Published 05.09.2018 by Caroline Sesvold Tørring

Den sterke veksten er et resultat av kundetilstrømning og verdistigning. 

18 prosent årlig avkastning

Storebrand Global Multifactor fortsetter å levere god absoluttavkastning, selv om den hittil i år ligger litt bak referanseindeksen. Fondet var opp 6,25 prosent ved utgangen av august. De siste fem årene har fondet hatt en årlig verdistigning på 18,6 prosent – noe som er godt foran referanseindeksen. Suksessen fortsetter skal vi tro produktsjef, Morten Breivik i Storebrand Fondene.

– Storebrand Global Multifactor har mottatt mange positive utmerkelser de siste årene. I mai kåret økonomibladet Dine Penger fondet til beste globale fond. Fondet er tilgjengelig for salg i både Norge og Sverige, og etterspørselen er økende i begge land, forteller Breivik.

Mer fakta om fondet finner du her

Kundene strømmer til distributørene

I tillegg til at fondet er tilgjengelig i Storebrands egne løsninger, er det også tilgjengelig hos eksterne distributører. Både SBanken og Nordnet og andre distributører er viktige plattformer for sparing, og fondet dominerer salgsstatistikkene hos flere av plattformene. Mer enn 1.300 kunder har til sammen kjøpt andeler for over 100 millioner kroner via Sbankens nettbank. I Nordnet har fondet over 3000 kunder med en samlet forvaltningskapital på mer enn 300 millioner kroner, og bare i mars måned ble det via Nordnet kjøpt for rundt 100 millioner kroner.

– Det er veldig gledelig å oppnå denne veksten fra eksterne distributører, sier Breivik, som samtidig kan konstatere at Nordnet og Sbanken samlet har plassert over 400 millioner kroner i Storebrand Global Multifactor.

Stor etterspørsel i Sverige

Også i Sverige har fondet hatt stor suksess det siste året. Det er spesielt én distributør, Avanza, Breivik ønsker å trekke fram.

– Avanza er en plattform som tilbyr over 1300 verdipapirfond, og for å skille seg ut her må resultatene være gode. Storebrand Global Multifactor har flere ganger blitt trukket fram som det anbefalte globale aksjefondet, og da har også kundene fattet interesse for fondet, ifølge Breivik. 

Siden februar 2017, har Storebrand Global Multifactor gått fra 0 kunder til over 32.000 kunder via Avanza, og forvaltningskapitalen har økt til over 420 millioner kroner kun fra denne distributøren alene. 

Attraktiv for kundene

Fondets har i lang tid levert gode resultater, noe som har ført til store medieoppslag. I vinter skrev Dagens Næringsliv om Storebrand Multifactor i saken «Norges smarteste forvalter».

– Oppmerksomhet i media gjør at kundene får øynene opp for fondet, noe som igjen gjør at de etterspør fondet hos sin distributør, påpeker Breivik.

Bærekraftige fond

I likhet med alle Storebrands fond forvaltes også Storebrand Global Multifactor etter "Storebrands standard for bærekraftige investeringer". Storebrand arbeider systematisk for å investere i selskaper som bidrar til en bærekraftig utvikling. 

120118_DN_Computer

God resultater gir medieoppmerksomhet. Faksimile Dagens Næringsliv 12. januar 2018.

DP-06_18_Multifactor_medium
God avkasting gir topplasseringer. Forvalter av Storebrand Global Multifaktor, Andreas Poole. Faksimile Dine Penger

Kontakt oss

Institusjonelle kunder

Kjøp og selg fond her

Last ned ordreblankett for fondshandel

Kontakt oss

Send e-post når du vil.
Svartid hverdager 8-16.

Motta nyhetsbrev

Motta nyhetsbrev for institusjonelle kunder.