Solceller som gir en lysere fremtid

I prosjektet «Education 4 Sustainability» går sosialt entreprenørskap, miljøvennlighet, utdanning og likestilling opp i en høyere enhet.

For oss som bor i Norge er enkelte ting så selvfølgelige at vi ikke tenker over det. Blant annet det å ha tilgangen til pålitelig og bærekraftig strøm for en overkommelig pris. Å forestille seg en høstkveld uten lys i stua og varme i huset er ikke spesielt enkelt.

Slik er det imidlertid langt ifra alle steder i verden. Mer enn 600 millioner afrikanere er ikke koblet til strømnettet, og har dermed ikke tilgang til energi og lys i hjemmene sine. I Somalia og Burundi har under 30 prosent av befolkningen tilgang til strøm, og opp mot 90 prosent av energibehovet dekkes av kull, parafin og brensel.

Kvinner og ungdommer i Somalia og Burundi får mulighet til å tjene penger, skape egen forretning og dermed forbedre egne liv.
- Mathilde Byskov, Humanitarian Manager, Bright Products

Kirkens Nødhjelp og Bright Products har derfor startet fellesprosjektet «Education 4 Sustainability», som gir folk tilgang til energi og lys fra solceller. I tillegg får kvinner og ungdommer i Somalia og Burundi utdanning i entreprenørskap og solcelleenergi via et digitalt læringsverktøy.

De lærer hvordan man driver en egen bedrift, og blir trent til å være selvforsynte entreprenører ved å bruke solcelleprodukter som inntektskilde. Enten ved å selge eller lease solcellelamper til lokalbefolkningen, eller ved å kjøpe et solcelleprodukt som forbedrer levestandarden og produktiviteten hjemme eller i egen bedrift.

Matsentralen var en av finalistene i konkurransen om Storebrands bærekraftspris, «Årets håndtrykk» og prispengene på 500 000 kroner. Vinneren ble kåret under Aftenpostens klimakonferanse «Kloden vår» den 6. november 2018.

Se videoen som forklarer prosjektet på 1 minutt:

i

Education 4 Sustainability

  • Et prosjekt startet av Kirkens Nødhjelp og Bright Products for å gi folk tilgang til ren energi og lys fra solceller.
  • Ved hjelp av et digitalt læringsverktøy, utdannes også kvinner og ungdommer i Somalia og Burundi i entreprenørskap og solcelleenergi.
  • Dermed gir prosjektet på bærekraftig vis både inntekt og økt levestandard.

Les mer om prosjektet og BRIGHT Products

På denne måten brukes fornybare energiprodukter som redskap for å skape lokal økonomisk vekst – uten at profitten og eierskapet trekkes ut av landet.

Education 4 Sustainability bidrar derfor til et mer bærekraftig samfunn gjennom å gi folk tilgang til ren energi og utdanning.

Vi tok en prat med Mathilde Byskov i BRIGHT Products, for å høre hvorfor hun mener Education 4 Sustainability fortjener å vinne Storebrands bærekraftspris, «Årets håndtrykk» – og få 500 000 kroner til å utvikle prosjektet videre.

Les også om de to andre finalistene i kåringen av «Årets håndtrykk 2018»:
Fra matsvinn til miljøgevinst (Matsentralen)
Med cruisekontroll mot et renere hav (Scanship)

Hvorfor trenger verden dette prosjektet?

– Over én milliard mennesker i verden mangler tilgang til lys og strøm. Education 4 Sustainability gir kvinner og ungdommer i Somalia og Burundi tilgang til digital kvalitetsopplæring i entreprenørskap og BRIGHTs solcelleprodukter. De får mulighet til å tjene penger, skape egen forretning og dermed forbedre egne liv. I tillegg til inntektsmulighetene, er det behov for grønne energiløsninger i hjemmet og i forretninger. Spesielt utenfor byområdene er det mange som ikke har tilgang til strøm, og om de har det er den ofte dyr og upålitelig. Til gjengjeld har de to landene opp mot 300 solrike dager i året, noe som gir gode forhold for solcellebaserte løsninger.

Les også: Derfor bør du investere bærekraftig

Hvordan påvirker dette prosjektet bærekraftsutfordringene verden står overfor?

– Prosjektet bidrar til ikke bare ett, men mange av FNs bærekraftsmål. Vi medvirker til minst 9 av de 17 målene, blant annet utrydding av fattigdom, god helse og utdanning, likestilling mellom kjønnene og ren energi for alle. Jobbskaping og tilgang til ren energi er grunnlaget for videre vekst, og en forutsetning for så mange av de andre bærekraftsmålene. For å lykkes har vi etablert et tett samarbeid mellom en frivillig hjelpeorganisasjon og en kommersiell aktør. Sammen skaper vi innovasjon og vekst i utviklingsland.

som42 Foto Bright_800P
BÆREKRAFTIG STRØM TIL FLERE: Solceller omdanner sollys til elektrisk strøm. Det betyr at det er mulig for alle å lage sin egen strøm når sola skinner, helt uten utslipp. FOTO: Bright Products

Hvorfor brenner dere for dette?

– Vår viktigste drivkraft er å oppleve hvordan strøm, lys og opplæring er med på å drive positiv utvikling for individer, familier og samfunn. Vi vil utgjøre en forskjell for mennesker, og samtidig drive en bærekraftig forretning. Spesielt er muligheten til å skape vedvarende endringer hos menneskene motiverende. Vi gir dem inntekter og bedre levestandard, og i tillegg fører det å starte en egen bedrift også til økt kunnskap, glede og selvtillit. Vi gir dem inntekter og bedre levestandard, samt kunnskap, glede og selvtillit. Vi ser spesielt at kvinnene som selger produkter, og får egen inntekt, blir mer ansett i lokalmiljøet og mer uavhengige.

N56A4864_Foto Erik Lindvall, Guringo Studios_800P
IMPONERT JURYLEDER: – Jeg er imponert over både Education 4 Sustainability og de to andre finalistene. De bidrar til å flytte samfunnet over i en mer klimavennlig retning, sier Matthew Smith, som er leder for bærekraftige investeringer i Storebrand, og juryleder i «Årets håndtrykk».FOTO: Erik Lindvall, Guringo Studios

Hva er resultatene så langt?

– 400 personer har gjennomgått utdanning med det digitale læringsverktøyet om entreprenørskap og solcelleenergi. I hvert av de to landene er det distribuert 600 kvalitetsprodukter med lang levetid som er aktivert med en moderne, mobilbasert avbetalingsløsning. Teknologien gjør det mulig å betale solcelleproduktene i små rater, slik at produktene blir tilgjengelige for selv de fattigste. På en nettbasert tjeneste kan man overvåke produktdistribusjon, salg og betaling. Solcelleproduktene selges i nærområdene, og overskuddet brukes til å investere i flere solcelleprodukter.

Vi kan utgjøre en større betydning for de 600 millionene afrikanere som lever uten tilgang til strøm.
- Mathilde Byskov, Humanitarian Manager, Bright Products

Hvorfor bør dere vinne «Årets håndtrykk 2018»?

– Prosjektet dekker mange av bærekraftsmålene, og har stort potensial til å skaleres opp til flere områder og land. Vi kan virkelig utgjøre en større betydning for de 600 millionene afrikanere som lever uten tilgang til strøm. Dersom vi skulle vinne «Årets håndtrykk» vil midlene gå til å videreutvikle prosjektet, slik at vi utdanner flere entreprenører og gir flere tilgang til ren energi.

i

Fakta om «Årets håndtrykk»

  • Er Storebrands bærekraftspris.
  • Prisen deles ut på Aftenpostens klimakonferanse, «Kloden vår», den 6. november i år.
  • Formålet med prisen er å øke bevisstheten rundt klimautfordringene, og hedre enkeltpersoner, selskaper eller organisasjoner som gir en hjelpende hånd for å løse klodens bærekraftsutfordringer
  • Vinneren får 500 000 kroner.
  • Stemmeslusene stengte 4. november.

Les mer om «Årets håndtrykk»