rettighetene dine ved konkurs på Forbrukerrådets nettsider

Meld skade og tyveri til politiet

Du må melde brannskader, tyveri, innbrudd og hærverk til politiet. Send kopi av politianmeldelsen til oss.