Returprovisjon og plattformhonorar for eksterne fond

Vi har endret beregningen for honoraret du betaler for eksterne fond fra 1.3.2024.

Eksterne fond er andre fond enn de Storebrand er forvaltningsselskap for. Endringen er gjort for å tilfredsstille myndighetens krav – som gjelder alle distributører av verdipapirfond. 

Endringen i prismodellen betyr at i stedet for at alle kostnader er inkludert i fondenes forvaltningshonorar, der distributøren mottar deler av forvaltningshonoraret i returprovisjon, vil prisen på eksterne fond bli todelt; én pris som forvalter av fondet skal ha for jobben (forvaltningshonorar) og én pris som distributøren skal ha for jobben som distributør og oppfølging av ditt kundeforhold (plattformhonorar).

Innføringen av plattformhonorar gjelder kun fond fra eksterne fondsforvaltere. Du vil derfor ikke belastes et plattformgebyr for sparing i fond fra merkevarene Storebrand, Delphi og Skagen.

Slik fungerer plattformhonorar-modellen på eksterne fond

Plattformhonoraret gjelder kun for eksterne fond, men det er den samlede beholdningen du har i en Aksjesparekonto og Investorkonto som danner grunnlaget for beregningen av størrelsen. Selv om du ikke betaler plattformhonorar på fond fra Storebrand, så inngår også beholdningen du har i Storebrand, Delphi og Skagen fond i beregningen av plattformhonoraret. Kostnaden du betaler blir dermed lavere jo mer kapital du har plassert på Storebrands plattform. 

Plattformhonoraret du betaler på eksterne fond – basert på din totale beholdning:

  • 0 – 100 000 kroner: 0,30 %
  • 100 001 – 1 000 000: 0,20 %
  • 1 000 001 og over : 0,10 %

Kostnaden er uavhengig av om du sparer i et indeks- eller aktivt forvaltet fond. 

Totalprisen for eksterne fond

Totalprisen på dine eksterne fond vil bestå av forvaltningshonorar og plattformhonorar, minus returprovisjonen du mottar. Totalkostnaden blir oppgitt i prosent per år. All returprovisjon som Storebrand mottar, vil i sin helhet blir videreført til kundene.

Slik belastes plattformhonoraret

Plattformhonoraret er oppgitt i prosent per år, men beregnes månedlig og belastes kvartalsvis. Kostnaden trekkes automatisk fra din kontantbeholdning på Aksjesparekonto. Har du en konto uten kontantbeholdning vil vi foreta et dekningssalg av fondsandeler for å dekke plattformhonoraret. Når trekk er gjennomført kan du se alle transaksjonene per konto i transaksjonslisten. Du får full oversikt over kontoene dine ved å logge inn på dine sider.

Utbetaling av returprovisjon

Gjennom våre avtaler med fondsprodusentene på vår plattform, samler Storebrand inn returprovisjon. Disse returprovisjonene blir i sin helhet betalt til våre kunder. Utbetalingen av provisjonene vil bli foretatt kvartalsvis og vil bli utbetalt til Aksjesparekontoens kontantbeholdning. En overføring av returprovisjon vil medføre at kontoens kostpris stiger med tilsvarende beløp som overføres. Det vil være ulike nivåer på returprovisjonen avhengig av hvilke fond du har investert gjennom året.

Spørsmål og svar om prising av eksterne fond

  • add Hvorfor endret Storebrand prismodellen for eksterne fond?

    Vi endret måten kunden betaler for fond for å gjøre kostnadene knyttet til fondssparing mer transparent. Hensikten er å tydeliggjøre hvilke tjenester du betaler for og hvem som mottar betalingen. Modellen tilfredsstiller også nye krav fra myndighetene.

  • add Hva er forskjellen mellom gammel og ny modell?  

    Etter tidligere prismodell ble det eksterne fondet belastet med et forvaltningshonorar som inkluderte kostnaden til både forvaltning og distribusjon. Distributøren fikk sin betaling i form av returprovisjon fra forvalteren. 

    I den nye prismodellen er kostnadene til fondssparing for eksterne fond splittet i to, slik at du ser hva du betaler til hvem for fondssparing. Forvaltningshonoraret, som går til forvalter av fondet, belastes fondet daglig. Plattformhonoraret, som går til distributør av fondet, beregnes også daglig, men skal betales kvartalsvis.  

  • add Hvordan fører jeg plattformkostnad og returprovisjon i skattemeldingen?

    Betalt plattformhonorar er fradragsberettiget. Mottatt returprovisjon er en skattepliktig inntekt. For aksjesparekonto rapporterer vi både plattformkostnad og returprovisjon for deg til skatteetaten. Du som kunde trenger ikke foreta deg noe.