"Storebrands suksessfaktorer"

Finansavisen skrev nylig om Storebrands Global Multifactor og fondets gode avkastning.

Published 14.12.2017 by Caroline Sesvold Tørring

1.november var det fire år siden investeringsstrategien til faktorfondet Storebrands Global Multifactor ble lagt om. I løpet av de fire årene fondet har kombinert de fire faktorene størrelse, momentum, verdi og lavvolatilitet, har fondet levert to prosent årlig meravkastning. Det vil si 19,5 prosent årlig avkastning.

NB: Fondet endret navn fra Storebrands Global Multifaktor til Storebrands Global Multifactor 11.desember. 

Mellom aktiv og passiv

Faktorfond er et såkalt modellbasert fond. Det vil si at det er modeller som bestemmer hvilke aksjer fondet skal kjøpe. I et aktivt forvaltet fond er det forvalteren som tar aktive valg over hvilke selskaper som skal inn i fondet. I den andre enden av skalaen har man indeksfond (også kalt passivt fond). Her "kopierer" forvalteren fondets indeks og dermed inneholder fondet akkurat de samme selskapene som fondets indeks.

Les mer om Storebrand Multifactor her

Består av fire faktorer

– Etter at vi startet med dagens strategi i Storebrand Global Multifactor senhøsten 2013, hvor vi kombinerer de fire faktorene forskning og egne analyser viser at gir en veldokumentert premie, har fondet en meget bra trackrekord. Det gjelder også hvis du sammenligner internasjonalt, sier forvalter Henrik Wold Nilsen til Finansavisen.

Modellen til Storebrand Global Multifaktor velger ut aksjer som skaper meravkastning ved å utnytte risikopremier knyttet til de fire faktorene verdi, størrelse, momentum og volatilitet. 

Avisen skriver videre:

I løpet av de fire årene fondet har kombinert eksponering mot de fire faktorene størrelse, momentum, verdi og lavvolatilitet, har det levert to prosent årlig meravkastning – og 19,5 prosent årlig avkastning.

Fondet er også best på 3 og 5 års sikt.
– Hvor godt hver faktor gjør det kan sprette opp og ned, men diversifiseringseffekten har gitt oss ikke bare en sterk kursutvikling, men også en ganske stabil og jevn utvikling, forteller Nilsen.

Så hva består egentlig de fire faktorene av?
– Siden vi startet med dagens strategi i 2013 har hver av de fire faktorene hatt sitt glansår. Hver av de fire stilartene har byttet på å dra lasset. Man vil som regel kunne finne et eller annet spisst fond som har gjort det bedre enn oss på kort sikt, men med lengre briller har summen av de fire vist seg som en sterk kombinasjon, sier Wold Nilsen.

– Hvis du tenker på konkurransen som Tour de France, kan du si at vi ikke satser på etappeseire som gjerne krever at du er ekstremt god i én stilart som sprint eller klatring, men vi går for sammenlagttrøyen, sier han til avisen.

Suksesshistorie

Fondets gode resultater blir lagt merke til. I mars kåret Morningstar har Storebrand Global Multifactor til beste globale aksjefond under den årlige Morningstar Fund Awards. Analyseselskapet trekker frem fondets gode resultater, lave kostnader og lave risiko som begrunnelse for prisen. Les mer her

Gir en klar kjøpsanbefaling

Svenske Placera anbefaler sine lesere å kjøpe Storebrand Global Multifactor, og sier at fondet er perfekt å ha som en basis i en fondsportefølje, og passer bra som et supplement og krydder til et billig globalt indeksfond. Les hele saken her

Storebrand Global Multifactor har vært inkludert i pensjonsprofilene og anbefalt pensjon siden oppstart, dette betyr at over en halv million nordmenn eier fondet gjennom sin pensjonsordning.

141217_FA_Suksessfaktorer
Faksimile Finansavisen

Kontakt oss

Institusjonelle kunder

Kjøp og selg fond her

Last ned ordreblankett for fondshandel

Kontakt oss

Send e-post når du vil.
Svartid hverdager 8-16.

Motta nyhetsbrev

Motta nyhetsbrev for institusjonelle kunder.