Personvern

Slik behandler vi personopplysningene dine

Storebrand er opptatt av å ivareta personvernet ditt. Alle opplysningene dine skal være trygge hos oss. Det inkluderer alt som kan knyttes direkte til deg som person, blant annet fødselsnummer, kontaktinformasjon, og opplysninger om hvilke produkter du har kjøpt av oss. Slike opplysninger er nødvendige for at vi skal kunne gi deg god kundebehandling.

Vi behandler personopplysninger i forbindelse med våre pensjons-, spare-, forsikrings- og banktjenester.

Når vi skriver Storebrand i denne personvernerklæringen, mener vi følgende selskaper:
  • Storebrand ASA
  • Storebrand Livsforsikring AS
  • Storebrand Bank ASA
  • Storebrand Asset Management AS
  • Storebrand Forsikring AS
  • Storebrand Helseforsikring AS
  • Storebrand Finansiell Rådgivning AS
  • Storebrand Boligkreditt AS
  • Storebrand Pensjonstjenester AS
  • Skagen AS

Hvem er behandlingsansvarlig?

Behandlingsansvarlig er den som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger. I Storebrand er det administrerende direktør i det selskapet du har inngått avtale med som er behandlingsansvarlig.


Innsamling og bruk av personopplysninger

Vi samler inn og bruker personopplysninger til ulike formål og med ulike behandlingsgrunnlag. Her får du en oversikt.

Kundeadministrasjon og gjennomføring av produkt- og tjenesteavtaler

Hovedformålet med behandlingen av personopplysninger er å samle inn, kontrollere og behandle personopplysninger før vi tilbyr og inngår en avtale med deg. Når avtalen løper, behandler vi personopplysningene dine for å dokumentere, administrere og gjennomføre oppgaver, slik at vi kan levere avtalte tjenester.

Behandlingsgrunnlaget for dette er å oppfylle en avtale med deg, og vår berettigede interesse i å administrere kundeforholdet ditt. Hvis det er nødvendig å behandle særlige kategorier av personopplysninger, spør vi om ditt samtykke.

Konsernkunderegister

Storebrand er et konsern med flere selskaper. Vi har ett felles kunderegister for kunder innenfor pensjon, sparing, forsikring og bank. Formålet med konsernkunderegisteret er å administrere dine kundeforhold og samordne tilbudet av tjenester og rådgivning fra de forskjellige selskapene i Storebrand.

Behandlingsgrunnlaget for dette er Storebrands berettigede interesse i å gi deg best mulig råd og tjenester på tvers av Storebrands selskaper. Storebrands konsernselskaper er felles behandlingsansvarlig for konsernkunderegisteret og hvert konsernselskap er ansvarlig for å ivareta dine rettigheter.


Utvikling av nye og eksisterende tjenester

Vi behandler personopplysninger for å identifisere etterspørsel etter nye produkter og tjenester og for å forbedre allerede eksisterende produkter og tjenester.

Behandlingsgrunnlaget for dette er Storebrands berettigede interesse i å utvikle selskapenes produkter og tjenester.

Markedsføring

Vi behandler personopplysninger for å kunne markedsføre, bygge personprofiler og gjennomføre produkt- og kundeanalyser. Vi gjør dette for å kunne tilby deg mest mulig relevante og tilpassede tjenester og tilbud.

Vi bruker personopplysninger for å kunne gi deg informasjon, rådgivning og markedsføre våre produkter og tjenester. For at budskapene våre skal være relevante for deg benytter vi oss av profilering og segmentering.

Hvis du har et eksisterende kundeforhold, behandler vi personopplysningene dine på grunnlag av vår berettigede interesse i å gi deg informasjon og tilbud.

Hvis du ikke har et eksisterende kundeforhold, ber vi om samtykke til elektronisk markedsføring og tar hensyn til om du har reservert deg mot markedsføring i Reservasjonsregisteret i Brønnøysund.

Statistikk, analyse, modellering og risikoklassifisering

Vi bruker personopplysninger til å gjennomføre analyser og utarbeide statistikk for blant annet å vurdere risiko og lønnsomhet, sette korrekte priser og tariffer, og for å avgjøre behovet for å utvikle nye eller eksisterende produkter og tjenester.

Behandlingsgrunnlaget for dette kan både være rettslige forpliktelser som følger av virksomhetslovgivningen og Storebrands berettigede interesse i å bruke personopplysninger for å få innsikt som er nødvendig for å styre virksomheten.

Oppfylle rettslige forpliktelser

Vi må behandle personopplysninger for å oppfylle våre forpliktelser i henhold til lov, forskrifter eller myndighetsbeslutninger.

Behandlingsgrunnlaget for dette er å oppfylle de rettslige forpliktelsene som påhviler virksomheten.

Forebygging og utredning av straffbare forhold mot virksomheten


Vi behandler personopplysninger for å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere bedragerier og andre straffbare handlinger mot Storebrand. I den forbindelse er Storebrand forpliktet til å innhente opplysninger og utlevere opplysninger til andre finansforetak og offentlige myndigheter, eksempelvis ØKOKRIM ved mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering. Etter hvitvaskingsloven og personopplysningsloven har du ikke krav på innsyn om disse opplysningene. Opplysningene lagres i tråd med krav i hvitvaskingsloven.

Behandlingsgrunnlaget for dette kan både være oppfyllelse av en rettslig forpliktelse og Storebrands berettigede interesse i å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere bedragerier og andre straffbare handlinger mot et av selskapene våre.

IT-sikkerhet og fysisk sikkerhet

Det er nødvendig for oss å behandle personopplysninger for å sikre dine og Storebrands verdier. Dette gjøres for eksempel gjennom tilgangsstyring, logging på servere og systemer, drift av infrastruktur, brannmurer og adgangskontroll og kameraovervåking.

Behandlingsgrunnlaget for dette kan være både avtaleforpliktelser, oppfyllelse av rettslig forpliktelse og Storebrands berettigede interesse i å ivareta dine og våre verdier.

Klagebehandling, regresskrav og rettslige prosesser

Vi behandler personopplysninger for å fastsette, gjøre gjeldende og forsvare rettskrav, for eksempel i forbindelse med behandling av klager, regresskrav og rettslige prosesser.

Behandlingsgrunnlaget for dette er Storebrands berettigede interesse i å fastsette, gjøre gjeldende og forsvare rettskrav. For å ivareta dette formålet kan vi også behandle særlige kategorier av personopplysninger uten samtykke.

Samtykker til behandling av helseopplysninger, deling av personopplysninger i Storebrand og elektronisk markedsføring

Noen ganger må vi be om ditt samtykke blant annet for å kunne;
  • behandle særlige kategorier av personopplysninger, som for eksempel helseopplysninger,
  • dele flere opplysninger om kundeforholdet ditt mellom Storebrands selskaper,
  • sende deg elektronisk markedsføring om produkter og tjenester du ikke allerede har.

Kategorier av opplysninger

Vi behandler ulike typer personopplysninger om deg avhengig av hvilket forhold du har til Storebrand og hvilke produkter og tjenester du har kjøpt.

Vi har gruppert personopplysningene vi behandler i følgende kategorier:
  • Identifikasjonsinformasjon, som for eksempel fødselsnummer, andre identifikasjonsnummer som er utstedt av offentlig myndighet og kopi av identifikasjonsdokumenter og liknende.
  • Kontaktinformasjon og annen generell informasjon, som for eksempel navn, telefonnumre, e-postadresser, postadresse, familiestatus, fødselsdato, utdanningsbakgrunn og liknende.
  • Finansiell informasjon og opplysninger om forsikringsobjekt, som for eksempel type avtale, inntektsopplysninger, betalingskortnummer, transaksjonsdata, kreditthistorikk, eiendeler, eiendommer, forsikringshistorikk og liknende.
  • Lovpålagte opplysninger, som for eksempel skattemessig hjemsted, utenlandsk skatteregistreringsnummer, opplysninger i forbindelse med finansiell rådgivning, opplysninger i forbindelse med arbeid mot hvitvasking og liknende.
  • Særlige kategorier av opplysninger, som for eksempel helseopplysninger og fagforeningsmedlemskap.

Storebrand innhenter som regel opplysningene direkte fra deg. Noen ganger henter vi opplysninger fra andre kilder, som din arbeidsgiver, offentlige institusjoner og registre, og private institusjoner.

Vi informerer deg når vi innhenter opplysninger om deg, med mindre innsamlingen er lovbestemt, varsling er umulig eller uforholdsmessig vanskelig, eller hvis vi vet at du allerede er kjent med at vi innhenter disse opplysningene.


Taushetsplikt

Alle ansatte i Storebrand har taushetsplikt om informasjon vi mottar i forbindelse med kundeforholdet ditt.


Utlevering av personopplysninger og bruk av databehandlere

Storebrand-selskapene deler et sentralt kunderegister som inneholder følgende opplysninger:
  • kontaktopplysningene dine
  • fødselsnummeret ditt
  • hvilke produkter du har
  • hvilke Storebrand-selskaper du er kunde i

Opplysningene brukes for å administrere kundeforholdet og for å samordne rådgivning, tilbud av tjenester og markedsføring mellom selskapene.

Vil du ha enda mer relevante tilbud fra Storebrand, kan du samtykke til at Storebrands ulike selskaper også kan dele informasjon om kundeforholdet ditt. Dette kan være opplysninger om inntekt, stillingsprosent, størrelse på lån og sparing, eller opplysninger om transaksjoner og forsikrede eiendeler. Vi deler ikke sensitive opplysninger som for eksempel helseopplysninger. Du kan gi og trekke tilbake samtykkene dine i din kundeprofil på storebrand.no, eller ved å ta kontakt med kundesenteret vårt.

Storebrand må, når det er pålagt ved lov, utlevere personopplysningene dine til offentlige myndigheter som NAV, Skatteetaten, Økokrim og andre utenforstående. Dersom lovgivningen tillater det, og taushetsplikten ikke er til hinder, kan personopplysninger også bli utlevert til andre finansforetak og samarbeidspartnere til formål som er angitt for behandlingen. Utlevering av personopplysninger kan også skje ved betalingstransaksjoner, når det er nødvendig for å gjennomføre transaksjonen på en sikker måte.

Hvis arbeidsgiveren din har pensjonsordning i Storebrand, opplyser vi arbeidsgiveren om forsikringspremie som er innbetalt for deg og opplysninger om pensjonsytelsen din.

Hvis du bruker pensjonskalkulator fra Norsk Pensjon eller tilknyttede aktører, utleverer Storebrand personopplysninger etter samtykke fra deg. Hvis du har tegnet forsikring på bil, hus, båt etc., sender vi bekreftelse til finansieringsselskap og panthavere.

Som bransjen for øvrig deler vi også personopplysninger med ulike registre som forvaltes av Finans Norge. Vi utleverer personopplysninger til følgende felles registre dersom det er grunnlag for utlevering:

FOSS: Forsikringsselskapenes sentrale skaderegister. Formålet er å forhindre og begrense forsikringssvindel.

ROFF: Register over forsikringssøkere og forsikrede. Formålet er å bedre og sikre en ensartet risikovurdering, og redusere risikoen for forsikringssvindel.

TFF Auto: Register over forsikrede kjøretøy. Formålet er å føre oversikt over forsikringsstatus på kjøretøy for blant annet å utstede gebyr ved manglende forsikring, ha kunnskap om i hvilket selskap et kjøretøy er forsikret, og å danne grunnlag for beregning av trafikkforsikringsavgift.

DBS: Data-assistert skadebesiktigelsessystem. System for å kalkulere skader på kjøretøy. Formålet er å sikre riktig gjennomføring av taksering og oppgjør på skade.

NHV: Nemnda for helsevurdering. NHV er opprettet av forsikringsselskapene for å vurdere hvordan helsemessiget forhold kan påvirke dødelighet, og risiko for fremtidig uførhet og sykdom.

Naturskadepoolen: Fordeler utbetaling etter naturskader mellom forsikringsselskapene i henhold til markedsandeler.

Koordinering.no: Koordinering av takstmenn ved større hendelser.

Storebrand bruker leverandører som behandler personopplysninger for oss blant annet for å utføre IT-tjenester. Egne databehandleravtaler regulerer alle personopplysninger som deles med disse leverandørene. Leverandørene kan ikke bruke opplysningene til andre formål enn det de er innhentet til. Enkelte av leverandørene har virksomhet i land utenfor EU, for eksempel i India og USA. Da inngår vi EUs standardavtale (EU Model Clauses) eller Privacy Shield med leverandøren for å sikre at personvernet og rettighetene til de registrerte er godt ivaretatt.


Hvilke rettigheter har du?

Innsyn

Du har rett til å få innsyn i hvilke personopplysninger vi behandler om deg, og hvordan vi behandler dem. Under «Oversikt», på innloggede sider på storebrand.no, finner du informasjon om produktene du har kjøpt og opplysninger vi har i forbindelse med disse. Under «Din kundeprofil» kan du blant annet se hvilke kontaktopplysninger vi har om deg, og hva du har samtykket til. Dette gir deg en god oversikt over hvilke opplysninger Storebrand behandler om deg.

Hvis du har behov for ytterligere innsyn, kan du sende en sikker e-post til Storebrands personvernombud på personvernombud@storebrand.no.  

Vi trenger vi følgende opplysninger fra deg:
  • hvilke Storebrand-selskaper du ønsker innsyn i
  • om du ønsker informasjon fra et bestemt kundeforhold som bank, forsikring eller sparing
  • om du ønsker informasjon fra en bestemt tidsperiode

Du får svar fra oss så raskt som mulig og senest innen 30 dager.

Retting

Det er viktig at opplysningene vi har om deg, er riktige og nødvendige. Du kan kreve at vi retter og sletter opplysninger om deg hvis de er mangelfulle eller unødvendige.

Sletting

Vi lagrer opplysningene dine så lenge du er kunde hos oss. Opplysningene slettes når vi ikke lenger kan ha forpliktelser etter avtalen du har inngått med oss eller annet regelverk. Hvis du har spørsmål om sletting av dine personvernopplysninger, kan du sende en sikker e-post til Storebrands personvernombud, på personvernombud@storebrand.no.

Vi anonymiserer data som brukes til statistikk og analyse når det er mulig. Hvis statistikken eller analysen ikke kan gjennomføres på anonymiserte data, gjør vi ulike tiltak for å maskere opplysningene vi bruker for å ivareta personvernet ditt.

Reservasjon/innsigelser

Til visse formål behandler Storebrand personopplysninger på grunnlag av en avveining av våre interesser og dine interesser som kunde hos oss. Det gjelder blant annet behandlinger knyttet til markedsføring, test av IT-systemer og utvikling av nye produkter og tjenester.

Hvis det foreligger særlige forhold som gjør at Storebrand ikke bør behandle personopplysningene dine for slike formål, kan du gi oss beskjed om det. I et slikt tilfelle gjør vi en konkret interesseavveining. Storebrand vil fortsette behandlingen hvis det er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.

Du kan alltid kreve at Storebrand slutter å bruke personopplysningene dine til markedsføring rettet direkte mot deg. Det kan du gjøre på din kundeprofil på storebrand.no.

Begrenset behandling

Du kan kreve at Storebrand begrenser behandlingen av personopplysningene dine i bestemte situasjoner. Det innebærer at vi fortsatt skal ha de aktuelle opplysningene lagret, men at all annen behandling av personopplysningene skal stanses midlertidig.

For eksempel:
  • hvis du mener at personopplysningene ikke er riktige
  • hvis Storebrand ønsker å slette, men du trenger opplysningene på grunn av et rettskrav
  • hvis du har protestert mot behandlingen, og den er basert på en interesseavveining

Storebrand kan fortsette behandlingen
  • hvis det er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav
  • for å verne om andres rettigheter
  • av hensyn til viktige allmenne interesser

Dataportabilitet - ta med deg personopplysningene dine

Opplysninger du selv har oppgitt når du har inngått en avtale med oss eller gitt ditt samtykke, kan du be om å få overført til deg. Hvis informasjonssikkerheten er forsvarlig, og det er teknisk mulig, kan vi overføre opplysningene dine til en virksomhet som du oppgir.

Datatilsynets hjemmesider kan du lese mer om hvilke krav som stilles til behandling av dine personopplysninger og rettigheter.


Automatiserte individuelle avgjørelser

Noen av avgjørelsene vi tar i Storebrand er fullt ut automatiserte. Det vil si at det er et dataprogram som tar avgjørelsen. Vi gjør dette for å sikre effektiv og korrekt drift, og gjennom det gi deg best mulige tjenester. Dersom resultatet av en automatisk individuell avgjørelse påvirker deg i betydelig grad, kan du kreve manuell vurdering av avgjørelsen. Vi informerer deg når dette er tilfellet.  

Hvis vi bruker særlige kategorier av personopplysninger for å ta en automatisk individuell avgjørelse, spør vi om ditt samtykke.


Personvern på storebrand.no

Bruk av cookies (informasjonskapsler)

En cookie er en datafil som lagres i nettleseren din som våre nettsider kan lese og skrive til. Andre nettsider kan ikke se innholdet i Storebrand-cookies uten at både du og Storebrand tillater det.

I hovedsak bruker vi cookies for å gi deg en best mulig opplevelse på sidene våre. Noen cookies er nødvendige for at sidene skal virke. For eksempel baseres pålogging på bestemte cookies. Funksjonelle cookies hjelper oss med å tilpasse våre nettsider til dine ønsker. Disse cookiene kan f.eks. huske hva du har lagt i handlekurven ved tidligere besøk, om du er innlogget og hvilke innstillinger du har valgt. Dette bidrar blant annet til at du slipper å oppgi samme informasjon flere ganger. Vi bruker også cookies til å samle statistikk om hvordan sidene brukes, og vi kan bruke cookies til å tilpasse annonser du ser fra oss på andre nettsider.

Vi har delt de cookiene vi bruker i følgende kategorier:
  • Nødvendige - avgjørende for driften av nettsidene kan ikke skrus av
  • Funksjonelle - lagrer opplysninger slik at nettsiden tilpasses dine valg
  • Statistikk - henter informasjon om blant annet antall besøkende på nettsiden, hvilke sider som blir lest og liknende
  • Markedsføring - henter informasjon som gjør det mulig å tilpassemarkedsføring med relevante budskap basert på interesser, tidligere kjøp og handlinger

Du velger selv om du vil tillate cookies som er funksjonelle, statistiske eller som brukes til markedsføring. Du kan når som helst endre dine innstillinger.

Hvor lenge oppbevares cookies?

Cookies forblir i nettleseren din frem til du sletter dem, eller de går ut på dato. Utløpsdato varierer, men oppdateres typisk hver gang du besøker sidene våre.

Slik avviser eller sletter du cookies

Nettvett.no finner du en generell oppskrift på hvordan du kan slette eller avvise cookies i nettleseren du bruker. I tillegg kan du spesifikt styre cookie-bruk per kategori på storebrand.no.

Om du endrer innstillingene kan du oppleve at enkelte funksjoner og tjenester ikke fungerer slik de har gjort før. Det kan typisk føre til at du må klikke mer for å komme dit du vil, eller til at du må oppgi informasjon flere ganger for å få gjort det du vil.

Vi har noen samarbeidspartnere som også plasserer cookies i nettleseren din når du besøker Storebrands nettsider. Bruk følgende lenker hvis du ønsker å reservere deg mot disse:

Spørsmål om cookies

Vi jobber kontinuerlig med å utvikle nettsidene våre for å gi deg den beste brukeropplevelsen. Som resultat av det kan det variere hvilke cookies som blir satt i nettleseren din.

Du kan bli kontaktet etter prisberegning

Hvis du avbryter en prisberegning i en av våre kjøpsløsninger på storebrand.no, kan det hende at vi kontakter deg på e-post eller telefon for å hjelpe deg med kjøpet ditt. Du kan velge å ikke bli kontaktet ved å reservere deg i den enkelte kjøpsløsningen. Vi kan hjelpe deg med kjøp i 30 dager før vi sletter opplysningene dine. I din kundeprofil kan du administrere hvordan du ønsker at vi utfører kjøpshjelp.

Betaling med kort

For at vår leverandør av betalingstjenester skal kunne gjennomføre betaling av produkter på storebrand.no blir du bedt om å oppgi kortopplysninger. Denne informasjonen oppbevares utelukkende hos leverandøren og er underlagt leverandørens retningslinjer for personvern. Vi oppbevarer betalingsopplysninger kun i den utstrekning og så lenge det er nødvendig for å sikre effektiv håndtering av eventuelle problemer med belastning, oppheving av reservasjon og kreditering.


Hvordan bruker vi personprofiler?

For å kunne gi deg en best mulig opplevelse som kunde hos Storebrand ønsker vi å tilpasse vår kommunikasjon og markedsføring til deg. For å få til dette etablerer vi personprofiler. Vi bruker aldri særlige kategorier av personopplysninger, som helseopplysninger, når vi etablerer personprofiler.

Når vi utvikler personprofiler, bruker vi følgende informasjon:
  • opplysninger du har gitt oss i forbindelse med kjøp av produktene våre
  • opplysninger du deler med oss når du bruker tjenestene våre
  • din atferdsdata fra digital kommunikasjon og storebrand.no
  • opplysninger fra offentlige tilgjengelige registre

Vi bruker opplysningene dine for å sikre at vi tilbyr deg mest mulig relevante og tilpassede tjenester og tilbud. I din kundeprofil på storebrand.no får du innsyn i opplysningene som utgjør personprofilen din. Hvis du reserverer deg mot personlige tilpasninger i din kundeprofil, lagrer vi ikke opplysninger om atferden din på nettsidene våre.

Nyhetsbrev og markedsføring

Storebrand sender ut nyhetsbrev til kundene våre på e-post. Vi ønsker at innholdet i nyhetsbrevene du mottar fra oss, skal oppleves relevant. Vi tilpasser derfor innholdet basert på opplysninger vi har om deg. Eksempler på disse opplysningene er hvilke produkter du har, alder, livssituasjon og bosted. Storebrand samler inn informasjon om hvordan du leser e-postene vi sender deg. Vi ser på hvor ofte du åpner dem og hvilke saker du er opptatt av for å finne ut om du opplever budskapene våre som relevante. Vi gjør dette for å sikre at vi tilbyr deg mest mulig relevante og tilpassede tjenester og tilbud.

For at vi skal kunne sende deg e-post må du registrere en e-postadresse hos oss. Du kan melde deg av nyhetsbrevene våre i lenken nederst i e-posten du mottar. I din kundeprofil på storebrand.no får du informasjon om at du er avmeldt, og der kan du også melde deg på igjen.

Hvis du vil ha relevante tilbud og anbefalinger utover kundeforholdet ditt i Storebrand, må du samtykke til å motta elektronisk markedsføring på e-post og sms fra oss. Du kan alltid gi og trekke tilbake samtykkene dine i din kundeprofil på storebrand.no, eller ved å kontakte kundesenteret vårt.

Sosiale medier

Storebrand er på flere sosiale medier for å svare på spørsmål fra kunder og å drive markedsføring. Vi ber om at du ikke oppgir personlig informasjon gjennom disse kanalene. For å bidra til å sikre ditt personvern sletter vi innlegg som inneholder denne typen opplysninger.

Vi minner om at alt du gjør på de ulike sosiale mediene registreres av de ulike nettstedene, og kan brukes til å tilpasse din brukeropplevelse. Dette kan du lese mer om:


Storebrand Fordel

Storebrand Fordel er et kundeprogram for ansatte med tjenestepensjon i Storebrand. Vi ønsker gjennom dette kundeprogrammet å gi de ansatte innsikt i og oversikt over egen pensjon. Vi sender nyhetsbrev til medlemmer av Storebrand Fordel, om pensjon og sparing samt invitasjon til seminarer. Du kan melde deg av nyhetsbrevene våre i lenken nederst i e-posten du mottar. I din kundeprofil på storebrand.no får du informasjon om at du er avmeldt, og der kan du også melde deg på igjen.

Bedriftsportalen

Bedriftsportalen er en løsning for Storebrands bedriftskunder, hvor bedriften blant annet utfører ajourhold av medlemmer knyttet til kollektive avtaler, mottar fakturaer, ser historikk over ansatte- og avtaleforhold og kan sende og motta henvendelser fra Storebrand i tråd med gjeldende sikkerhetskrav.  

Det er bedriften som utpeker personer som har tjenestlig behov for tilgang til informasjon om både avtale og ansatte til knyttet avtalen. I Bedriftsportalen vil informasjon som ansattes lønn, stillingsprosent, ansattstatus, uføregrad være tilgjengelig. Storebrand gjør oppmerksom på at bedriften må selv vurdere om ansatte som gis tilgang har tjenstlig behov for disse opplysningene. Når bedriften oppretter brukere til

Bedriftsportalen bekrefter bedriften at personen har tjenstlig behov for tilgangen, inklusive behov for tilgang til informasjon som er nevnt ovenfor.

Bedriftsportalen inneholder informasjonskapsler (cookies) som lagres på din PC. I Bedriftsportalen brukes cookies til innloggingsformål, for at besøksstatistikken vår skal være pålitelig og for å gi brukerne så god funksjonalitet som mulig. Vi bruker også Google Analytics til optimering og trafikkanalyse for å kunne forbedre portalen. Vi sletter informasjon lagret i bedriftsportalen etter fastsatte prinsipper.


Lagring av kommunikasjon

Når Storebrand yter investeringstjenester, er vi pålagt ved lov å gjøre lydopptak av alle telefonsamtaler og lagre annen kundekommunikasjon, som for eksempel e-post og chat. Ved fysiske rådgivningsmøter må vi skrive møtereferat. Ta kontakt med rådgiveren din hvis det er informasjon i møtereferatene som du ikke ønsker at skal lagres. Denne kommunikasjonen må vi lagre i fem år. Formålet med dette er å sikre at investeringstjenesten vi yter, er dokumentert.

Andre telefonsamtaler gjør vi opptak av dersom du ikke reserverer deg mot dette. Vi ønsker å ta opp samtalen for å sikre at informasjon som deles er riktig og gi deg trygghet for rådene vi gir. Vi ønsker også å bruke samtalen til å lære opp våre ansatte. Vi lagrer opptakene i tre år.


Chatbot

Storebrands chatbot hjelper deg med svar på spørsmål og enkle tjenester. For at roboten skal kunne bli bedre tar vi stikkprøver på det kunder spør om og forbedrer robotens svar basert på dette.

Har du benyttet deg av vår chatbot på innloggede sider, lagrer vi opplysningene i kundesystemet vårt i tre år for å sikre at informasjon som deles er riktig og gir deg trygghet for rådene vi gir. Chat på åpne sider slettes fortløpende.


Kundeundersøkelser

Når du har vært i kontakt med Storebrand, spør vi deg om hvordan opplevelsen din var. Dette gjør vi for å lære mer om hvordan vi kan gi deg enda bedre produkter og tjenester. Disse tilbakemeldingene hjelper oss med å måle effekten av forbedringstiltak og se på koblingen mellom kundetilfredshet og kundeatferd over tid.

Hvis du ikke vil dele denne typen opplysninger med oss, kan du la være å svare på undersøkelsen vi sender deg.

Vi bruker Norstat som databehandler for å gjennomføre kunde- og markedsundersøkelser.

Storebrand Community er vårt online kundepanel, der vi inviterer kunder til å delta i kundeundersøkelser, gruppediskusjoner og testing av nye digitale tjenester. Det er frivillig å delta, og du kan når som helst melde deg ut av panelet.


Ta kontakt med personvernombudet vårt

Storebrands personvernombud skal være en hjelp for deg som kunde. Har du spørsmål om hvordan vi behandler personopplysningene dine, eller ønsker du å klage på hvordan vi behandler opplysningene dine, kan du kontakte personvernombudet på personvernombud@storebrand.no.


Endringer i personvernerklæringen

Med jevne mellomrom må vi oppdatere denne personvernerklæringen for å gi deg korrekt informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Kommer det vesentlige endringer, informerer vi deg særskilt om det.

Sist oppdatert: 4. desember 2019.