Illustrasjonsfoto: biltur i fjellene.

Meld skade på kjøretøy

Her finner du informasjon og skjema for å melde skade på firmabil, taxi, arbeidsmaskiner, motorsykkel, campingvogn og henger.

Meld steinsprut eller glasskade

Storebrand har en landsdekkende avtale med Hurtigruta Carglass.

Når du melder steinsprut eller glasskade, bestiller du samtidig time på verksted for reparasjon.

Har du spørsmål om glasskader?
Ring telefon +47 22 31 19 99.

Meld skade på bedriftens kjøretøy

Du trenger:

  • Bank ID
  • Organisasjonsnummer
  • Polisenummer

Meld skade på campingvogn eller tilhenger

Du trenger: 

  • Bank ID
  • Organisasjonsnummer
  • Polisenummer

Slik bruker du forsikringen

  1. Logg inn og oppgi kontaktinformasjon og polisenummer. 
  2. Svar på spørsmål om hva som har skjedd
  3. Etter du har registrert saken får du informasjon om veien videre.
  4. Trenger vi dokumentasjon, tar vi kontakt med deg så fort som mulig.

Bestill veihjelp

Vår samarbeidspartner SOS International sørger for reparasjon på stedet, eller frakt av bilen din til nærmeste verksted.

Liten skade? Kanskje lønner det seg å reparere selv

En ripe i lakken, en liten bulk eller kantkjørte felger trenger ikke koste mye å fikse. I noen tilfeller kan det lønne seg å dekke skaden selv – uten å bruke forsikringen.

Som Storebrand-kunde får du 10 % rabatt hos MPS Bilskade, også når du ikke bruker forsikringen.

Følg skadesaken din

Når saken er registrert, kan du logge inn på 'Mine skadesaker' for å holde deg oppdatert. Der kan du også sende oss spørsmål og tilleggs­opplysninger, og laste opp vedlegg.

Nyttig informasjon

  • Før kjøretøyet kan repareres, må du melde skaden til oss og få et skadenummer. Deretter bestiller du time for taksering hos et av våre avtaleverksteder.

    Verkstedet vurderer først skaden og beregner kostnadene. Er du usikker på om du vil reparere skaden, for eksempel hvis kostnadene ikke dekkes av oss, anbefaler vi likevel at du får den taksert. Da vet du hva reparasjonen vil koste.

    Dersom reparasjonskostnadene dekkes av oss, må vi godkjenne taksten før verkstedet kan begynne reparasjonen. Når taksten er godkjent, avtaler du tid for reparasjon direkte med verkstedet.

    Hvis kjøretøyet allerede står på et verksted vi ikke har avtale med, kan vi flytte det til et avtaleverksted. Dette ordner vi for deg.

  • Vår samarbeidspartner SOS International hjelper deg med veihjelp, reparasjon på stedet eller frakt av bilen til nærmeste verksted. De sørger også for at du og reisefølget ditt kommer trygt hjem.

    Bruker du SOS International, trenger du ikke å melde skaden til oss hvis du kun trenger veihjelp.

    Velger du å bruke et annet veihjelpsselskap, må du melde saken til oss og velge Annen skade for å kunne få refundert deler av utgiftene dine.

    Veihjelp påvirker ikke bonusen din.

    Bestill veihjelp i Norge – direkte på nett

    Ring SOS for veihjelp 22 48 90 00

  • Storebrand har en landsdekkende avtale med Hurtigruta Carglass. Meld skade og bestill time her.

    Har du spørsmål om glasskader? Ring telefon +47 22 31 19 99.

  • Både du og motparten må melde inn skaden til hvert deres forsikringsselskap. Bruk et europeisk skademeldingsskjema, og last det opp når du registrerer saken hos oss.

    Hvis motparten ikke vil fylle ut en felles skademelding, plikter han eller hun likevel å oppgi navn og registreringsnummer.

    Vi kontakter deg hvis vi trenger mer informasjon.

    Merk: Du er ikke forpliktet til å bruke forsikringen selv om du melder inn skaden.

  • Egenandelen din står oppført i forsikringsbeviset. Her er noen hovedpunkter:

    • Egenandel gjelder som regel ved reparasjon av skader på eget kjøretøy.

    • Ved kollisjon mellom to parter betaler den som har skylden, egenandelen.

    • Du betaler egenandelen direkte til verkstedet ved reparasjon.

  • Ja, hvis du har kasko- eller superdekning med leiebil, dekker vi leiebil i en begrenset periode:

    • Kaskodekning med leiebil: Dekker leiebil i inntil 30 dager.

    • Superdekning med leiebil: Dekker leiebil i inntil 60 dager.

    Leiebildekningen gjelder når skaden er dekket av forsikringen, og i den perioden bilen er på verksted. Hvis bilen er kjørbar før reparasjonen, skal du bruke den frem til reparasjonen starter.

    Når du melder inn skaden, gir vi deg informasjon om hva du har rett på, og hvor du kan bestille leiebil.

    Velger du å ikke bruke leiebil selv om du har rett på det, kan du i stedet få økonomisk kompensasjon.

    Merk: Leiebildekningen gjelder ikke for taxi eller store biler.