Illustrasjonsfoto: valmuer

Informasjon for etterlatte

Det kan være tøft å stå igjen som nær pårørende. Vi har lang erfaring, og ønsker å hjelpe deg med det vi kan. Her finner du informasjon om ting du må huske på.

Dette gjør vi

  • Vi får melding om dødsfallet fra folkeregisteret i de fleste tilfeller. Hvis du ikke har hørt fra oss etter cirka tre uker, ber vi deg kontakte oss.
  • Vi sender brev til dødsboet med informasjon og nødvendige skjema som må fylles ut og returneres.
  • I mange tilfeller ber vi om kopi av skifteattest/uskifteattest. Den blir utstedt av tingretten. Du kan spørre begravelsesbyrået om hjelp hvis du trenger det.
  • Vi avslutter den avdødes pensjonsutbetalinger.
  • Vi sperrer eventuelle konto og kort i Storebrand Bank.
  • Vi behandler oppgjørssaken når vi har fått svarskjemaene tilbake.
  • Vi informerer de som skal motta utbetalinger fra oss.

Dette gjør du

  • Fyll ut og returnerer skjemaene du får fra oss. Vi oppfordrer til å benytte elektronisk skjema i lenke nedenfor. Send også skifteattest/uskifteattest når vi ber om det.
  • Forsikrer deg om at dødsboet har riktig adresse i folkeregisteret. Storebrand og en rekke andre institusjoner bruker adressen som står der. Hvis posten skal til et annet sted, for eksempel til deg eller den som har ansvaret for dødsboet, må du oppdatere adressen i folkeregisteret.
  • Tar kontakt med oss hvis dødsfallet skjedde i utlandet.
  • Dersom avdøde var yrkesaktiv, tar du kontakt med avdødes arbeidsgiver for å undersøke om arbeidsgiveren har tegnet en gruppelivsavtale som gir utbetaling ved dødsfall.
  • Tar kontakt med NAV og spør om dødsfallet utløser ytelser til etterlatte.

Ofte stilte spørsmål


Fant du det du lette etter?