bil

Meld skade på firmabil, taxi og andre kjøretøy

Her finner du informasjon og skjema for å melde skade på bil og arbeidsmaskiner, mc, campingvogn og henger.

Meld skade på bilglass

Har du fått steinsprut eller glasskade på bedriftens firmabil, taxi eller andre kjøretøy? Fyll ut og send inn skademeldingsskjema for å bestille time hos verksted.

Meld skade på kjøretøy

Har du skade på bedriftens firmabil, taxi, eller andre kjøretøy? Fyll ut og send inn skademeldingsskjema.

For å fylle ut skademeldingen, trenger du:
- din personlige Bank ID eller Bank ID på mobil
- organisasjonsnummer
- polisenummer

Melde skade på campingvogn eller tilhenger

Har du skade på bedriftens campingvogn eller tilhenger? Fyll ut og send inn skademeldingsskjema.

For å fylle ut skademeldingen, trenger du:
- din personlige Bank ID eller Bank ID på mobil
- organisasjonsnummer
- polisenummer

Nyttig informasjon

  • add Jeg trenger veihjelp

    Vår samarbeidsparter SOS International sørger for reparasjon på stedet eller frakt av bilen til nærmeste verksted, og at du og reisefølget ditt kommer trygt hjem.

    Dersom du benytter vår samarbeidspartner SOS International, trenger du ikke å melde skaden til oss når du kun trenger veihjelp. Hvis du benytter andre selskaper enn SOS International, må du derimot melde saken til oss og velge 'Annen skade' for å kunne få refundert noen av utgiftene dine.

    Du får ingen bonustap ved bruk av veihjelp.

    Bestill veihjelp i Norge – direkte på nett

    Ring SOS for veihjelp 22 48 90 00

  • add Bilden min har fått glasskade

    Storebrand har en landsdekkende avtale med Hurtigruta Carglass. Meld skade og bestill time her eller via lenken "Meld skade på bilglass" ovenfor.

    Har du spørsmål om glasskader? Ring telefon +47 22 31 19 99.

  • add Jeg har kollidert med et annet kjøretøy

    Både du og den andre parten må gi beskjed om skaden til hvert deres forsikringsselskap. Fyll ut et europeisk skademeldingsskjema og last opp dette når du melder inn skaden. Dersom motparten ikke ønsker å skrive felles skademelding, er vedkommende uansett pliktig til å oppgi personalia og registreringsnummer.

    Vi tar kontakt med deg hvis vi trenger mer informasjon. Du trenger ikke bruker forsikringen selv om du melder inn skaden.

  • add Kjøretøyet mitt må på verksted

    Før kjøretøyet kan repareres, må skaden meldes til oss så du får et skadenummer. Etter at du har meldt inn skaden, bestiller du time for taksering hos våre avtaleverksted.

    Verkstedet takserer først skaden. Hvis reparasjonskostnader ikke er dekket av oss, og du er usikker på om du vil reparere skaden, anbefaler vi deg uansett å få skaden taksert. Da får du vite hvor mye reparasjonen vil koste.

    Er reparasjonskostnadene dekket av oss, må vi godkjenne taksten før verkstedet kan reparere skaden. Tid for reparasjon avtaler du direkte med verkstedet når taksten er godkjent.

    Er kjøretøyet allerede på et verksted som vi ikke har avtale med, kan det bli flyttet til et vi har avtale med. Dette fikser vi.

  • add Hva blir egenandelen og hvor betaler jeg den?

    Egenandelen din er presisert i forsikringsbeviset. Noen hovedtrekk:

    • Det er ikke egenandel i saker der du kun har ansvar.
    • Ved reparasjon av skader på eget kjøretøy, er det oftest egenandel.
    • Når to parter har kollidert, skal egenandelen dekkes av den parten som har ansvar for kollisjonen.

    Ved reparasjon av skader på kjøretøy, betaler du egenandelen direkte til verkstedet.

  • add Når får jeg bonustap?

    Dersom forsikringen din er regulert med bonus, fremkommer dette av forsikringsbeviset. Du kan få bonustap når du bruker forsikringen for å dekke reparasjon av skader, og du har skyld i saken. Du får bonustap når du har ansvar for skader på andre ting eller personer også.

    • Når bonusen din er 70 prosent eller lavere, får du maks 10 prosent bonustap.
    • Er det ditt første år med 75 prosent bonus, får du maks 5 prosent bonustap.
    • Er det ditt andre år eller mer med 75 prosent bonus, har du såkalt toppbonus og får ikke bonustap i det hele tatt.

    Brann, tyveri, redningsskader og glasskader gir ikke bonustap. Det er ikke bonus på taxi.

  • add Når lønner det seg å bruke forsikringen?

    Fordi bonustapet har blitt lavere enn det var før, lønner det seg som regel å bruke forsikringen. Hvis det er en veldig liten skade, som er billigere enn egenandelen du betaler og det bonustapet koster deg i forsikringskostnader, lønner det seg å ikke bruke forsikringen.

    Er du usikker, anbefaler vi deg uansett å dra til et av våre avtaleverksteder og få skaden taksert. Du kan bestille time hos verksted for taksering etter at du har meldt inn skaden. Gjelder ikke taxi og storbil.

  • add Dekker forsikringen leiebil?

    Har du kaskodekning med leiebil, dekker vi leiebil opp til 30 dager.

    Har du superdekning med leiebil, dekker vi leiebil opp til 60 dager.

    Leiebildekningen gjelder når skaden din er dekket, og i reparasjonstiden når bilen din er på verksted. Er bilen i kjørbar stand før den skal repareres, bruker du den frem til reparasjonen. Vi gir deg mer informasjon om hva du har krav på, og hvor du kan bestille leiebil, når du har meldt inn skaden.

    Om du velger å ikke benytte deg av leiebil når du har rett på det, kan du få en økonomisk kompensasjon fra oss.

    Gjelder ikke taxi og storbil.

  • add Jeg har mistet eller ødelagt bilnøkkelen

    Har du forsikring med superdekning, dekker vi kostnadene for ny bilnøkkel opp til 10 000 kroner. Ta først kontakt med forhandler for å bestille ny nøkkel.

    Når du har mottatt pris eller betalt for nøkkelen, melder du inn saken hos oss.

    Egenandelen er 1 000 kroner.

    Gjelder ikke taxi og storbil.

  • add Kjøretøyet mitt er blitt utsatt for hærverk

    Skade som følge av hærverk er dekket dersom du har forsikring med kaskodekning.

    Skriv en forklaring på hva du mener har skjedd når du melder inn skaden.

    Hvis du ennå ikke har anmeldt skaden, kan du fortsatt melde inn forsikringssaken din her. Deretter må du anmelde saken så fort som mulig til politiet. Ta vare på dokumentasjon for anmeldelsen. Her kan du anmelde saken digitalt til politiet

  • add Er du ikke fornøyd med oppgjøret?

    Du har mulighet til å klage hvis du er uenig i avgjørelsen vår. Du får ny behandling av saken ved å sende oss en skriftlig klage på forsikringssaken.

    I klagen er det viktig at du får tydelig frem hva du er uenig i, og eventuelt nye opplysninger som kan ha betydning for saken.

    Når vi har mottatt klagen din, får du svar fra oss innen 21 virkedager.

Følg skadesaken din

Når saken er registrert, kan du logge inn på 'Mine skadesaker' for å holde deg oppdatert. Der kan du også sende oss spørsmål og tilleggs­opplysninger, og laste opp vedlegg.

Liten skade?

En ripe i lakken, en liten bulk eller kantkjørte felger trenger ikke å koste så mye å reparere. Noen ganger lønner det seg å betale skaden uten å bruke forsikringen. 

Som Storebrand-kunde får du 10 prosent rabatt hos MPS Bilskade – selv om du ikke bruker forsikringen.

Finn et verksted i nærheten

Før reparasjon må du få skaden taksert. Vi har avtale med flere verksteder.

Når vi har godkjent taksten, avtaler du time for reparasjon direkte med verkstedet.

Behandling av personopplysninger

Vi kan ikke garantere at meldinger som sendes via vanlig e-post ikke blir kjent for andre. Dette gjelder både emnefelt, tekstinnhold samt vedlegg. Vi anbefaler derfor at du ikke sender oss fødselsnummer og sensitive opplysninger via e-post.

Logg deg inn på dine personlige sider på storebrand.no for å sende oss en sikker melding, eller send oss et brev i posten.


Fant du det du lette etter?